Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 35 posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2008 r.

Komisja realizowała nastepujący porządek:

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

 

2.      Analiza projektu budżetu na 2009 r.

 

3.      Sprawy różne.

  

Przebieg posiedzenia:

  

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 9 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 

Ad. 1

 

                   Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia

 

Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 34/08  i przyjęli go 7 głosami za, przy 1 wstrzymującym.

  

Ad. 2

 

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński przedstawiając informację o przedłożonym projekcie budżetu na 2009 rok /druk nr 442/ poinformował, że dochody zostały oszacowane na kwotę 198.382.500 zł, natomiast wydatki na 239.025.558 zł.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie kwestii wzrostu dot. pozycji 75023 gdzie jest wzrost 109%, taki sam wzrost dotyczy 75022 – 106,7%. Jest również wzrost 130%. Prosi o wyjaśnienie z czego  wynika taki duży wzrost.

 

Pan Prezydent wyjaśnił, że wiąże się to z odprawami emerytalnymi. W styczniu odejdzie 3 pracowników z 6-miesięczną odprawą.

 

Kontynuując wypowiedź Pan Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie, czy w razie jakiegoś załamania finansowego znajdą się możliwości, by w wyniku przesunięć budżetowych znaleźć dodatkowe środki.

 

Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że  w związki z ostatnimi zapewnieniami Ministra Finansów takich bufor bezpieczeństwa istnieje. Jeżeli jakieś niebezpieczeństwa się pojawią, czego  nie zakłada, miasto poradzi sobie. Jako przykłady przypomniał lata 1998-1999 czy też rok 2002. Podkreślił, że miasto nie posiada zbyt wysokiego zadłużenia.

 

Pani Skarbnik wyjaśniła, że  jest zabezpieczona rezerwa oświatowa, bo jeżeli może cos się zdarzyć, to „tąpnięcie” subwencji oświatowej, a ona jest najwyższa. Ciągle jest sprawa przejścia na emeryturę nauczycieli.

 

Pan Przewodniczący zabierając głos w dyskusji  zgodził się z wypowiedzią Prezydenta, że samorząd miasta posiadał dużo gorszą sytuacje na przełomie 1998-1999 roku, gdy wchodziła reforma administracyjna i wdrażanie nowego systemu kształcenia oraz przerzucanie na barki samorządu wszelkich konsekwencji z tego tytułu. Wówczas miasto dało sobie radę, da więc i teraz. 

 

Prezydent Miasta zabierając głos zwrócił uwagę, że nowelizacja ustawy o finansach publicznych zakłada, że minister finansów określa wysokość zadłużenia poszczególnych  samorządów.

 

Pan Tadeusz Zaremba zabierając ponownie głos zwrócił się do Prezydenta z propozycją, by zastanowić się nad rozpowszechnieniem w mieście turystykę rowerową. Chodzi mu o połączenie różnych form sportowo – rekreacyjnych, wówczas pozwoli to łączenie finansowania z różnych źródeł. Prosi o wyjaśnienie, czy miasto jest przygotowane do łączenie tego typu mechanizmu.

 

Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że taka koncepcja w tym budżecie istnieje. Próbują rozgraniczyć proporcje poprzez   sport, kulturę inne rzeczy, odejść z finansowania wprost. Dodał, że będzie starał się dokonać promocji miasta poprzez sport.  Dlatego też z niektórych działów zostały środki przeniesione na promocję i będą starali się tego typu działania finansować. Dodał, że starają się  również obserwować rozwiązania przyjęte w innych miastach i wykorzystywać w mieście. Przytoczył rozwiązania z Kalisza, gdzie funkcjonuje ośrodek sportu i rehabilitacji, co umożliwia korzystania ze środków różnych źródeł,  oraz Nałęczowa, gdzie basen spełnia wiele funkcji.

 

Pan Janusz Nowakowski zabierając głos w dyskusji odniósł się do propozycji radnego Zaremby. Stwierdził, że pomysł jest bardzo dobry, ale  ani Urząd nie przygotuje tego typu imprezy, ani w krótkim czasie  nie uda się tego zrobić z budżetu roku 2009. 

 

Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że pismo wpłynęło, koszt inwestycji 30 tys. zł, z tego proszą o dofinansowanie 17 tys. zł.

 

Pan Janusz Nowakowski kontynuując zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o basen, to faktycznie tego typu urządzenia, jak  ciepła woda w brodziku oraz dużo dodatkowych funkcji powoduje, że korzysta z tego wiele osób w różnym przedziale wiekowym. Następnie przytoczył informacje prasowe, gdzie w związku z budowa Aquaparku  w Suwałkach powoduje obawy Litwinów, co będzie  się działo w Druzgiennikach. Sytuacja taka będzie w Zambrowie, gdy w Łomży powstanie  basen.

 

Odnosząc się do kwestii zarządzania różnymi działaniami instytucji w zakresie i sportu i rekreacji zauważył, że na ten temat już były rozmowy, że należy takie cos stworzyć.

 

            Pan Prezydent Brzeziński  zwrócił uwagę, że był wniosek komisji rodziny dot. stworzenia trenera środowiskowego, by był nadzór nad boiskami, które są oddawane. Odpowiadając na zapytanie radnej Bandzul, czy będzie przy SP nr 5 wyjaśnił, że  będzie przy każdym boisku.  W chwili obecnej w okresie przerw w nauce szkoły są zamknięte, dlatego też dążą do tego, by  młodzież korzystała. Odnosząc się do wniosku Komisji Rodziny dot. zwiększenia środków na broszury  stwierdził, że nie zwraca na to uwagi, ponieważ tego typu działań nie akceptuje, tego typu zapis powinien być obligatoryjny.

 

           

 Pan Janusz Nowakowski kontynuując wypowiedź stwierdził, że jego zdaniem więcej środków z profilaktyki należy przeznaczać na to, by zmobilizować nauczycieli do działania. Odnosząc się do stwierdzenie Prezydenta, że mało kredytów zostało wykorzystanych, uważa, że nie jest to całkiem dobre, ponieważ oznacza to, że nie zostały wykonane inwestycje, na które te kredyty zostały wzięte. Zdaje sobie sprawę, że nie jest to wina miasta.

 

            Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że miasto złożyło wnioski, zostały zaopiniowane pozytywnie i  nadal znajdują się u Marszałka i nie wiadomo co z nimi będzie. Zauważył również, że przedłuża się sprawa utylizacji odpadów.

 

            Pan Janusz Nowakowski zabierając głos  stwierdził, że z perspektywy czasu uważa, że to, co działo się z ZPOR, poszło dużo sprawniej niż to, co dzieje się z  RPO.

 

            Pan Jan Bajno zwrócił uwagę, że w Rzeczpospolitej Premier zapewnia, że w roku przyszłym  środki będą bardzo szybko uruchamiane i będą uproszczone pewne procedury. Uważa, że należy podejmować pewne ryzyko.

 

            Przewodniczący odnosząc się do poruszanej kwestii stwierdził, że jego zdaniem tragedia jest, że Urząd Marszałkowski nie potrafi ocenić drobnych projektów, gdy instytucje typu Urząd Pracy robi to bardzo sprawnie w stosunku do dużych i w dużej ilości wniosków.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos  stwierdził, że jeżeli tak będzie dalej, potrzebne będą w przyszłości przedsięwzięcia działające w sposób nierutynowy.  Uważa, że należy iść w kierunku partnerstwa publiczno- prywatnemu. Pozwala ono na zaoszczędzenie znacznych pieniędzy i tworzenie zupełnie nowych projektów. Jego zdaniem nie ma innego wyjścia i reaktywować inicjatywy oddolne.

 

            Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jego zdaniem, jeżeli już mówi się o stworzeniu ośrodka sportu i rekreacji, to należy już w tym budżecie powinien znaleźć się stosowny zapis i ośrodek powinien zostać powołany, a przynajmniej jego zaczątki. Zauważył, że w roku przyszłym będą już pierwsze efekty dużych inwestycji, które  powinny zostać przejęte.

             Pan Prezydent wyjaśnił, że już to jest zapisane w budżecie.

Pani Skarbnik dodała, że jest to poz. 92604.

             Pan Jerzy Brodziuk kontynuując wypowiedź zwrócił uwagę na problem działalności ROK. Zauważył, że  instytucja ta podlega Starostwu, ale 90% dzieci, które obsługuje są to dzieci z terenu miasta. Zgłasza więc wniosek do Prezydenta, by ująć współfinansowanie tego ośrodka do budżetu.            Pani Skarbnik przypomniała, że  w momencie gdy były łączone  zadania gminy i powiatu, wówczas ta jednostka była w mieście. Wówczas Prezydent zaproponował, by połączyć  jednostki. Wówczas bardzo szybko przenieśli się do Zbójnej.

            Pan Jerzy Brodziuk zauważył, że w chwili obecnej nie chodzi mu o historię, ale o stan faktyczny. 90 % korzystających z działalności tej instytucji to dzieci z terenu miasta. Jest to jego wniosek i zauważył dodatkowo, że ośrodek ten realizuje zadania miasta.

             Pan Prezydent Brzeziński zauważył, że jest to jednostka całkowicie nie podlegająca miasta. Dodał, że rozmawiał kilkakrotnie na ten temat ze Starostą. Starosta nie jest zainteresowany utrzymywaniem. Należy więc na tym zastanowić się.

            Pan Jerzy Brodziuk zauważył, że istnieje coś takiego, jak współfinansowanie 2 powiatów w realizacji jednego zadania. Podmiotem tu są dzieci łomżyńskie, co będzie w przyszłości rozstrzygnie przyszłość, teraz jego zdaniem należy współfinansować.  Dodał, że Starostwo jest zbyt słabe, by utrzymać tego typu instytucję. Jeżeli takiego porozumienie takie nie zostanie podpisane, to należy liczyć się z tym, że ta instytucja przestanie istnieć.

 

            Pani Alicja Konopka zwróciła uwagę, że temat ten nie pojawił się nagle, ale funkcjonuje już od wielu lat. Nie rozumie wniosku, by miasto miało współfinansować w ramach porozumienia zadanie powiatu. Dodała, że na tej zasadzie miasto współfinansuje skansen w Nowogrodzie. Jest pewna, że działalność ośrodka tego jest potrzebna, ale czemu nie ma to istnieć jako jeden ośrodek kultury. Zmniejsza się koszty związane z administracją.  Należy myśleć o przyszłości i pamiętać o tym, że będzie centrum kultury.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest to problem, który będzie narastał. Należy więc zastanowić się jakie formy będą realizowały cele, czyli organizować aktywność kulturalną. Wcale to nie znaczy, że zawsze będzie to instytucja budżetowa. Nigdzie nie jest to napisane, ale w ramach realizowania konkretnych działań celowych miasto pomaga i przeznaczane są środki na konkretne przedsięwzięcia.  Uważa, że w chwili obecnej jedyne, co można zrobić, to wykonać plan pewnych przedsięwzięć na zasadzie listy indykatywnej projektów kluczowych i jeżeli tamta strona określiłaby taki plan, wówczas można pewne środki zapewnić. Musi to być jednak kwestia dogadania się między placówkami.

 

            Pani Wanda Mężyńska zauważyła, że ROK wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie.

 

            Prezydent potwierdził, ale zwrócił uwagę, że chodzi o bieżące działanie.

 

Pan Janusz Nowakowski zwrócił uwagę, że w niedługim czasie Rada będzie decydowała o dużej inwestycji na rzecz kultury. On przed zagłosowaniem chciałby wiedzieć co w tym obiekcie będzie, jak będzie wykorzystany ten obiekt.  Uważa, że aby to dobrze funkcjonowało należy dojść w przyszłości  do uzgodnień. Dla niego ważne jest by wiedział, jak będzie funkcjonował obiekt na który miasto wyda duże pieniądze.

 

            Pan Jan Bajno zabierając glos wyjaśnił, że temat ten był omawiany na Komisji Edukacji i wówczas Komisja doszła do wniosku, że faktycznie jest to bardzo ważna rzecz, wymaga ona pewnego docelowego dofinansowania na pewne zadania i co roku jest to robione. Być może  należałoby się zastanowić nad pewnymi planami dofinansowania. Z tego co wie funkcjonuje kalendarz imprez i  można by było pokusić się na dofinansowanie pewnych zadań. Komisja doszła do wniosku, że można pozyskać wnioski poprzez pisanie różnych programów. 

             Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że miasto dofinansowuje różne imprezy jak Dni Drozdowa, Wirująca strefa itp. Jest przeciwnikiem, by dofinansować działalność bieżącą.

            Przewodniczący zaproponował, by w związku z tym, że do tematu Komisja powróci na następnym posiedzeniu, zakończyć dyskusje na dzień dzisiejszy.

 

            Członkowie Komisji propozycję Przewodniczącego zaaprobowali.

 

Ad. 3

  

            W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili problemów.

 

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: środa, 3 gru 2008 10:24
  • Data opublikowania: wtorek, 9 gru 2008 14:37
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:55
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej