Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 32 posiedzeniu w dniu 29 wrzesnia 2008 r.

Komisja realizowała nastepujący porządek;

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

 

2.      Wypracowanie stanowiska w sprawie  realizacji budżetu za I półrocze 2008 roku /druk 391/.

 

3.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie Założeń polityki społeczno - gospodarczej na rok 2009 /druk nr 412, 412A/ 

 

4.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok /druk nr 413, 413/1, 413A/.

 

5.      Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie  udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr 415, 415A/.

 

6.      Sprawy różne.

   

Przebieg posiedzenia:

   

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 9 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 

Ad. 1

 

                   Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia

 

Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 31/08  i przyjęli go 10 głosami za.

     

Ad. 2

  

            Przewodniczący wprowadzając do tematu  poinformował, że członkowie  otrzymali opinie poszczególnych Komisji, każdy więc miał szansę z nimi się zapoznać,  nie będzie więc ich przedstawiał.  

 

            Następnie poprosił Panią Skarbnik o informację na temat realizacji budżetu.

 

Pani Jadwiga Kozłowska przestawiając informację o realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. stwierdziła, że:

 

„W  okresie   roku  budżetowego wielkość   pierwotnie  uchwalonego  budżetu uległa  zmianie  i  na  dzień  30.06.2008 r. wynosiła:

 

 -    dochody   -   187 995 559    złotych  

 

 -     wydatki    -  200 951 354     złotych. 

 

Budżet   miasta   został  zwiększony     po   stronie:

 - dochodów    o kwotę    8 847 979   złotych     co  stanowi  wzrost  o 4, 94 %    do

  wielkości  przyjętej  pierwotnie,

 

- wydatków  o  kwotę   1 733 160  złotych   co  stanowi  wzrost  o 0,67  %  do   pierwotnego planu.

 

Na  zmianę  planowanego   budżetu  po  stronie  dochodów  budżetowych   wpłynęły zwiększone  zewnętrzne środki  finansowe   na  kwotę   8 494 322      w postaci:

 

a)           dotacje    celowe  na  łączną  kwotę        2 659 121    złotych:

 

b)            zwiększonej    subwencji   o kwotę       5 523 387  złotych 

 

c)             zwiększenie  środków   Unii Europejskiej    o  311 814 

 

oraz    zwiększone  dochody  własne  o  kwotę  353 657 złotych.

 

            Gminie zwiększono  dotacje    celowe  na   łączną   kwotę   1 385 872    złotych na  realizację  zadań zleconych , dofinansowanie  zadań  własnych  z tego:

 

-  realizację   zadań   zleconych    zwiększono                 o          6 632  złotych

 

 - dofinansowanie   zadań   własnych     zwiększono         o     1 353 694   złotych

 

-  na  zadania  realizowane   na  podstawie   porozumień   o       25 456  złotych  

 

            Powiatowi zwiększono   dotacje   celowe   o  kwotę    1  273 339  na realizację   zadań   własnych  bieżących, zadań  rządowych   w tym:

 

 -  realizację   zadań  administracji  rządowej                        o       42 000   zł,

 

 -  dofinansowanie   zadań   własnych                                    o       50 800   zł,

 

 -  dofinansowanie  w  ramach   zawartych  porozumień       o   1 180 539 zł.  

 

W I  półroczu  2008 roku   uzyskano   dochody   w kwocie 105 054 001,77  złotych, co  stanowi  55,88 %  wykonania   wielkości  planu.

 

W  strukturze   dochodów   budżetu  za I  półrocze   uzyskane   wielkości stanowią: 

 

- dochody  własne   41565 563,86  39,57

 

- subwencje       48 388 246,00  46,06

 

- dotacje             14 625 244,96  13,92

 

- środki  UE       474 946,95  0,45

 

W  strukturze   uzyskanych   dochodów   miasta, dochody  gminy   stanowią   64, 1 %  zmniejszył  się   o  1, 60 %   do  analogicznego  okresu   roku  ubiegłego.

 Udział   dochodów  powiatu    wynosi   35, 9 %   i  zwiększył się  o 1, 6 %  do   roku  poprzedniego .

Zrealizowane  dochody  własne   miasta   na łączną  kwotę   41 565 563,86   złotych,  co  stanowi      55, 22%   wielkości  planowanej  w tym:

 

podatki i opłaty   wykonano  na kwotę     33 888 159,85 złotych,  które  stanowią    81,5  %  udziału  w  strukturze   dochodów   własnych    oraz   51,73% wykonania   przyjętego   planu  w  budżecie   w tym  realizowane  przez:

 

 - Urząd  Miejski  na  kwotę 12 464 854,85 zł  -  29,99 % udziału , 51,06 % wyk planu,   

                   

 - Min. Finansów -  kwotę  17 531 579 ,0 zł   -   42 18%  udziału, 46.47 %  wyk. planu,

 

 - Urząd Skarbowy - kwotę  3 891 726,0 zł  -  9,36  % udziału,  107,68  %  wyk. planu.

 

- dochody    z majątku miasta  realizowano  na kwotę   1 664 231,75 zł ,  co  stanowi  4 %  udziału w  strukturze    dochodów   własnych  oraz  71,6 % wyk. planu.

  -pozostałe  dochody   wykonano  na kwotę 6 013 270,90   złotych   co  stanowi  9,77 % udziału   oraz  83,54  % wyk. planu.

W zakresie     wpływu    środków   zewnętrznych     do   budżetu   miasta do  budżetu  miasta    Łomży    została przekazana    kwota    63 488 437,91  złotych  tj. co  stanowi     60,43 % udziału  w  wykonanych  dochodach   oraz 56,32 %    wykonania   planu    z tego:

 

- z  subwencji                48 388 246,00 zł,   tj.   58,98  %  wyk  planu

 

   - z  dotacji                     14 625 244,96 zł     tj. 48,17 %    wyk  planu

 

   -  ze  środków   UE  -        474 946,95 zł     tj. 152,32  %   wyk. planu  

 

            Z  budżetu   państwa   przekazano  kwotę  62 144 793,94  złotych  co  stanowi  59,15 %  udziału  w  wykonanych  dochodach, w  tym:   

 

 - 48 388 246 ,00      -  w   subwencji   ogółem,

 

 - 13 756 547,94      -  w  łącznej  dotacji.

 

Ponadto    zostały  przekazane    dotacje   z tytułu  realizacji   zadań   na podstawie   zawartych     porozumień  na  łączną  kwotę  462 156,32  złotych    na realizację   wydatków   bieżących.

 

Przekazano  dotacje   z funduszy   na  łączną    kwotę 103 226      PFRON    z tytułu  utraconych    dochodów   podatku  od   nieruchomości  od Zakładów  Pracy   Chronionej .

 

Łączne   dotacje     celowe    na  zadania   zlecone  i  dofinansowanie   zadań   własnych    z budżetu    państwa    przekazano   na kwotę   13 756 547,94 zł    co  stanowi    13,1 %  udziału   w   uzyskanych  dochodach  budżetu  miasta    oraz  47,0 %    wykonania planu.    Zmniejszył   się   udział  dotacji     w  strukturze     dochodów    do  analogicznego   okresu  roku   ubiegłego   o  04%  tj. o  919 066 

 

 W   okresie I  półrocza Miasto    utraciło dochody  w kwocie   1 670 108  zł z tytułu:

 

 - obniżenia     górnych  stawek  podatkowych     na kwotę     1 101 221 zł,

 

 - udzielenia   ulg  podatkowych w podatki   od  nieruchomości    432 220 

 

-  umorzeń  zaległości   podatkowych   na kwotę   66 745  zł ,

 

-  rozłożenia  na raty, odroczenia  terminu   płatności   69 922  zł.

 Kwoty   te   zostaną  uwzględnione  przy   naliczeniu  subwencji  wyrównawczej

 na 2007 r.

 

Uchwalone     wydatki  z   budżetu   miasta   na  2008  rok    na  kwotę 200 951 354 złotych w tym:

  - wydatki  bieżące na kwotę   166 632 889  złotych   stanowiły 82,9%   udziału  w  wydatkach   ogółem ,

-  wydatki inwestycyjne na kwotę  34 318 465  złotych  stanowiły 17,1 % udziału  w  wydatkach  ogółem. 

 

W   okresie    I  półrocza    wydatki     budżetowe zostały   wykonanie   w wysokości

 

82          544 048,74   złotych  tj. 41 % planu  w tym:

 

- wydatki  bieżące     78 692 821  złotych   co stanowi     52,6 %  wyk. planu.

 

   -  wydatki inwestycyjne   3 851 298   złotych  co stanowi  11,2 % wyk. planu. 

 Ponadto  zostały     wykonane   nakłady    niewygasłe    z  roku  2007   w  wysokości  3 620 443      na  planowane  8 144 591    zł,  co  stanowi  44,45 %.   W  omawianym  okresie   dokonano zwrotu   kwoty  1 027 302      na   dochody    budżetu   miasta  2008 r.  niewykorzystanej  w terminach  określonych  w uchwale   Rady Miejskiej  Łomży .

Regionalna   Izba  Obrachunkowa      w  uchwale   IV/0131 – 5 – 36/2008   z  dnia 30.08.2006 r.    wydała   pozytywną  opinię  o przedłożonej   przez  Prezydenta  Miasta  Łomży   informacji  o przebiegu   wykonania    budżetu   za I  półrocze   2008.

 

            Powyższe informacje uzupełnili Pan Prezydent Jerzy Brzeziński oraz Prezydent  Marcin Sroczyński o zaawansowanie inwestycji na dzień 15 września (w załączeniu).

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając glos w dyskusji zauważył, że sprawozdanie z realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. zostało bardzo szczegółowo omówione na poszczególnych komisjach. Uważa, że należy pozytywnie zaopiniować realizację budżetu za I półrocze 2008 r.

 

            Komisja w wyniku glosowania 10 głosami za – jednogłośnie oceniła realizację budżetu za I półrocze 2008 r.

  Ad. 3  

            Przewodniczący wprowadzając do tematu zwrócił uwagę, że przedłożone Radzie założenia na wniosek radnych jest dokumentem ogólnym, w zasadzie nie zabiera zapisów szczegółowych. Poprosił następnie o wypowiedź Prezydenta.

 

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że starali się na bazie doświadczeń poprzednich założeń wyjść naprzeciw wnioskom radnych i stworzyć dokument ogólny.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że radni również poszukują sensownego wyrażenia woli stanowiącej, tj. kierunków działania, a równocześnie nazwania tego precyzyjnie. Uważa, że  nie jest to ostatni krok w konstruowaniu całej  procedury stanowienia zadań i budżetu. Ma nadzieję, że dopracują się programów wieloletnich, które w dużej mierze już są i jasno określają pewne zadania, które pojawią się w konkretnych latach. Następnie poruszył temat, który nabrał niezdrowego wymiaru, tj. problemu dzieci niepełnosprawnych. Uważa, że w tym przypadku w Założeniach należałoby wpisać, by wzmocnić procedurę włączania  różnych organizacji pozarządowych w rozwiązywanie zadań miasta. Uważa, że tam gdzie to jest to możliwe scedowanie zadań miasta na różne działania organizacji pozarządowych i partnerstw.  Nie wie, czy nie trzeba się liczyć z tym, iż będzie dyskusja na ten temat, by umieścić te zadanie jako bardzo konkretne, tj. podjęcie inicjatywy, czy też podjęcie starań o stworzenie tego ośrodka.

 

            Przewodniczący zabierając głos w dyskusji stwierdził, że temat ten nie powinien dominować na posiedzeniu Komisji Finansów. Uważa ponadto, że to co zostaje zapisane w Założeniach spełnia pewne wymogi pod warunkiem, że  pozostanie zrealizowane. Zauważył, że w okresie, gdy ten problem pojawił się w 1999 roku znaleźli dobre rozwiązanie, aczkolwiek tymczasowe, które trwa do dzisiaj. Trwają natomiast poszukiwania rozwiązania lepszego, docelowego, bo te dzieci wówczas były małe, teraz dorosły i podlegają systemowi oświaty.

 

            Pani Alicja Bandzul zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że miasto tą 4 dzieci zajęło się. W tym wszystkim chodzi o większy problem o ona posiada na ten temat informacje, że należy to rozwiązać docelowo.

 

            Pan Prezydent Brzeziński zabierając głos wyjaśnił, że zgodnie z informacją uzyskaną z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w mieści takich dzieci jest 14. Podkreślił następnie, że oświata jest zadaniem zleconym samorządom. Przypomniał, że przedszkole dla dzieci niepełnosprawnych swego czasu w mieści prowadziło Stowarzyszenie Pokój i Dobro. Przedszkole to funkcjonowało do czasu, gdy 4 tych dzieci uczęszczała do przedszkola, gdy odeszły, przedszkole stało puste.  W 2004 roku zlikwidowano je, koszty poniosło miasto. Dodał, że aby w mieście utworzyć ośrodek potrzeba partnerów, niestety rodzice 4 tych dzieci są do miasta nastawieni roszczeniowo. Wyjaśnił, że przepisy bardzo jasno określają zasady funkcjonowania takiego ośrodka. Rodzicom zależy na pomocy społecznej. Okres funkcjonowania takiego ośrodka to rok szkolny. Podkreślił że jest to bardzo delikatny temat i rozważają go. Obecne rozwiązanie, jak wspomniał Przewodniczący jest tymczasowe.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając ponownie głos stwierdził, że w założeniach powinno się mocniej realizować ogłaszanie konkurów na realizacje części zadań miasta i wówczas zgłosi się  określone stowarzyszenie, które przedstawi warunki, które miasto zaakceptuje. Uważa więc, że należałoby zapisać  utworzenie przestrzeni dla różnych inicjatyw pozarządowych, czy innych podmiotów które by częściowo realizowały zadania miasta.

 

            Pani Alicja Bandzul zabierając ponownie głos  stwierdziła, że rodzicom nie o pomoc społeczną chodzi, ale o normalne życie. Chodzi o to, by ci rodzice mogli normalnie funkcjonować, pracować, natomiast dzieci mogły przebywać w swoim środowisku.  Takich ośrodków  w kraju jest już ponad 60. Zauważyła, że oprócz dzieci niepełnosprawnych są dzieci, które nie uczęszczają do szkoły ponieważ są po wypadkach np. samochodowych. Takie dzieci mogłyby również przebywać w takim ośrodku.

 

            Pani Alicja Konopka zabierając glos w dyskusji Zwróciła uwagę, że temat ten wraca na każdym posiedzeniu i radni są informowani o tych sprawach, nie podejmowane są jednak żadne rozwiązania. Uważa, że działania powinny skupić się na szukaniu konkretnych rozwiązań, a nie przekonywać siebie wzajemnie, co do potrzeby. Proponuje więc, by wrócić do tematu założeń.

 

            Przewodniczący zabierając głos  zwrócił uwagę, że sprawa z zakresu opieki społecznej dotycząca tego problemu jest do założeń wpisana. Gdyby tego nie było można by było poruszać. W jaki sposób zostanie to wykonane jest to kwestia rozwiązań.

 

            Kończąc dyskusję w  kwestii Założeń Komisja  jednogłośnie pozytywnie – 10 głosami za  przyjęła proponowane przez Prezydenta treść założeń.

   

Ad. 4

  

            Przedstawiając  proponowane zmiany w budżecie na 2008 rok poinformował, że  zmiany zawarte w autopoprawkach dotyczą:

 

I. Zwiększeniu planowanych dochodów i wydatków o kwotę 2.638.331 zł.

 

II. Przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami  planowanych  wydatków na kwotę 273.834 zł.

 

III. Rozszerzeniu zakresu zadania inwestycyjnego.

 

IV Przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami  planowanych  wydatków na kwotę 222.723 zł.

 

            Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do proponowanych zmian w budżecie i wniosek wraz z autopoprawkami zaopiniowali pozytywnie 10 głosami za – jednogłośnie.

  

Ad. 5

  

Prezydent     przedstawiając wniosek w sprawie  udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców  zgodnie z drukami  nr 415, 415A poinformował, że jest to kolejna tego typu uchwała.

 

Radni nie zgłosili uwag do przedłożonych materiałów i zaopiniowali je pozytywnie 10 głosami za jednogłośnie.

  

Ad. 6

  

            W sprawach różnych Prezydent poinformował o uroczystościach związanych peregrynacją obrazu Jezusa Miłosiernego. Zaprasza do udziału. Zaprasza również do udziału w inauguracji roku akademickiego w łomżyńskich uczelniach.

 

            Przewodniczący wyjaśnił, że jeżeli posiada zaproszenie, to stara się z niego skorzystać, niestety na wiele uroczystości radni zaproszeń nie otrzymują, nie mogą więc w tych uroczystościach uczestniczyć.

 

            Przewodniczący Rady zabierając głos w dyskusji wyjaśnił, że na jego ręce wpłynął wniosek ŁKS o umieszczenie w porządku sesji punktu dotyczącego sytuacji ŁKS. W związku z tym temat ten przedstawił na spotkaniu z Przewodniczącymi Komisji w trakcie ustalania porządku sesji i uznano, że w związku z tym, iż chodzi o środki dla ŁKS, a kompetencje takie posiada Prezydent, który takiego wniosku nie przedstawił nie jest zasadne wprowadzanie takiego punktu pod obrady sesji.

 

            Przewodniczący Komisji zabierając głos  w dyskusji stwierdził, że popiera Przewodniczącego dodając, że w mieście pojawiła się taka sugestia, że fakt nieodbycia posiedzenia Komisji Finansów w dniu 22 września powoduje, że ŁKS środków nie dostanie, że uniemożliwia to Komisja Finansów. Zwracając się do Prezydenta poprosił, że jeżeli Prezydent taki wniosek posiada, by przedstawił, a Komisja zaopiniuje go. Wówczas temat na sesji będzie można wprowadzić.

 

             Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji przypomniał, że radni prosili Prezydenta, aby przychylił się do wniosku Zarządu ŁKS, jeżeli taki będzie i spotkał się z Zarządem ŁKS. Pyta więc, czy taki wniosek był. Jeżeli nie, to nie widzi możliwości, aby finansować ŁKS. ŁKS nie wykorzystuje stwarzanych sytuacji prowadzenia rozmów, chce natomiast stworzyć taką sytuację, jaka jest w przypadku Zespołu Szkół Drzewnych, gdzie cały czas jest  wymuszanie pewnego rozwiązania, które jest rozwiązaniem tylko jednej ze stron oraz  druga z dziećmi wymagającymi zajęcia się nimi, ale jest tylko próba narzucenia pewnego rozwiązania, a nie dyskusji. ŁKS również chce doprowadzić do takiej sytuacji, w której pod presja opinii publicznej, mediów miasto przekaże pieniądze na utrzymanie tworu, który jest źle zarządzany. Radni sugerowali, by Zarząd siadł do roboczej dyskusji z Prezydentem i zaproponował rozwiązanie, które będzie  możliwe do zrealizowania w myśl obowiązującego prawa. Zarząd nie podjął w tym kierunku działań.

 

            Prezydent Brzeziński zabierając głos przypomniał, że Rada podjęła uchwałę o przekazaniu ŁKS-owi 30 tys. zł. Pieniądze te leżą w budżecie i póki ŁKS nie uporządkuje zobowiązań w Urzędzie Skarbowym i ZUS nie mogą być przekazane.

 Dodał, że na początku kwietnia była szansa na środki z przeciwdziałania alkoholizmowi, ŁKS nie złożył wniosku.

            Pani Skarbnik dodała, że każdą dotację należy rozliczyć.

 

Pan Zbigniew Lipski poprosił o wyjaśnienie, ile faktycznie należałoby przekazać  pieniędzy, aby pokryć wszystkie wydatki. Wyjaśniono, że ok. 800 tys. zł.

 

            Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że można dopiero dać wówczas, gdy uregulują wszelkie zobowiązanie.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zauważył, że  całym kraju wszystkie postępowania prokuratorskie związane z piłką biorą się stąd, że wiele pieniędzy „chodzi bokiem”. Nie uważa więc za wskazane, by w to wszystko w chwili obecnej wchodziło miasto, jest to bowiem niebezpieczne.  

 

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: środa, 3 gru 2008 10:14
  • Data opublikowania: środa, 3 gru 2008 10:18
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:54
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej