Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 31 posiedzeniu w dniu 15 września 2008 r.

komisja realizowała nastepujący porządek:

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

 

2.      Analiza finansowa MPEC /druk nr 406/

 

3.      Analiza finansowa MPWiK /druk nr 359/

 

4.      Wstępna analiza  realizacji budżetu za I półrocze 2008 roku /druk 391/.

 

5.      Sprawy różne.

  Przebieg posiedzenia:  

 

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 7 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 

Ad. 1

                    Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia

Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 30/08  i przyjęli go 7 głosami za.

  

Ad. 2

  

            Przewodniczący wprowadzając do tematu  poprosił Prezesa MPEC o przybliżenie sytuacji przedsiębiorstwa po I półroczu 2008 r.

 

            Pan Marian Mielcarek – Prezes MPEC zabierając głos uzupełnił przedłożone materiały o dane dotyczące I półrocza 2008 r.  Podkreślił, że wzrost cen energii, węgla, transportu powoduje pogorszenie sytuacji przedsiębiorstwa.  W chwili obecnej trudno powiedzieć, czy wzrosną taryfy i o ile. Obecne obowiązują do marca.

 

            Pani Jadwiga Cwalina – Z-ca Prezesa MPEC uzupełniając dodała, że za 8 miesięcy tego roku przedsiębiorstwo osiągnęło przychody w wysokości 14.477 tys. przy kosztach 14.892 tys. zł. wynik jest więc ujemny i wynosi 415.317 zł. Natomiast na samej działalności podstawowej jest 1.089 tys. za 8 m-cy. Dodała, że w tym roku za 8 miesięcy sprzedali o 6 tys. kw więcej, niż w roku ubiegłym. Mają więc nadzieję, że sytuacja się poprawi.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji stwierdził, że przedsiębiorstwo działając w takim kształcie realizuje swoje  podstawowe cele, czyli dostarczenie ekologicznie ciepła po możliwie niskich cenach. W związku z tym można wnioskować, że zbyt wielkiej „rewolucji cenowej” nie powinno być. Dodał, że działalność Spółki w 2007 roku, jak wynika  z przedłożonych materiałów była prawidłowa.

 

            Pan Janusz Nowakowski dodał, że miasto Łomża ma szczęście, jeżeli chodzi o rozwiązania związane z energią w szerokim rozumieniu. Podkreślił, że chodzi o bezpieczeństwo energetyczne, ponieważ posiada dobrze rozwiniętą sieć cieplna centralna oraz posiada system gazu dobrze rozprowadzony po całym mieście. Jeżeli chodzi o zarządzanie, to dobrze zarządzana firma plus okoliczności, które sprawiają, że ta firma może podejmować sama pewne decyzje inwestycyjne, a były to mądre decyzje inwestycyjne, spowodowało, że  firma dobrze działa. Zauważył, że w gorszej sytuacji jest MPWiK, który podlega trochę innym zasadom.

 

            Przewodniczący Komisji zabierając głos zwrócił uwagę, że w strukturze kosztów energia cieplna stanowi największy odsetek. Temat ten będzie zawsze budził zainteresowanie. Od wielu lat są jednak zwroty, jest prowadzony przez spółdzielnie proces termomodernizacji, co jest pozytywnie odbierane przez mieszkańców. Podejmowane przez przedsiębiorstwo inwestycje również powoduje oszczędności i ma wpływ na działalność spółki. Korzystny dla Spółki jest również fakt, że wzrastają ceny oleju w stosunku do cen węgla. Powoduje to, że sytuacja MPEC jest korzystniejsza.

 

            Pan Janusz Nowakowski poprosił o informację, skąd biorą energie cieplną oddane w roku bieżącym markety.

 

            Pan Prezes Mielcarek wyjaśnił, że większość korzysta z usług MPEC. Podkreślił, że dla przedsiębiorstwa jest ważne, gdy oddawane są do użytku powierzchnie, zwłaszcza duże.

             Kończąc dyskusję Komisja 7 głosami za – jednogłośnie pozytywnie oceniła działalność  MPEC za 2007 roku. 

Ad. 3

  

            Przewodniczący wprowadzając poprosił Prezesa  MPWiK o uzupełnienie przedłożonych materiałów o dane za 8 m-cy 2008 r.

 

            Pan Gilbert Okulicz-Kozaryn – Z-ca Prezesa MPWiK  uzupełniając przedłożone materiały przedstawił sytuację w Przedsiębiorstwie za 8 m-cy 2008 r.

 

 Podkreślił, że sprzedaż wody i ścieków wynosi 58%, czyli zgodnie z planem.  Zwrócił uwagę, że miasto problem zaopatrzenia w wodę ma rozwiązany na co najmniej 20 lat, jeżeli zaś chodzi o ścieki, to podejrzewa, że za parę lat, jeżeli pojawią się duże zakłady, to może być problem. W chwili obecnej ze względu na ciężar ładunku oczyszczalnia jest już obciążona dwukrotnie. Powoduje to, że są to określone koszty związane z eksploatacją. Dodał, że przedsiębiorstwo utraciło dużego dostawcę ścieków, a tym samym duże przychody. Cały czas szukają tego typu dostawców. Dodał, że w chwili obecnej prowadzone inwestycje są bardziej kosztowne, ale mniej efektywne. Podkreślił, że w chwili obecnej starają się o pozyskanie koncesji na tzw. zieloną energię. Wyjaśnił również, że Czekaja na ostatnie badania dotyczące wykorzystania żużlu powstałego ze spalania osadów. Odpowiadając radnemu Nowakowskiemu dodał, że żużel będą wykorzystywać na własne potrzeby, ale jest również zainteresowane tym PBK.

 

            Przewodniczący poprosił o informację, jakie działanie zostały podjęte przez Spółkę w związku z nie przyjęciem przez Rade proponowanych taryf.

 

            Pan  Gilbert Okulicz-Kozaryn – Z-ca Prezesa MPWiK  wyjaśnił, że jest to sprawa wykorzystywanie wszelkich możliwości i poszukiwania możliwości oszczędzania. Jest to automatyzacja, która pozwala bardzo szybko zlokalizować awarię. Prowadzone jest szkolenie pracowników. W chwili obecnej pracownicy posiadają wymagane kwalifikacje i uprawnienia.

 

            Przewodniczący zwracając się do Prezesa poprosił o potwierdzenie, że decyzje podjęte w końcówce lat 90 dotyczące modernizacji oczyszczalni i wydatkowanie na ten cel 40 mln. zł było bardzo słuszne. Wówczas bardzo źle oceniano ówczesny Zarząd, a okazuje się, że w chwili obecnej należy już przygotowywać się do rozbudowy oczyszczalni.

 

            Pan  Gilbert Okulicz-Kozaryn – Z-ca Prezesa MPWiK  wyjaśnił, że zastanawiają się w jaki sposób dokonać modernizacji, czy będzie to rozbudowa kubaturowa, czy inne rozwiązania, na chwilę obecną nie podjęto jeszcze żadnych decyzji. Co się zaś tyczy krytyki, to była ona różna. Uważa jednak, że pozostała  satysfakcja, ponieważ  Przedsiębiorstwo  otrzymało wyróżnienie.

 

            Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos poprosił o informację, czy są już robione przymiarki, dotyczące podwyższenia taryf w związku z podwyżkami energii.

 

            Pan Prezes wyjaśnił, że w chwili obecnej jest to jeszcze zbyt wcześnie na podawanie jakichkolwiek propozycji.

 

            Kończąc dyskusje Komisja 6 głosami za jednogłośnie pozytywnie oceniła działalność MPWiK za 2007 rok.

 

Pan Prezes odpowiadając radnym na zapytanie dotyczące zalewania ulic po ulewach wyjaśnił, że kanalizacja deszczowa jest związana z drogą i MPWiK nie odpowiada za nią.

  

Ad. 4

  

            Przewodniczący wprowadzając do tematu przypominali, że tematem realizacji budżetu za I półrocze 2008 roku komisja będzie zajmowała się na posiedzeniu w dniu 22 września. W dniu dzisiejszym temat ten został wywołany po to, by członkowie Komisji jeżeli maja jakieś uwagi zgłosili je. Zostaną one przekazane Prezydentowi, który na następnym posiedzeniu udzieli szczegółowych wyjaśnień.

 

Członkowie Komisji nie zgłosili  żadnych uwag i sugestii.

  

Ad. 5

  

            W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.

 

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 
  • Data powstania: Data powstania: środa, 3 gru 2008 10:11
  • Data opublikowania: środa, 3 gru 2008 10:14
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej