Na 30 poaiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2008 r.
1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
2. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok /druk nr 393, 393/1, 393B/
3. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr 390, 390A/.
4. Zaopiniowanie wniosku Prezydenta;
a) w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2008 na realizację zadań inwestycyjnych /druk nr 394, 394A/
b) w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnych w roku 2008 na realizację przedsięwzięcia termo modernizacyjnego Szkoły Podstawowej Nr 5 w Łomży /druk nr 394, 394B/.
5. Sprawy różne.
Przebieg posiedzenia:
Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji. Następnie Komisja 6 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1
Przewodniczący poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia
Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do protokołu nr 29/08 i przyjęli go 5 głosami za, przy 1 wstrzymującym się.Ad. 2
Pani Skarbnik Jadwiga Kozłowska przedstawiając wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2008 zgodnie z drukami druk nr 393, 393/1, 393B wyjaśniła, że dokonuje się zwiększenia planowanych dochodów i wydatków budżetowych miasta na 2008 rok o kwotę 616 267 złotych, zwiększenia planowanych przychodów na 2008 r. z wolnych środków 2007 r. o kwotę 7.908.432 złote, przeniesienia pomiędzy działami i rozdziałami planowanych dochodów zadań własnych w budżecie miasta na 2008 rok na kwotę 165.115 złotych, przeniesienia pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków zadań własnych w budżecie miasta na 2008 rok na kwotę 415.537 złotych. Proponuje się zmianę nazwy zadania inwestycyjnego. W celi doprowadzenia do zgodności z tytułem projektu znajdującego się na liście indykatywnej projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego wnioskuję zmianę tytułu zadania z „Budowa pływalni miejskiej przy ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego” na „Budowa miejskiej pływalni w Łomży”.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że we wniosku pkt. IV mówi o przeniesieniu pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami planowanych wydatków zadań własnych w budżecie miasta na 2008 rok na kwotę 496.082 zł, natomiast w projekcie uchwały jest 415.537 złotych, skąd ta różnica.
Pani Skarbnik Jadwiga Kozłowska wyjaśniła, że zmniejszenie nakładów inwestycyjnych na realizację zadania „Budowa bieżni na boisku Szkoły Podstawowej nr 9” a zwiększenie nakładów na „Remont dachu na hali sportowej przy szkole Podstawowej Nr 9” o kwotę 80.545 złotych nastąpiło już wcześniej Zarządzeniem Prezydenta i wprowadzenie ponownie było powtórzeniem. Faktyczna kwota to 415.537 złotych.
Pan Janusz Nowakowski zabierając głos poprosił o wyjaśnienie pkt. II zwiększenie planowanych przychodów na 2008 r. z wolnych środków 2007 r. o kwotę 7.908.432 złote, na co te środki są przeznaczone.
Pani Skarbnik Jadwiga Kozłowska wyjaśniła, że są to wielkości, które zostały już przyjęte w poszczególnych uchwałach od 01.01.2008 r. do 16.07.2008 r. Są to w zasadzie 3 uchwały w których zwiększenia powodowały, że zwiększane były wydatki wskazując, że realizowane będzie z wolnych środków.
Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok zaopiniowała pozytywnie 8 głosami za.
Ad. 3
Przewodniczący wprowadzając do tematu przedstawił wniosek Prezydenta w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców zgodnie z drukami nr 390, 390A.
Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i wniosek Prezydenta zaopiniowała pozytywnie 8 głosami za.Ad. 4 a i b
Pani Skarbnik Jadwiga Kozłowska przedstawiając materiał poinformowała, że Prezydent Miasta Łomża zwraca się z prośbą o podjęcie uchwał w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego na zadania planowane do realizacji w 2008 r. ogółem w wysokości 6 752 560 złotych w tym: kredytu na termomodernizację Szkoły Podstawowej nr 5 na kwotę 2 032 000 zł.
Po dokonanych zmianach w budżecie miasta na 2008 r. planowano zaciągnięcie zobowiązań kredytowych na kwotę 12 427 560 złotych. Zgodnie z zasadą udzielania kredytu na termomodernizację, po rozliczeniu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego realizowanego na podstawie zweryfikowanego audytu energetycznego można ubiegać się o premię termomodernizacyjną wynoszącą 25 % zaciągniętego kredytu na to przedsięwzięcie . Oznacza to po uzyskaniu tej premii do spłaty pozostanie 75 % kwoty wykorzystanego kredytu. Dodała, że Miasto Łomża posiada zdolność do zaciągania kredytu. W opracowanej prognozie kwoty długu i spłat na 2008 r. i lata następne założono zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych na kwotę 21 222 560 zł ze spłatą w okresie 5 letnim tj. od 2009 do 2013 zł. Wyliczone wskaźniki zadłużenia: a) długu (planowane dochody do zadłużenia) w 2008 15,15 %, 2009 - 16,45 %, w 2010 - 14,32 %, 2011 – 16,47 %, w 2012 16,22 %, 2013 r. - 11,90 %. Maksymalny wskaźnik długu wynosi 60 % do dochodów budżetowych.
Spłaty zadłużenia zostały określone w poszczególnych latach w następujący sposób: w 2008 r. - 2,29 %, w 2009 r. - 3,89 %, w 2010 - 6,81 %, w 2011 r. - 6,01 % , w 2012- 6,68 %, w 2013 r. - 8,83%. Maksymalny wskaźnik spłaty zadłużenia wynosi 15 % do dochodów budżetowych.
Podkreśliła, że wniosek dotyczy tych inwestycji, które są już w realizacji, jeżeli dojdzie jeszcze jakieś zadanie, wówczas Prezydent wystąpi do Wysokiej Rady z następnym wnioskiem.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos stwierdził, że chce wyrazić swoje osobiste zadowolenie, że instrument finansowy, jakim są kredyty, w przypadku miasta jest bardzo efektywny. Pozwala to na bardziej efektywną i swobodniejsza działalność inwestycyjną, a ponieważ kondycja finansowa miasta jest dobra, to zdolność kredytowa wysoka. Osobiście uważa, że propozycja Prezydenta jest dobra.
Pan Maciej Głaz zabierając głos stwierdził, że jest za, prosi jednak o wyjaśnienie dotyczące termomodernizacji SP Nr 5 i środki unijne na to zadanie.
Pani Skarbnik Jadwiga Kozłowska wyjaśniła, że w przypadku tej szkoły jest taki problem, że próg, do którego miasto powinno wystąpić, to powyżej 5 mln zł, a w budżecie na to zadanie jest przyjęte 3.540 tys. natomiast w przetargu wykonawca, który został wybrany zaproponował 2.545 tys. a więc nie kwalifikuje się. Natomiast na rok 2009 będzie składany wniosek i jeżeli będzie mniejsze niż 5 mln zł. zadania będą łączone i będzie to przedsięwzięcie.
Pan Przewodniczący zabierając głos w dyskusji przypomniał, że 2 lata temu był robiony audit SP Nr 9 i PG nr 8. Czy Prezydent nie przewidywał o koncepcji, by te dwa zadania połączyć i skorzystać z tych środków.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że tak i na rok przyszły będzie propozycji wspólnej SP nr 9 i SP nr 4.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos poprosił o wyjaśnienie, jeżeli zadanie jest zakończone, to po co kredyt. Dodał, że chodzi mu o basen przy LO Nr 1. Czy na to zadanie był planowany kredyt?
Pan Przewodniczący wyjaśnił, że na to zadanie w budżecie na pewno był 1mln zł.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że był to kredyt i na zadaniu, na którym są już faktury zostają one przedstawiane, że zostało to wykonane.
Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i wniosek Prezydenta w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego w roku 2008 na realizację zadań inwestycyjnych zgodnie z drukami nr 394, 394A zaopiniowała pozytywnie 9 głosami za.Również pozytywnie 9 głosami za zaopiniowała wniosek Prezydenta w sprawie zaciągnięcia kredytu inwestycyjnych w roku 2008 na realizację przedsięwzięcia termo modernizacyjnego Szkoły Podstawowej Nr 5 w Łomży zawarty w drukach nr 394, 394B.
Ad. 5
W sprawach różnych radny Janusz Nowakowski zwrócił uwagę na problem, który został poruszony na Komisji Rozwoju a dotyczący świadomości mieszkańców wykupujących mieszkania komunalne z bonifikatą w sprawie remontu mieszkań wchodzących w skład Wspólnot Mieszkaniowych.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że na posiedzeniu Wspólnoty Mieszkaniowej, na które został zaproszony, kiedy mówił jak dalece preferencyjne są warunki sprzedaży mieszkań komunalnych, obliguje, że później w ramach mieszkania wszystko jest robione na koszt właściciela. Potwierdził następnie, że mieszkańcy faktycznie nie są tego świadomi.
Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos stwierdził, że generalnie problem istnieje i należy w przyszłości podjąć jakieś działania, mieszkańcy w pewnej części maja rację, istnieje bowiem problem pewnej sprawiedliwości. Ludzie maja rację mówiąc, że jednym daje się miliony, a drugim nie. Pyta następnie, czy remonty, które były robione w ramach termomodernizacji na Dwornej i Długiej, to za wymianę okien mieszkańcy płacili, czy nie.
Pan Janusz Nowakowski wyjaśnił, że to, co było robione w części mieszkańców, to było finansowane ze środków własnych poprzez kredyt i w chwili obecnej spłacają.
Pan Tadeusz Zaremba kontynuując zwrócił uwagę, że być może jest to jedna z form do rozważenia, by w mieście stworzyć jakąś pulę wspomagającą na ten cel. Jeszcze raz podkreślił, że jest to pewien problem, ponieważ była to substancja miasta i nawet jeżeli rozdaje się to prawie darmo, to i tak miasto ponosi tego konsekwencje, bo jeżeli dach się zawali, to miasto będzie ponosiło konsekwencje. Proponuje więc, by w dalszej pracy Rady spróbować spojrzeć na ten problem i znaleźć jakieś propozycje, by nie dopuścić do dalszej degradacji tej substancji mieszkaniowej. Zauważył, że substancja tą zarządza przedsiębiorstwo miejskie.
Pan Przewodniczący podziękował radnemu Zarembie za ten glos, ponieważ gdy on na spotkaniu tej Wspólnoty zaproponował, by miasto aktywnie włączyło się z możliwością pomocy, a mieszkańcy później to spłacą. Z-ca Dyrektora MPGKiM skrytykował jego propozycję. Uważa, że udzielenie Wspólnocie takiego wewnętrznego kredytu przez miasto spowoduje, że zaplanowane roboty będą wykonane, kredyt miejski nie byłby kredytem oprocentowanym, a substancja wymagająca dużych nakładów ulegnie polepszeniu.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jest to możliwe, ale tylko na takich zasadach, że stworzone zostaną hipoteki, byłaby to wewnętrzna inwestycja miasta z zabezpieczeniem na hipotece za zgodą mieszkańców.
Pan Janusz Nowakowski zwrócił uwagę, że może okazać się tak, że mieszkańcy nie są w stanie zapłacić i miasto znów przejmie te mieszkania.
Pan Jerzy Brodziuk zgodził się, ale zauważył, że to mieszkanie nie będzie podlegało sprzedaży z bonifikatą.
Pani Alicja Bandzul zabierając głos wyjaśniła, że również była na tym spotkaniu i również uważa, że należy szukać rozwiązań, ponieważ do tych Wspólnot należą ludzie starzy, samotni, chorzy i stanowią 10-15% mieszkańców. Dodała, że mieszkania te wykupili za ostatni grosz, ale nie stać ich już na remonty. Mieszkańcy twierdzą, że budynek ten nie był remontowany od 50 lat. Nie wyobraża sobie, by w chwili obecnej ci ludzie w ten budynek tyle zainwestowali.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając ponownie głos uważa, że propozycje są słuszne należy jednak do obecnej uchwały wprowadzić zapis, że przy wykupie na każde mieszkanie będzie przypadać kwota udzielonej pomocy. Będzie to wówczas 70% bonifikaty plus wartość kredytu przypadająca na mieszkanie. Uważa, że temat ten należy przeanalizować na spokojnie.
Pani Alicja Bandzul zabierając głos zwróciła uwagę, że ci mieszkańcy i tak na wykup mieszkań zaciągają kredyty.
Przewodniczący podziękował członkom Komisji za merytoryczna dyskusję. Temat został zasygnalizowany i trzeba będzie go drążyć.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.