Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 18 posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
Przed przystąpieniem do realizacji porządku posiedzenia Komisja minutą ciszy uczciła pamięć radnego Jana Turkowskiego.

1.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

2.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne.

3.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta dla pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

4.
Zaopiniowanie wniosku w sprawie przyznania dotacji celowej jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych.

5.
Sprawy różne.



Ad. 1

Materiały dotyczące zmian w budżecie miasta na 2003 rok przedstawiła Pani Skarbnik.
Przed przystąpieniem do dyskusji Przewodnicząca zapoznała członków Komisji z opiniami Komisji Edukacji i Kultury oraz Komisji Gospodarki Komunalnej. Zwróciła następnie uwagę, że w obydwu opiniach wnioski dotyczące oświaty są zbieżne. Świadczy to o tym, że wszyscy radni widzą jak duże są wydatki na oświatę. Z materiałów wynika, że są placówki które sobie radzą i placówki, które niezbyt sobie radzą.
Pan Prezydent Sroczyński zabierając głos odnośnie wniosków Komisji Gospodarki Komunalnej dotyczących przesunięcia środków z rezerwy ogólnej na inwestycje wyjaśnił, że informował komisje w trakcie formułowania tych wniosków, że takie działanie spowoduje, że na koniec roku zajdzie potrzeba zaciągnięcia kredytu na oświatę, by zabezpieczyć zobowiązania. Dodał, że oszczędności poczynione w oświacie zaczną funkcjonować dopiero od nowego roku szkolnego. Obecnie niedomagania oświaty w mieści są radnym znane i wykorzystanie w tak wielkim zakresie rezerwy ogólnej spowoduje, że miasto będzie zmuszone do zaciągnięcia kredytu. Nie będzie to kredyt inwestycyjny ale niestety konsumpcyjny. Rozumie każde działanie zmierzające do zwiększenia ilości inwestycji w mieście i on pod tym również się podpisuje, ale wykorzystując w chwili obecnej na ten cel rezerwy miasto będzie zmuszone zaciągnąć kredyt na zabezpieczenie środków na oświatę.
Pani Skarbnik poinformowała, że po wprowadzonych zmianach w rezerwie pozostanie kwota: rezerwa oświatowa – 602.263 zł, rezerwa ogólna- 684.291 zł.
Pani Przewodnicząca zwróciła uwagę, że nawet jeżeli zostanie uwzględniony wniosek Komisji gospodarki komunalnej, to i tak w rezerwie pozostaną jeszcze środki.
Pan Prezydent Sroczyński zgodził się z tym, ale zwrócił uwagę na złożone zapotrzebowania szkół i ograniczenia, które będą dotyczyły tylko 4 miesięcy. Dodał, że nie jest zasadnym przeznaczanie środków z rezerwy na inwestycje, gdy jest wiadomym, iż powinny być oszczędności po wykonanych przetargach na te inwestycje, które pozostają w budżecie. Można bowiem przyjąć założenie, że uwolnione środki będą przeznaczone na te inwestycje, które zostaną wygaszone, a przynajmniej na część tych inwestycji.
Pani Przewodnicząca zwróciła uwagę, że minęło już pół roku, a więc wykorzystanie środków jest znane. Zgodziła się również, że oszczędności zbyt dużych w tym roku nie będzie, ale należy cały czas przyglądać się oświacie. Uważa, że skoro w placówkach tak wiele brakuje, to może świadczyć o tym, że są przerosty zatrudnienia. Wiadomo, że idzie niż demograficzny, należy więc się temu przyglądać.
Pan Prezydent Sroczyński przedstawiając inwestycje, które zostaną w wyniku proponowanej zmiany w budżecie wykreślone z planu inwestycyjnego dodał, ze jego zdaniem część tych inwestycji mimo wygaszenia mogłaby zostać zrealizowana np. w ramach bieżącego utrzymania dróg. Zwrócił uwagę, że wróciłyby wówczas środki przewidziane na inwestycje, po przeprowadzeniu przetargów i przeniesienie ich na bieżące utrzymanie ulic pozwoli na zrealizowanie chodników, czy też zagospodarowanie zaplecza. Jeszcze raz podkreślił, że jego zdaniem należy robić wszystko, by uniknąć brania kredytów. Dodał, że te inwestycje nie są tak pilne, by nie można było ich wykonać w roku przyszłym.
Pani Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że sytuacja może być różna. Rada na sesji może jeszcze nie podjąć tej uchwały.
Pani Skarbnik Miasta wyjaśniła, że wydatki w placówkach są monitorowane. Na podstawie RP -30 będą dane za pół roku. W chwili obecnej za okres 4 m-cy wykonanie wydatków na energię, wodę ciepło wynosi od 65 do 100%, a więc za okres 6 miesięcy będą już zobowiązania wymagalne.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając glos zwrócił uwagę, że z wypowiedzi Pani Skarbnik wynika, iż reorganizacje spowodowały, że są problemy z bieżącym otrzymywaniem danych, a tym samym szybkiej interwencji. Następnie zwrócił uwagę, że usłyszał, iż 3 szkoły są w podobnej sytuacji finansowej, natomiast w zapisach jest mowa o 2 szkołach i gimnazjum na pokrycie zobowiązań. Dodał, że te dwie szkoły po raz kolejny na ten sam cel otrzymują środki, co więc z tym monitoringiem. Wydawało mu się, że skoro Komisja Gospodarki Komunalnej wnioskowała o to, by znaleźć środki na inwestycje, których termin dokumentacji mija, to na dzisiejszej komisji Prezydent już przedstawi propozycje. W autopoprawce tego nie widać, a wystarczą tam niewielkie kwoty. On osobiście nie widzi innej możliwości jak przychylenie się do wniosku Prezydenta, inaczej będzie potrzeba jeszcze jednej sesji. Uważa, że albo Prezydent na sesji wprowadzi jeszcze jakieś autopoprawki, albo będzie potrzeba przyjąć propozycje Prezydenta, lub odrzucić w całości.
Pani Przewodnicząca zwróciła uwagę, że są trzy wyjścia; Prezydent zgłosi jeszcze jedną autopoprawkę uwzględniającą wnioski, nie podjąć uchwały w sprawie zmian w budżecie, przegłosować poprawkę zgodnie z wolą Rady.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie podjęcie na tej sesji uchwały w sprawie przyjęcia do budżetu 500 tys. na modernizację DPS jest od razu przekreśleniem tej inwestycji, gdyż te środki należy zwrócić do budżetu państwa. Sprawa subwencji drogowej – też trzeba ją rozliczyć i przekazać do Ministerstwa Finansów.
Pan Jerzy Brodziuk wyjaśnił, że Rada zostaje postawiona pod przymusem działania, ponieważ nikt nie zgłasza zastrzeżeń dotyczących wprowadzenia tych kwot. Dyskusyjne są natomiast zaproponowane przez Prezydenta rozwiązania. Czy nie należałoby rozdzielać uchwał z rzeczami kontrowersyjnymi od tych bezdyskusyjnych.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że budżet jest całością i nie można spraw rozdzielać.
Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, że te inwestycje, których ważność dokumentacji wygasa w tym półroczu środki zostały już zabezpieczone, natomiast to, których ważność upływa w przyszłym półroczu, uważa, że Rada jeszcze na ten temat zdąży porozmawiać. Dodał, że jeżeli będą oszczędności na inwestycjach UE, wówczas będą rozszerzane inwestycje np. gdy będą środki z Rybak, wówczas będzie realizowana Zamiejska, gdy, będą oszczędności na Szosie Zambrowskiej, wówczas będą chcieli przedłużyć realizacje Zambrowskiej aż do Giełczyńskiej, łącznie z wykonaniem zaplanowanych robót. Będzie to robione na tej zasadzie. Dodał, że Prezydent swój wniosek podtrzymuje.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając glos zwrócił uwagę, że on jest za rozwiązaniami, które pozostawiają pewna rezerwę. Jego zdaniem przyjmowanie rozwiązań Komisji Gospodarki Komunalnej spowodowałoby, że należałoby zaciągać kredyt.
Pan Ryszard Matuszewski zabierając glos w dyskusji odnośnie oszczędności w oświacie zwrócił uwagę, że dwie Komisje widzą, iż koszty są zbyt duże. Minęło już pół roku, chciałby więc usłyszeć, co się w tym kierunku zrobiło, by te koszty w oświacie zahamować.
Pani Skarbnik odpowiadając na zapytanie wyjaśniła, że w miesiącu lutym wystąpiono z pismem o przedstawienie stanu zatrudnienia, struktury zatrudnienia, policzono wszystkie koszty związane z podwyżka płac, naliczyli wszystkie obowiązujące wydatki z tym związane. Odnieśli się do wszystkich planów organizacyjnych szkół za okres 8 miesięcy i to dało podstawę do stwierdzenia, że część największych szkół, które maja niedobory finansowe zatrudniają osoby o tym wyższym statusie. Różnice między wynagrodzeniami tych nauczycieli są dość duże. Działania związane ze zmniejszeniem zatrudnienia są bardzo trudne i te decyzje będą podejmowali dyrektorzy placówek. Dodała, że plany organizacyjne nie zostały jeszcze zatwierdzone przez Kuratora, a wypowiedzenia trzeba było dać do końca maja. Ponadto przedstawiła wyliczenia dotyczące zmiany wysokości dodatków i oszczędności z tego wynikających.
Pani Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że to chodzi o innego rodzaju oszczędności np. nagrody dyrektora. Nie rozumie jak przy takiej biedzie dawać jeszcze nagrody. Radni rozumieją, że nauczyciele wysokokwalifikowani kosztują więcej, ale chodzi o to by kadra była dobrze wyszkolona. Można natomiast poczynić oszczędności na ilości zastępców, gdzie np. w SP jest 5 zastępców – a czy musi tylu być? Właśnie chodzi o tego typu oszczędności.
Pan Ryszard Matuszewski zabierając głos zwrócił uwagę, że monitoring to pewna działalność badawcza, a każda działalność badawcza powinna posiadać pewne narzędzia. Pyta więc, czy takie narzędzia miasto posiada i są one adekwatne dla wszystkich szkół.
Odnosząc się do wyjaśnień dotyczących dodatków motywacyjnych Komisja zwróciła uwagę, że ich zmiana spowodowałaby spore oszczędności.
Pani Skarbnik wyjaśniła, jeżeli Rada przyjęłaby taka uchwałę w sierpniu, to będzie ta uchwała obowiązywała od 1 marca.
Komisja stwierdziła, że taką decyzję należy podjąć i skierować do związków zawodowych do konsultacji.
Pan Ryszard Matuszewski zabierając glos zgłosił wniosek, by do końca sierpnia dokonać analizy placówek szkolnych pod kątem zatrudnienia kadry kierowniczej i przeanalizować, czy ilość jest właściwa, czy jest zbyt dużo.
Pan Jerzy Brodziuk zwrócił uwagę, ze takiej analizy powinien dokonać Prezydent.
W dalszej dyskusji członkowie Komisji zwrócili uwagę, że Prezydent powinien to zrobić, nic nie stoi na przeszkodzie jednak, by tym zajęła się również Komisja Finansów pod kątem oszczędności finansów. Ponadto uznano, że dobrze by było wiedzieć jak kształtują się liczby uczniów i kadry nauczycielskiej w poszczególnych szkołach w stosunku do roku 1999. Ilu było dyrektorów przy szkole 8 – klasowej, a ilu jest w chwili obecnej. Powinna również zająć się analizą demograficzną w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach. Jak również szkołach średnich. Mając ilość dzieci będą znane prognozy zatrudnienia. Mając to Komisja będzie posiadała prognozy kosztów.
Kończąc dyskusje Komisja zgłosiła wniosek do Prezydenta, by przedłożono Komisji do końca miesiąca sierpnia analizę zatrudnienia z uwzględnieniem kadry kierowniczej w poszczególnych placówkach oświatowych oraz kosztów jej funkcjonowania oraz jak kształtuje się sytuacja obecnie, a jak kształtowała się w 1999 roku, uwzględniając również ilość uczniów obecnie i w 1999 roku. Powyższy wniosek komisja przyjęła 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym.
Wracając do zmian w budżecie Komisja przyjęła wniosek zgłoszony przez radnego Brodziuka, by wnioskować do Prezydenta o pozostawienie środków na wiaty przystankowe, a tę kwotę zabezpieczyć z rezerwy ogólnej. Powyższy wniosek Komisja przyjęła jednogłośnie.
Członkowie Komisji w większości zgodzili się z wcześniejszą wypowiedzią Prezydenta Sroczyńskiego, że planowane do zdjęcia inwestycje nie są na tyle pilne, by nie można było ich zdjąć. Komisja ma jednak obawy, czy ten wniosek nie spowoduje, ze zmiany w całości nie zostaną przyjęte. W związku z powyższym zwraca się do Prezydenta, by jeszcze raz przeanalizował zgłoszone wnioski i być może uda się dojść do konsensusu. Kończąc dyskusję Komisja 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym proponowane zmiany w budżecie z przyjętym wcześniej wnioskiem zaopiniowała pozytywnie.

Ad. 2

Wniosek Prezydenta w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a także zasad ich przyznawania i wysokości dla publicznych oraz niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne przedstawiła Pani Skarbnik.
Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i zaopiniowała go pozytywnie 5 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 3

Wniosek Prezydenta w sprawie przyznania dotacji z budżetu miasta dla pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych przedstawiła Pani Skarbnik.
Po wnikliwej analizie Komisja przedłożony materiał zaopiniowała pozytywnie 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym zwracając się równocześnie do Prezydenta z prośbą, by wnioski budżetowe były jednorodne i w przypadku zgłaszania podobnych programów profilaktycznych finansowane one były z tego samego rozdziału i były skierowane z propozycją do wszystkich placówek oświatowych.

Ad. 4

Wniosek Prezydenta w sprawie przyznania dotacji celowej jednostkom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych przedstawiła Pani Skarbnik. Odpowiadając na zapytanie Przewodniczącej skąd tyle jednostek wyjaśniła, że do podziału jest kwota 150 tys. zł, i są to w większości najpotrzebniejsze wydatki na akcje Lato na kwotę 75.100 zł, zgodnie z opinia Zespołu Opiniującego.
W dalszej dyskusji zwrócono uwagę, że wniosek jest taki sam, jak projekt uchwały. W ramach oszczędności trzeba było zapisać tylko na jednej kartce. Jeżeli wniosek zawierałby szczegółowe wyjaśnienia, wówczas zasadnym byłoby przepisywanie, a tak to nic nie daje. Ponadto zwrócono uwagę, że nie podano ilu uczestników skorzysta z danej formy.
Zwrócono uwagę na poz. 47, gdzie używa się słowa między innymi, zapis powinien być konkretny, gdyż jest to dofinansowanie konkretnych form. Dodano, że w informacji wcześniejszych jest wymienionych więcej miejscowości.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że skorzysta z tej formy 300 dzieci. Dodała, że wszystkie wnioski były przedmiotem analizy przez Pana Babiela i Zespołu Opiniującego.
W dalszej dyskusji rozważano zasadność wydatków na biuletyny informacyjne. Jak również ponownie zwrócono uwagę, że brak jest szczegółowych informacji na temat ilości osób korzystających z danej formy oraz czy te jednostki szczegółowo się rozliczały, jak również czy było sprawdzane kto faktycznie korzysta z tych form wypoczynku np. obóz językowy.
Kończąc dyskusję Komisja powyższy wniosek zaopiniowała pozytywnie 3 głosami za, przy 2 wstrzymujących.

Ad. 5

W sprawach różnych uwag nie zgłoszono.
Przewodnicząca natomiast poinformowała, że następne posiedzenie odbędzie się po przerwie wakacyjnej w końcówce sierpnia.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 lip 2003 10:05
  • Data opublikowania: piątek, 11 lip 2003 10:20
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:31
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej