Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 17 posiedzeniu w dniu 16 czerwca 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Zaopiniowanie Ocena funkcjonowania MPWiK w aspekcie ekonomiczno-finansowym. Efekty rzeczowo-finansowe po przeprowadzonej modernizacji oczyszczalni ścieków. Podjęte działania w celu zmniejszenia kosztów wody i ścieków.

2.
Ocena funkcjonowania MPEC w aspekcie ekonomiczno-finansowym. Plany inwestycyjne MPEC na rok 2003 i lata następne. Kształtowanie się kosztów produkcji energii cieplnej na przestrzeni lat 1997-2002, w tym po wprowadzeniu taryfy dwuczłonowej.

3.
Sprawy różne.



Ad. 1

Materiały dotyczące funkcjonowania MPWiK w aspekcie ekonomiczno-finansowym. Efekty rzeczowo-finansowe po przeprowadzonej modernizacji oczyszczalni ścieków. Podjęte działania w celu zmniejszenia kosztów wody i ścieków pzedstawił Pan Gilbert Okulicz - Prezes MPWiK.
Zabierając głos w dyskusji radny Ryszard Matuszewski poprosił, by dane, jakie otrzymują radni były wiarygodne i obowiązujące. Następnie poprosił o wyjaśnienie, czy w tym roku przewidywana jest podwyżka cen za wodę i ścieki. W dalszej wypowiedzi stwierdził, że dla niego jest dziwny fakt, iż nowoczesna oczyszczalnia nie jest w stanie odebrać ścieków z PPS. Czy jest to błąd technologiczny?
Pan Prezes Okulicz-Kozaryn odpowiadając radnemu Matuszewskiemu wyjaśnił, że telefonicznie próbował skontaktować się ze wszystkimi firmami, do kogo się jednak dodzwonił, to każdy podawał inne ceny. Zazwyczaj wodociągi podawały inna cenę, miasto natomiast inną. Dlatego wolał podać cenę za biuletynem, niż podać niewiarygodne. Odpowiadając na zapytanie drugie czy będzie podwyżka, to podwyżka będzie, na dzień dzisiejszy nie wiadomo kiedy. Będą starali się, by nie było to w tym roku. Taka politykę dochodzenia do określonej ceny została przyjęta przez poprzednia Radę jest nadal realizowana. W chwili obecnej jest jeszcze fundusz zapasowy. Jeżeli zostanie on przekroczony, wówczas będzie podwyżka. Dodał, że zgodnie z planami jest zakładana na miesiąc wrzesień. wrzesień danych jakie posiada nie będzie to jednak ani wrzesień, ani październik. Odpowiadając na zapytanie dotyczące ścieków z PPS wyjaśnił, że Zakłady Ziemniaczane mają całkowicie inny zrzut ścieków. Przedsiębiorstwo przyjęło, że oczyszczalnia nie jest im potrzebna, bowiem zrzucają ścieki na pola. Jak długo to będzie trwało nikt nie wie. Browar można przyjąć, gdy będzie wykonana na ul. Poznańskiej kanalizacja. Spowoduje to wykorzystanie oczyszczalni w 89%. Zwrócił uwagę na specyfikę pracy PPS, który wiąże się z kampanią ziemniaczaną. Dodał, że zwróciły się do nich zakłady ze Świętajna, które chcą dowozić ścieki do oczyszczalni.
Pan radny Dariusz Szymański poprosił o wyjaśnienie skąd Spółka wzięła dane pozwalające tak dokładnie określić stratę. Czy nie było można wcześniej dogadać się PPS. Prosi również o wyjaśnienie, czy jest konieczne oczyszczanie z piksem. Z tego co wie inne oczyszczalnie tego nie używają.
Pan Prezes wyjaśnił, że strata została określona dzięki wskaźnikom oraz posiadanym danym. Część danych bierze się wskaźnikowo, część wylicza się. Są to koszty, natomiast przychód, to ilość wody z roku ubiegłego razy cena i daje to przychód. Koszty minus przychód dają stratę. Taka zawsze była przyjęta metoda. Wyjaśnił następnie, że gdyby w momencie budowy oczyszczalni brać pod uwagę PPS, wówczas koszty byłyby jeszcze większe. Dodał, że dzięki tej oczyszczalni małe gminy zrezygnowały z budowy własnych małych oczyszczalni. Dzięki temu ścieki będą zrzucane do naszej oczyszczalni. Odpowiadając na kwestie piksu wyjaśnił, że przez dwa lata nie stosowali piksu, jednak, gdy zaczęły zarastać rury zaczęto go używać. Nie wieży więc, by inne miasta nie stosowały tego.
Pan radny Jan Rutkowski poprosił o wyjaśnienie kwestii opłat za ścieki dla jednostek spoza terenu miasta. Nie wie, czy opłata z 5% zyskiem ustalona przez Zarząd Spółki jest sprawiedliwa w stosunku do mieszkańca miasta. Następnie poprosił o wyjaśnienie w jakim zakresie zakupiony nowoczesny sprzęt pracuje po cenach komercyjnych na swoje utrzymanie w innych samorządach.
Pani Przewodnicząca poprosiła również o podanie jakie są koszty utrzymania samochodów i ludzi ich obsługujących miesięcznie.
Pan Prezes wyjaśnił, że wniosek o podwyżkę musi być do Rady złożony 70 dni wcześniej. Na dzień dzisiejszy wyniki za 5 miesięcy są niezłe.
Odnośnie wykorzystania samochodu Krool, to pracuje cały czas, czyści kanalizacje w mieści i czyści na zlecenie. Wywozi też szamba. Jeździ do Szczytna, do Łodzi. Gdy dojdzie odbiór ścieków ze Świętajna, to również będzie wykorzystywany do tego celu. Jeżeli chodzi o opłaty z 5% cena zysku, to nie jest to kwota 1,90, czy 3,20, ale jest to współczynnik razy 5. Stosowane są stawki, jakie wychodzą z kalkulacji. Jeżeli chodzi o sprzęt specjalistyczny, to zamówień jest dużo. Nie jest w stanie w chwili obecnej powiedzieć dokładnie, ale z pewnością na siebie zarabia. Dodał, że gdy był zakupiony ten samochód kraju było ich niewiele, obecnie ich ilość się zwiększyła, a więc przestał być bardzo konkurencyjny. Jako przykład podał Łódź, która zakupiła takie dwa samochody i już nie korzysta z naszego. Dodał, że jako przedsiębiorstwo nie są konkurencyjni w dziedzinie wynajmu koparek, nie posiadają bowiem licencji. Odpowiadając na zapytanie, czy wyciągają wnioski z malejącego zużycia wody wyjaśnił, że cały czas to monitorują. Z obserwacji wynika, że dzieje się tak na całym świecie. Ma nadzieję, ze realizacja dwóch programów PHARE poprawi sytuację.
Kończąc dyskusje Komisja Ocena funkcjonowania MPWiK w aspekcie ekonomiczno-finansowym zaopiniowała pozytywnie 7 głosami za, przy 1 wstrzymującym.

Ad. 2

Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej o przedstawienie Komisji nowych aspektów sprawy, które dotarły do Komisji.
Pan Zbigniew Lipski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej wyjaśnił, że
Komisja zajmowała się analizą funkcjonowania SPEC i wydała jednogłośnie pozytywną opinię na ten temat. Natomiast na ręce Przewodniczącego Rady Pana Jana Jaroty wpłynęło pismo menedżera firmy, który wniósł kilka nowych elementów dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa. Po wysłuchaniu obecnego na posiedzeniu Pana Żegalskiego, który w swoim wystąpieniu wręcz podważał przedłożone materiały Komisja doszła do wniosku, że czasu jest mało, a nie ma szans poproszenia Prezesa jak również Przewodniczącego Rady Nadzorczej, by ustosunkowali się do zgłoszonych uwag, komisja jednogłośnie zawnioskowała, by punkt ten zdjąć z porządku obrad sesji i powrócić do niego po wyjaśnieniu tych wątpliwości po przerwie wakacyjnej. Uznano, że tego tematu nie można zostawić bez wyjaśnienia. Komisja poprosiła również Prezydenta by na piśmie przedłożył opinię w kwestiach zawartych w piśmie.
Pan Prezydent Sroczyński zaproponował, by dane zawarte w piśmie poddać analizie wraz z danymi otrzymanymi od Prezesa. Jednostronna ocena mogłaby być krzywdząca dla którejś ze stron.
Pan Prezes Mielcarek wyjaśnił, ze sam decyzji strategicznych nie podejmuje. Wszystko jest uzgadniane. Dotyczy to działań Rady Nadzorczej, Zarządu.
Pan Jan Turkowski zabierając głos stwierdził, że materiałem tym powinna zająć się Komisja po uzyskaniu wyjaśnień od Prezydenta oraz Rady Nadzorczej.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos stwierdził, że materiał ten zawiera inny punkt widzenia na pewne sprawy.
Pani Alicja Konopka kończąc dyskusję poddała pod głosowanie wniosek zaproponowany przez radnego Turkowskiego, by dyskusję w tym temacie zawiesić do czasu uzyskania wyjaśnień na zawarte w piśmie elementy od Prezydenta, prezesa oraz Rady Nadzorczej.
Powyższy wniosek Komisja przyjęła 6 głosami za, przy 2 wstrzymujących.

Ad. 3

W sprawach różnych Przewodnicząca poinformowała, że następne posiedzenie odbędzie się 30 czerwca i poświęcone będzie zmianom w budżecie.
Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos poruszył problem protestów do projektu planu ul. Polnej. Uważa, że propozycja przebiegu drogi jest zła.
Pan Prezydent Sroczyński wyjaśnił, ze tak ustalił poprzedni Zarząd. W chwili obecnej stara się to wszystko „odkręcić”.
Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 lip 2003 09:56
  • Data opublikowania: piątek, 11 lip 2003 10:05
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:30
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej