Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 27 posiedzeniu w dniu 19 maja 2008 r.

Komisja realizowała następujący porządek:

1.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego  posiedzenia.

2.      Analiza finansowa MPGKiM ZB /druk nr 345/.

3.      Zaopiniowanie wniosku w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr 352, 352A/

4.      Zaopiniowanie wniosku w sprawie zmian w budżecie miasta na 2008 rok /druk nr 355, 355/1, 355A/

5.      Zaopiniowanie wniosku w sprawie ustalenia wynagrodzenia Prezydenta Miasta  Łomża /druk nr 348, 348A/

6.      Sprawy różne. 

Przebieg posiedzenia: 

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.
Zwrócił następnie uwagę, że po raz kolejny stało się tak, że Komisja Edukacji Kultury i Sportu  w tym czasie również odbywa posiedzenie, mimo tego, iż prosił, by tego nie robiła. Informuje więc Komisję, że na sesji złoży oficjalne 2 wnioski; pierwszy dotyczący zmniejszenia ilości komisji, drugi o wprowadzenie dwóch stałych płatnych komisji. W chwili obecnej członkowie komisji kombinują i idą na komisje płatne, a na pozostałe nie chodzą, co często powoduje, że ciężko zebrać kworum.

              Komisja poparła wnioski Przewodniczącego.

Następnie Komisja 6 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej. 

Ad. 1

                   Przewodniczący   poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęli go jednogłośnie 6 głosami za. 

Ad. 2

            Przewodniczący przystępując do realizacji porządku poprosił Prezydenta o wprowadzenie do tematu.

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wprowadzając zwrócił uwagę, że Przedsiębiorstwo składa się z 4 zakładów, służących mieszkańcom miasta i starających się, by miasto wyglądało pięknie.    

            Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM ZB uzupełniając informację zawartą w druku 345 stwierdził, że firma działalność za 2007 rok zamknęła niewielkim ale dodatnim wynikiem finansowym. Co najważniejsze nie ma zaległości płatniczych ani należności wymagalnych. Dzięki staraniom oraz wsparciu Prezydenta i Rady MPGKiM po 5-6 latach jest firmą o zupełnie innym  wyposażeniu technicznym. W chwili obecnej pozostało już niewiele sprzętów starych. Zakupy realizowane co roku pozwalają na bardziej efektywna pracę przedsiębiorstwu i za to jeszcze raz dziękuje Prezydentowi i Radzie.

            Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji zgodził się z wypowiedziami, że MPGKiM nie jest tym przedsiębiorstwem, co było jeszcze kilka lat temu i to widać. Dodał, że obserwuje pracę ludzi z tego przedsiębiorstwa i są oni widoczni, ponieważ są odpowiednio ubrani i powierzona pracę wykonują solidnie. Uważa więc, że większość osób pracujących w tej firmie zdaje sobie sprawę z tego, że solidna praca się opłaca. Następnie poprosił o informację, jak w MPGKiM będzie wyglądało rozliczenie ciepła za ten sezon grzewczy. Z rozeznania w swojej firmie wie, że okres grzewczy był dłuższy, ciepła zużyto więcej. Z samej temperatury zapłacili  w tym roku 460 tys. więcej.

            Pan Arkadiusz Kułaga wyjaśnił, że w dniu dzisiejszym podpisywał ostatnią fakturę. Generalnie uważa, że koszty te nie będą niższe, będą z pewnością wyższe. Dodał, że jest również nowa wyższa taryfa.   Zauważył, że  nadal są w tyle za spółdzielniami mieszkaniowymi, jeżeli chodzi o stan techniczny budynków, ale te wieloletnie zaniedbania nie da się rozwiązać.

            Pan Zbigniew Lipski zabierając ponownie głos zwrócił uwagę, że zgodnie z planem w miesiącu lipcu, czy też  wrześniu Rada będzie zajmowała się działalnością MPEC i wiedza ta potrzebna jest mu po to, by wiedzieć, po co była tak duża podwyżka w MPEC. Dlatego też w czasie, gdy będzie dyskusja na ten temat poprosi o mocne uzasadnienie tego.

            Pan Prezydent wyjaśnił, że na produkcji ciepła i podgrzaniu wody jest  strata, zysk jest natomiast na operacjach finansowych. Odpowiadając na zapytanie radnego Lipskiego, czy jest informowany wyjaśnił, że zawsze jest informowany o współczynnikach, które są przyjmowane do projekcji  budżetu.

            Pan Przewodniczący wracając do tematu działalności MPGKiM poprosił Dyrektora o wyjaśnienie, czy 1,84  stawka to koszt.

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że jeżeli mówi się o kosztach, to jest to koszt. Zaliczki natomiast są różne, w zależności od obiektu.  Najniższe to 1,70 zł, w budynkach po rewitalizacji koszty w roku ubiegłym były 1,40 zł, natomiast najwyższe to ok. 3 zł. Wynika to z tego, że są tam niestandardowe wysokości. 

            Pan Przewodniczący zabierając glos  w dyskusji zwrócił uwagę, że kilka lat temu, jeżeli chodzi o substandardy, czy też politykę przedsiębiorstwa, która ma regulować  tzw. stany własności, to prosi o informacje, jakie są plany strategiczne firmy w tym zakresie, bo nadal jest ok. 30 budynków i w tym zakresie się nie zmieniło.

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że rozwiązaniem problemów substandardów jest bądź budowa mieszkań socjalnych i sukcesywne wyprowadzanie lokatorów z tych budynków. W momencie, gdy pozostanie budynek prywatny bez lokatorów, wówczas zabezpiecza go i oddaje do dyspozycji właściciela. W przypadku budynku z lokatorami jest to wykluczone, jako przykład podał budynek przy ul. Wojska Polskiego, który został przekazany z lokatorami. Budynek przy ul. Ogrodowej spalił się. Podkreślił, że wszystkie te budynki wymagają generalnego remontu. Dodał, że remont budynków prywatnych jest zabroniony. W przypadku budynków będących własnością miasta, uważa że remont nie jest zasadny, ponieważ pochłania ogromne koszty taniej jest wybudować nowy budynek socjalny. Po opróżnieniu tych budynków należy przekazać je do dyspozycji miasta. W przypadku prywatnych budynków zazwyczaj jest wielu spadkobierców  i ze względu na koszty nie są zainteresowani  remontem.

            Pani Alicja Bandzul zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że cieszy ja fakt iż przedsiębiorstwo posiada dodatni wynik finansowy. Odnosząc się następnie do wniosków zwróciła uwagę, że brak jest tam wniosku dotyczącego zadbania o posesje wokół tych budynków. Zwróciła uwagę, że jeżeli chodzi o budynki, to różnią się od budynków spółdzielni mieszkaniowych, natomiast posesje pozostawiają bardzo wiele do życzenia.  Prosi więc o odpowiedź na zapytanie dotyczące strategii dalszego działania. Pogratulowała następnie  ilości zieleni w mieście prosząc o wyjaśnienie, czy rondo na ul. Wojska Polskiego, które w roku ubiegłym było ukwiecone, w tym roku stało się szare, posadzono tylko krzewy i posiano trawę, w tym roku nie będzie ukwiecone. Podkreśliła, że w roku ubiegłym stanowiło ono wizytówkę miasta.

            Pan Prezydent wyjaśnił, że planowane jest podniesienie krawężników, ponieważ wielu kierowców przejeżdża rondo na skróty, co powoduje niszczenie samego ronda, jak również rosnącej tam nasadzeń. Po podniesieniu zostanie to uporządkowane i zasadzone kwiaty.

            Pan Dyrektor odpowiadając na zapytanie dotyczące  porządkowania posesji    wyjaśnił, że 56 budynków stanowią wspólnoty mieszkaniowe, które rządzą się własnymi  prawami. Jeżeli chodzi o posesje wokół tych wspólnot, to wspólnoty zostały wydzielone w ponad 90% po obrysie budynków, w związku z tym do obowiązków wspólnoty  należy utrzymanie czystości na chodniku, który przylega do nieruchomości, natomiast  pozostała część gruntów to tereny miejskie. Utrzymanie tego w standardach takich jak spółdzielnie w chwili obecnej przekracza  możliwości finansowe. Dodał, że wspólnoty płacą za koszenie trawy, ale ze względu na wiele potrzeb sprawy  finansowania uporządkowania terenu nie są realizowane. Podkreślił, że przy wspólnocie mieszkaniowej prawo nie dzieli na młodych i starych, czy też biednych i bogatych. Podkreślił następnie, że jego rolą, jako administratora jest utrzymanie  właściwego stanu technicznego budynków.

            Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos zwrócił uwagę, że w chwili obecnej w mieście jest taka sytuacja, iż  w wielkim budownictwie wielorodzinnym, część mieszkańców ponosi koszty utrzymania  funkcjonujących terenów, a część nie. Następnie zadał pytanie dotyczące budynku Dworna 59. Jest to budynek nie zamieszkały, zgłoszony do Urzędu Miejskiego. Zwrócił również uwagę na Al. Legionów 88 ze względu na dużą działkę.

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że budynek ten zgłosili do dyspozycji właściciela. Jest to własność miasta. Budynek ten został opróżniony. Jego zdaniem budynek ten powinien zostać rozebrany i działkę zagospodarować na inne cele. Odnośnie Al. Legionów wyjaśnił, że w budynku tym mieszka jeszcze jedna rodzina. Sugestia jest taka, by tych ludzi na siłę stamtąd zabrać.  Jest to duża działka do wykorzystania.

            Pan Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie problemu gospodarowania terenem i inicjatywy mieszkańców przy ul. Wojska Polskiego 29. Zwrócił uwagę, że wspólnota sama wybudowała tam drogę. Czy nie jest dobrą metodą, że jeżeli ktoś zainwestował, to miasto powinno coś dołożyć.

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że jest to nietypowa sprawa. Mieszkańcy zrobili to, co chcieli, nie do końca zdawali sobie sprawę z tego, że gdy nie dysponuje się gruntem, zamykanie parkingu jest kontrowersyjne. Jeżeli chodzi o dokładanie miasta, to miasto dokłada. Plac zabaw  w formie rekompensaty Prezydent zaakceptował.

            Pan Jerzy Brodziuk zabierając ponownie głos zwrócił uwagę, że w niedługim czasie powstaną wspólnoty również na terenach spółdzielczych. Ta wspólnota będzie obciążona również kosztami funkcjonowania terenów nie należących do wspólnoty. Natomiast przy wspólnotach komunalnych takich sytuacji nie ma.

            Dyrektor MPGKiM wyjaśnił, że tak nie jest.  Dodał, że utrzymanie terenów zielonych spoczywa na barkach wspólnot, natomiast inwestowanie w te tereny jest problemem odrębnym.

            Pan Prezydent Brzeziński zabierając głos stwierdził, że jest zadowolony z pracy tego przedsiębiorstwa. Zauważył, że fundusz obrotowy w przedsiębiorstwie jest ujemny. W chwili obecnej  brakuje ok. 680 tys. zł aby wychodzić na zero. Dodał, że gospodarka komunalna, mieszkaniowa, to ogromne koszty. Maja przygotowana dokumentację na rewitalizację całego zasobu. Mają nadzieję, że uda się pozyskać środki na realizację. Widoczna jest działalność komórki oczyszczania miasta, czy też remontowej. To wszystko jest widoczne. Jest to zakład pracy, który dba o miasto i jego wygląd.  Stworzone są odpowiednie warunki  dla pracowników.  Pamięta o istnieniu tego zakładu w mieści i miasto dba o zakład a zakład  dba o miasto.

            Przewodniczący poprosił o wypowiedzenie się  kwestii likwidacji zakładów budżetowych.

            Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że w ustawie tym mówi się o innych formach, być może będzie to inna osoba komunalna. 

            Dyrektor MPGKiM zabierając głos podziękował za pochwałę pracy przedsiębiorstwa. Pracę przedsiębiorstwa w pierwszym rzędzie ocenia Prezydent, następnie Rada oraz mieszkańcy. Jeżeli praca przedsiębiorstwa jest zauważalna, to będzie miał okazję 30 maja podczas dnia komunalników przekazać pracownikom podziękowania w imieniu Prezydenta i Komisji.  

            Przewodniczący kończąc prosi Dyrektora o przekazanie pracownikom pozdrowień Komisji. 

Ad. 3

         

   Przewodniczący wprowadzając do tematu poprosił Prezydenta o przedstawienie wniosku.

                                                                                                      Pan Prezydent Jerzy Brzeziński  przedstawił wniosek w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców  zgodnie z drukami nr 352, 352A.

Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i wniosek Prezydenta zaopiniowała   pozytywnie 8 głosami za.    Ad. 4

                                                                                                      Pan Prezydent Jerzy Brzeziński  przedstawił wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2008 zgodnie z drukami 355, 355/1, 355A. Dodał, że po raz pierwszy, skorzystał z prawa właściciela i poprosił MPEC o wpłatę dywidendy 160 tys. zł do budżetu miasta.

Pani Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, przy których szkołach mają być  boiska  w ramach Orlik 2012.

Prezydent wyjaśnił, że będą to  boisko ogólnodostępne na terenie dawnej bazy ŁPRI przy ul. Zawadzkiej. Podkreślił, że jest to dodatkowe boisk, tamte wcześniejsze w ramach Blisko boisko, czy też Boisko blisko szkoły również będą.

                                                                                                      Pani Alicja Gołaszewska zabierając głos stwierdziła, że na Komisji Edukacji było mówione co innego. Prosi o wyjaśnienie, kto finansuje boisko na kompleksie strzelnicy.

Prezydent wyjaśnił, że w ramach budowy strzelnicy również jest budowane boisko, na chwile obecna nie jest jeszcze w stanie odpowiedzieć, czy będzie to w ramach Olik, czy też   Blisko boisko, czy  Boisko blisko szkoły, są trzy możliwości.

                                                                                                      Pani Alicja Bandzul zabierając głos prosi o wyjaśnienie, czy planowane jest wykonanie boisk na terenie Osiedla Maria. Jest to duże osiedle, na którym mieszka bardzo dużo dzieci i młodzieży, która również chciałaby uczestniczyć w różnych zajęciach sportowych.

Pan Prezydent wyjaśnił, że miasto posiada swój teren w gruntach Wspólnoty, nie oznacza to, że  Wspólnota będzie zainteresowana. Rozważy możliwości.

Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok zaopiniowała   pozytywnie 9 głosami za.  

Ad. 5

            Przewodniczący Komisji wprowadzając do tematu przedstawił wniosek Przewodniczącego Rady w sprawie ustalenia wynagrodzenia Prezydenta Miasta  Łomża  zgodnie z drukami nr 348, 348A.

           

 Przypomniał również, że wniosek taki wcześniej zgłosiła Komisja Finansów. Jest więc to realizacja wniosku Komisji. Poprosił następnie o uwagi.

Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i wniosek Przewodniczącego Rady zaopiniowała   pozytywnie 9 głosami za.            Ad. 6

W sprawach radna Alicja Bandzul zwróciła się do Prezydenta z zapytaniem, czy przewiduje wyremontować w Lasku Jednaczewskim  szlak turystyczny.

Pan Prezydent wyjaśnił, że nie jest to teren miasta. Las jest własnością Lasów Państwowych.

Pani Alicja Bandzul kontynuując wypowiedź  wyjaśniła, że uprawia sport rowerowy i ostatnio jeździła do Lasku. Znajdujące się tam ławki rozsypały się,  wszelkie przeszkody na ścieżce sportowej również, brak jest koszy na śmieci. Każdy, kto tam był śmieci zabierał ze sobą. Dodała, że przydała by się wiata, tej która tam była wcześniej już nie ma. Podkreśliła również, że ścieżka rowerowa również nie jest już ścieżką, ścieżka zaczyna się dopiero od Szablaku.

Pan Prezydent wyjaśnił, że sprawdzi, czy miasto jest w stanie coś zrobić.  Dodał, że miasto przygotowało na wniosek Marszałka plan ścieżek rowerowych, Starosta zaś plan ścieżek na terenie powiatu.

Pan Janusz Nowakowski wyjaśnił, że teren jest własnością Gminy Łomża, las natomiast własnością Nadleśnictwa.

Pan Prezydent wyjaśnił, że zwróci się z prośbą do Nadleśnictwa Łomża o rozważenie możliwości naprawy.

-Na tym posiedzenie Komisji zakończono. 
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 14 lip 2008 09:12
  • Data opublikowania: poniedziałek, 14 lip 2008 09:16
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:52
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej