Wydział Spraw Społecznych i Zdrowia /WSZ/
Ul. Polna 16, tel. (86) 216 09 96
e-mail: z.cybula@um.lomza.pl
§ 41
WYDZIAŁ SPRAW SPOŁECZNYCH I ZDROWIA
1. Wydział składa się z:
1) Referatu Spraw Lokalowych
2) wieloosobowych stanowisk pracy.
2. Do zadań Referatu Spraw Lokalowych należy w szczególności:
1) realizacja polityki mieszkaniowej na terenie miasta,
2) współpraca z MPGKiM w zakresie:
a) kosztów utrzymania i zakresu eksploatacji komunalnego zasobu mieszkaniowego,
b) przejmowania budynków i lokali od zakładów pracy i instytucji,
c) wnioskowanie o dotację celową na realizację inwestycji własnych,
d) ustalania bieżących potrzeb remontowych i planowanie remontów kapitalnych zasobu mieszkaniowego
Miasta i Wspólnot Mieszkaniowych, w których Miasto posiada udział,
e) utrzymywania bazy lokalowej we właściwym stanie technicznym i odpowiednim standardzie wyposażenia w
media,
f) gospodarowanie komunalnymi lokalami użytkowymi (ewidencja, zasady i formy wynajmu),
3) realizacja zasad funkcjonowania zasobu mieszkaniowego w tym:
a) opracowywanie wieloletniego programu gospodarowania,
b) wyznaczanie systemu poprawy stanu technicznego,
c) ustalanie zasad polityki czynszowej,
d) opracowywanie kryteriów wynajmu lokali mieszkaniowych, zamiennych, socjalnych i pomieszczeń
tymczasowych,
e) prognozowanie potrzeb mieszkaniowych i możliwość ich zaspokojenia,
f) przekwaterowywanie najemców z lokali przeznaczonych decyzjami nadzoru budowlanego do rozbiórki,
remontu kapitalnego lub wyłączenia z użytkowania lub utraconych w wyniku zaistnienia klęski żywiołowej,
g) przygotowywanie propozycji zasiedleń lokali mieszkalnych, zamiennych, socjalnych i pomieszczeń
tymczasowych,
h) rozpatrywanie podań o czasowy podnajem lokali lub bezpłatny podnajem osobie trzeciej,
4) przygotowywanie i realizacja list osób uprawnionych do zawarcia umowy najmu,
5) prowadzenie postępowania administracyjnego związanego z bezprawnym podnajmem lokalu,
6) prowadzenie spraw mieszkaniowych związanych z:
a) zmianą umowy po zgonie najemcy,
b) opuszczeniem lokalu przez głównego najemcę,
c) dobrowolną lub z urzędu zamianą lokali,
d) nadbudową, przebudową, adaptacją lub modernizacją pomieszczeń tymczasowych,
e) zabezpieczaniem lokali pod orzeczone wyroki sądowe o eksmisję,
7) obsługa interesantów w sprawach dotyczących uzyskania mieszkania komunalnego i ulg czynszowych,
8) przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji administracyjnych związanych z dodatkami mieszkaniowymi i
energetycznymi,
9) windykacja kwot nienależnie pobranych dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
10) przygotowywanie i przekazywanie do realizacji do Wydziału Skarbu i Budżetu list wypłat dodatków
mieszkaniowych, energetycznych i ryczałtów na opał,
11) przyjmowanie wniosków i wydawanie kart Dużej Rodziny oraz sporządzanie okresowych sprawozdań.
3. W Wydziale funkcjonuje stanowisko ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych do zadań
którego należy:
1) określanie zadań priorytetowych w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na dany
rok zawartych w Łomżyńskim Programie Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi,
2) przygotowywanie diagnozy i opracowywanie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Innych Uzależnień,
3) współpraca z zakładami opieki zdrowotnej, placówkami oświatowymi, instytucjami i organizacjami
pozarządowymi, z Kościołem Katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie
wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
4) prowadzenie całości spraw związanych z finansowaniem zadań publicznych realizowanych w ramach
Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na
dany rok,
5) opracowywanie planów i sprawozdań rzeczowo o finansowych w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i
przekazywanie do PARPA., Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego.
4. W Wydziale funkcjonuje stanowisko ds. ochrony zdrowia i obsługi Miejskiej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych do zadań którego należy:
1) prowadzenie i koordynowanie spraw z zakresu ochrony i promocji zdrowia, a w szczególności:
a) programu ochrony zdrowia psychicznego mieszkańców Łomży,
b) prowadzenie całości prac związanych z finansowaniem zadań publicznych z zakresu ochrony zdrowia,
c) wykonywanie czynności związanych z obsługą Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
d) przygotowywanie propozycji rozkładów godzin aptek ogólnodostępnych na terenie miasta,
e) współpraca z zakładami opieki zdrowotnej, placówkami oświatowymi, organizacjami pozarządowymi,
z Kościołem Katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie ochrony zdrowia,
f) opracowywanie planów i sprawozdań rzeczowo finansowych w zakresie ochrony zdrowia i przekazywanie do
Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego,
g) kierowanie pacjentów do zakładów opiekuńczo – leczniczych i pielęgnacyjno – opiekuńczych.
5. Wydział realizuje zadania związane z wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a w tym:
1) prowadzi postępowania w przedmiocie udzielania, cofania i stwierdzenia wygaśnięcia zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych,
2) zasięga opinii właściwych organów opiniodawczych w związku ze złożonymi wnioskami o wydanie zezwoleń
na sprzedaż napojów alkoholowych,
3) udziela informacji o wysokości opłat wnoszonych przed wydaniem zezwoleń na sprzedaż poszczególnych
rodzajów napojów alkoholowych,
4) dokonuje okresowych rozliczeń opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w danym
roku kalendarzowym,
5) wydaje zaświadczenia potwierdzające dokonanie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych,
6) przeprowadza kontrole i sporządza sprawozdania z kontroli placówek w zakresie przestrzegania przepisów
ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
7) prowadzi rejestry wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
8) prowadzi wykaz punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
6. W Wydziale funkcjonuje stanowisko ds. rozwiązywania problemów społecznych do zadań którego należy:
1) koordynacja i współpraca przy opracowaniu, wdrażaniu, monitoringu i realizacji:
a) strategii rozwiązywania problemów społecznych,
b) analiz i oceny zjawisk powodujących zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej,
c) programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
d) programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
e) programu działań na rzecz rodziny i osób starszych,
2) koordynacja zadań związanych ze wspieraniem rodziny i systemem pieczy zastępczej,
3) prowadzenie rejestru i wydawanie zezwoleń na prowadzenie placówek wsparcia dziennego,
7. Wydział sprawuje nadzór nad realizacją zadań związanych z funkcjonowaniem Powiatowej Społecznej Rady
ds. Osób Niepełnosprawnych.
8. Wydział wykonuje kontrolę i nadzór nad funkcjonowaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Centrum Pieczy Zastępczej, Ośrodka Interwencji Kryzysowej, Środowiskowego Domu Samopomocy, Placówki Opiekuńczo
– Wychowawczej, Domu Pomocy Społecznej, Centrum Integracji Społecznej.
9. Wydział wykonuje także inne zadania zlecone doraźnie przez Prezydenta lub właściwego Zastępcę