Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 17 posiedzeniu w dniu 28 stycznia 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1.Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany granic miasta Łomży – druk nr 267, 267 A – prezentacja mulimedialna. 3.Dyskusja nad proponowanym planem pracy Komisji na 2008 rok 4.Sprawy różne.
 
Ad. 1

 

 
Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 16/07 z dnia 19 grudnia 2007 roku.

 
Ad. 2

 
Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta dokonał prezentacji proponowanej zmiany granic miasta (wniosek i projekt uchwały w załączeniu). Stwierdził, że podstawa jakichkolwiek ruchów w kierunku powiększenia terenu miasta i zmiana granic administracyjnych miasta jest postępowanie zgodnie z procedurą, która jest określone zarówno w ustawie samorządzie terytorialnym jak i innych ustawach. Jedynym, podstawowym organem, który może stanowić o zmianie granic jest Rada Ministrów. Wymagana jest, aby ta zmiana była zatwierdzona w formie rozporządzenia, a wniosek do ministerstwa składa gmina zainteresowana zmiana granic. Należy zapytać mieszkańców danej gminy, czy chcą rozpocząć procedurę zmiany granic administracyjnych. Skierowany został do rady Miejskiej wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia na terenie miasta konsultacji społecznych, które wykażą, czy mieszkańcy miasta są zainteresowani zmiana granic administracyjnych i to jest podstawa do rozpoczęcia jakiejkolwiek procedury. Jeżeli taka wola będzie musi być również wyrażona opinia przez zainteresowane rady gminy, które są objęte wnioskiem. Łomża jest otoczona jest dwiema gminami: gmina Piątnica i gmina Łomża. Na mapach przedstawił różnice w powierzchni pomiędzy miastem, a gminą Łomża. Przedstawił również ilości mieszkańców w poszczególnych sołectwach na terenie miny Łomża. Dodał, że każda gmina składa się z obrębów, a w gminie Łomży występuje 5 obrębów, które przewyższają powierzchniowo teren miasta. Stwierdził również, ze miasto ograniczone jest taka, a nie inna powierzchnia, a ponadto ma jedną z wyższych gęstości zaludnienia w Polsce. Naturalnym zjawiskiem w Polsce jest to, że następują zmiany administracyjne granic miast, zwiększają się powierzchnię miast czego przykładem są Suwałki i Białystok, które znacznie zwiększyły swoją powierzchnię. Skierowany wniosek do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały , na podstawie której zostaną przeprowadzone konsultacje i nastąpi rozstrzygnięcie czy mieszkańcy miasta są za zmiana granic miasta. Pierwszym podstawowym celem jest więc zapytanie mieszkańców miasta czy wyrażają chęć na takie czynności, ponieważ zmiana granic miasta będzie wiązała się z koniecznością korekty WPI, Strategii rozwoju miasta i wielu innych czynności. Teren, który zostałby wchłonięty do miasta jestem terenem typowo wiejskim i będzie wymagał inwestycji, aby nadać mu charakter miejski. Poza tym wiele kilometrów dróg miasto musiałoby utrzymywać, a z drugiej strony miasto uzyskałoby tereny inwestycyjne, unormowałaby się w pozytywny sposób sytuacja cenowa odnośnie działek budowlanych. Dodał, że inwestycje, które miasto ma w planach obejmują swoim zasięgiem zarówno gminę Łomża jak i gminę Piątnica. Z infrastruktury, która znajduje się na terenie miasta korzystają mieszkańcy przyległych gmin i jest to proces jak najbardziej naturalny tak samo jak naturalnym procesem jest dążenie do tego, aby ośrodki takie jak miasto Łomża powiększały swoje granice. Następnie przedstawił stanowisko gminy Łomża w sprawie powiększenia granic miasta wraz z uzasadnieniem (w załączeniu do protokołu) . Cieszy się, że jest takie stanowisko, nie cieszy się jednak, ze jest ono w takim kształcie. Wyjaśnił, że projekt uchwały, który jest przedmiotem dyskusji dotyczy tylko mieszkańców miasta Łomży. Opinia gminy powinna być poprzedzona konsultacjami społecznymi. Trzeba tez pamiętać, że po przeprowadzeniu całej procedury, po wyrażeniu opinii przez wojewodę, ostateczną decyzje podejmuje Rada Ministrów w formie rozporządzenia. Gminy można znosić, gminy można łączyć. Nie wyobraża sobie żeby taka sprawa mogła być rozstrzygana na poziomie Rady Miejskiej Łomża czy Prezydenta. Nie możemy stanowić żadnego prawa, które w jakikolwiek sposób naruszałoby interesy innych jednostek administracyjnych. O konieczności powiększenia miasta Łomży mówi się głośno od pewnego czasu. Od ostatniej regulacji granic doszło ponad 18 lat temu, a w między czasie padało wiele głosów i opinii na temat zmiany granic administracyjnych. Dodał, ze to nie jest tak, ze mieszkańcy okolicznych gmin nie chcą się łączyć. Miał dwie delegacje, jedną ze Starej Łomży, drugą z Kupisk Starych, które były zainteresowane sposobem rozpoczęcia procedury przyłączenia ich gmin do miasta Łomży. W każdej grupie są głosy za i przeciw i w tym przypadku również są za i przeciw.
Pan Jan Chojnowski zwrócił uwagę, że niektóre gminy to tereny typowo rolnicze i należałoby je wyłączyć, ponieważ te wsie będą przeciwne ze względu na to, ze rolnicy stracą rocznie ok. 15 tys. zł dopłat unijnych. Kolejna sprawa to prowadzenie działalności gospodarczej w gminie nie wiąże się z płaceniem podatku od nieruchomości. Natomiast w mieście ten podatek jest obowiązujący. Uważa więc, że ekonomia zadecyduje w trakcie konsultacji społecznych.
Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Chojnowskiego stwierdził, że najważniejsze jest przeprowadzenie konsultacji w gminie zainteresowanej zmiana granic administracyjnych, a najbardziej zainteresowaną strona jest Łomża. Gminy, których dotyczy zmiana granic wyrażają opinie poprzedzone konsultacjami społecznymi. Istotna jest opinia, która w swojej treści nie jest wiążąca. Ona musi być, ale to gmina zainteresowana podejmuje decyzję. Na tym etapie nikt nie podejmuje decyzji. W chwili obecnej chodzi o przeprowadzenie konsultacji czy mieszkańcy są za lub przeciw za zmianą granic miasta.
Pan Maciej Głaz stwierdził, że takie gminy jak Siemień, Podgórze, Giełczyn są typowo wiejskimi gminami. Miasto musiałoby zadbać tam o całą infrastrukturę i media, które maja mieszkańcy miasta. Boi się, że takim łapczywym łapaniem miasto może się udusić. Uważa, że należy dokonywać zmian małymi krokami.
Pan Marcin Sroczyński stwierdził, że na podjęcie decyzji, które gminy zostaną włączone miasto ma sporo czasu dlatego, że do 1 marca jest termin złożenia wniosku do ministerstwa. We wniosku dopiero określa się, które obręby miasto chciałoby przyłączyć. Projekt uchwały jest uchwała intencyjną w sprawie chęci zmiany granic i dotyczy konsultacji społecznych.
Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że bardzo dobrze, że podejmuje się taką inicjatywę. Uważa jednak, że wniosek powinien być uzupełniony o korzyści i straty przedsięwzięcia. Sięganie w tak dużym zakresie po gruntu rolne wymaga mocnego przedstawienia argumentów za i przeciw, aby każdy kto będzie odpowiadał na pytanie wiedział jakie są plusy, a jakie minusy, co jest korzyścią, a co jest stratą rozszerzenia granic miasta. Uważa, że przedstawiony zakres jest ponad miarę.
Pan Marcin Sroczyński stwierdził, że padało pytanie dlaczego we wniosku nie ma gminy Piątnica. Uważał, że przy tym wniosku będzie dużo dyskusji.
Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję i poddał pod glosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 267 A.
Pan Janusz Nowakowski nie brał udziału w dyskusji i w głosowaniu nad projektem uchwały.

 

 
Ad. 3

 
Dyskusję nad proponowanym planem pracy Komisja przełożyła na następne posiedzenie.

 
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 3 cze 2008 09:56
  • Data opublikowania: wtorek, 3 cze 2008 09:58
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:14
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej