Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 15 posiedzeniu w dniu 24 września 2007 r.

Komisja realizowała nastepujący porządek:

1.     

 Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

 

2.    

  Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2007 roku /druk nr 163/.

 

3.  

    Analiza finansową MPGKiM w Łomży /druk nr197/.

 

4.   

    Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie  Założeń Polityki Społeczno – Gospodarczej na  2008 rok  /druk nr  188, 188A/.

 

5.    

  Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 365/LVII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości /druk nr 190, 190A/.

 

6.     

 Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2007  /druk nr 187, 187A/.

 

7.     

Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców /druk nr 196, 196A/.

 

8.     

Sprawy różne.

  

Przebieg posiedzenia:

  

              Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan
Piotr Grabani - Przewodniczący Komisji.

 

                   Następnie Komisja 9 głosami za  przyjęła porządek jak wyżej.

 

Ad. 1

                     Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do Protokołu z posiedzenia Komisji i przyjęli go jednogłośnie – 9 głosami za.     

Ad. 2

  

Realizując porządek dzienny Przewodniczący poprosił Pana Prezydenta o przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za I półrocze 2007 r.

 

Pan Prezydent Jerzy Brzeziński przedstawił sprawozdanie z realizacji budżetu za 2007 roku zgodnie z drukiem 163.

 

Pan Janusz Nowakowski zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w przypadku realizacji inwestycji złe jest to, że realizacja budżetu jest za półrocze, a sezon inwestycyjny zaczyna się akurat w tym momencie. Zauważył, że dużo czasu traci się na dyskusje nad realizacja I półrocza, a to i tak nie ma większego znaczenia, ponieważ najważniejsze jest to, co np. jest w październiku, jakie są zagrożenia. Dodał, że Komisja Gospodarki Komunalnej zwracała się do Pana Prezydenta z prośbą o informację dotycząca zaawansowania inwestycji na koniec września, by Rada wiedziała jak naprawdę wygląda sytuacja z inwestycjami, ale na dzień sesji, a nie na 30 czerwca.

 

Pan Jerzy Brzeziński zabierając głos stwierdził, że o rzeczywistej realizacji inwestycji można mówić na koniec roku. Wyjaśnił, że wykonanie inwestycji rzeczowe w chwili obecnej jest dużo wyższe niż podane w sprawozdaniu. Dodał, że wykonawców niektórych inwestycji udało się rozstrzygnąć dopiero w drugim przetargu. Ponadto w trakcie rozstrzygnięć przetargów okazuje się, że należy zwiększyć środki na dane zadanie.

 

Pan Tadeusz Zaremba zabierając głos w dyskusji poruszył problem konkurencji i wykonawców. Uważa, że w wielu przypadkach wynik to w ten sposób, że miasto samo prowadzi do tego, by podnosili stawki, ponieważ  jest coraz więcej zadań do wykonania.

 

Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że jeżeli chodzi o inwestycje, to taka sytuacja jest nie tylko w mieście, ale w innych miastach. Zauważył, że w mieście jest tylko jedna firma drogowa, jest firma  w Ostrołęce, która jest w korporacji. Firmy te doszły do porozumienia. Nie da się więc nic lepszego na rynku drogowym osiągnąć. Z pewnością denerwuje to zarówno radnych, jak i Prezydenta, że musi o dodatkowe środki występować, które zdaniem służb Prezydenta powinny wystarczyć. Dobrze by było, by dążyć do tego, aby budżet na 2008 rok przyjąć do końca roku, by uniknąć  tego, że przetargi robi się w okresach, gdy  roboty są drogie. Zgadza się z wypowiedzią Prezydenta, że z ocena realizacji inwestycji należy poczekać.

 

Pan Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że cieszy się, iż jest w mieście takie przedsiębiorstwo jak PBK. Dzięki temu roboty wykonywane są dużo taniej. Dodał, że jest na rynku inna firma, bardzo dobra, której ceny są o wiele większe.

 

Pan Przewodniczący zabierając głos przedstawił opinie Komisji merytorycznych, które pozytywnie zaopiniowały realizacje budżetu w I półroczu 2007 r. Następnie podsumowując dyskusję stwierdził, że należy poprzeć wniosek radnego Janusza Nowakowskiego, ponieważ na ulicach widać rzeczowe wykonanie inwestycji. 

 

Kończąc dyskusje Komisja jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za zaopiniowała realizację budżetu za I półrocze 2007 roku z sugestią, by Pan Prezydent przedłożył na sesji informację o faktycznym zaangażowaniu inwestycji na dzień sesji.

       

Ad. 3

  

            Analizę finansową MPGKiM zgodnie z drukiem 197 przedstawił Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM.  Podsumowując poinformował, że jako sukces firmy uważa fakt, że na koniec 2006 roku firma nie posiadała żadnych zobowiązań wymagalnych. Wszystkie płatności, szczególnie wobec MPWiK i MPEC zostały spłacone. Podkreślił, że nie oznacza to, że  w trakcie tego roku takie przejściowe problemy nie będą się pojawiały. Wszystkie te należności będą się jednak bilansować w połowie roku. Starają się również, by posiadane bazy utrzymać w nie pogorszonym stanie i dążyć do ich modernizacji w miarę możliwości.

 

            Pan Prezydent Jerzy Brzeziński zabierając głos zwrócił uwagę, że o kondycji miasta, jego firm mówi wygląd miasta i satysfakcja mieszkańców. Mówiąc o osiągnięciach  należy stwierdzić, że miasto jest piękne i czyste. Podkreślił, że finanse, o których mówił Dyrektor również zmierzają do normalności.  Zdają sobie sprawę z tego, że należy modernizować poszczególne zakłady i czynią to cały czas dzięki poparciu Rady Miejskiej. Przedsiębiorstwo tworzy kilka zakładów; zakład zieleni, zakład oczyszczania, zakład drogownictwa, zakład mieszkalnictwa.   Podkreślił, że są koncepcje opracowane przez jego poprzedników dotyczące zmiany organizacyjnej, które są aktualne. Można poszczególne zakłady uczynić samodzielnymi jednostkami.

 

            Pan Przewodniczący odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że miło jest mu po kilku latach usłyszeć, że wyraża pozytywna opinie w stosunku do dokumentów, które zostały opracowane w końcówce kadencji 1998- 2002 i uważa, że w pewnym sensie są one aktualne. Przypomniał, że swego czasu Pan Prezydent wyraził opinię, że  gdyby były przepisy prawne obligujące miasto do likwidacji  zakładów budżetowych i przejście na inne formy, pyta więc, czy w tym  kontekście, o którym Prezydent mówił przed chwilą nie ma  koncepcji miasta, jeżeli chodzi o sferę przekształceń, a nie oczekiwanie na to, co przyjdzie z góry nakaz.

 

            Pan Prezydent Brzeziński  odpowiadając zwrócił uwagę, że każda zmiana, jeżeli chodzi o restrukturyzację przedsiębiorstwa budzi niepokój społeczny. Przypomniał, że na początku poprzedniej kadencji prowadzono na ten temat wiele rozmów, w kontekście tego dokumentu. Wówczas załoga bardzo oponowała. On sądzi, że należy sięgać po nowe struktury zarządzania, jednak dla nich o wiele łatwiej byłoby, gdyby był nakaz odgórny, że należy zmienić strukturę zarządzania i wówczas nie ma takich niepokoi i niepewności.

 

            Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że oceniając działalność przedsiębiorstwa Prezydent pod adresem firmy powiedział kilka ciepłych słów. Dodał, że radni poprzednich kadencji i tej powinni być dumni z tego, że miasto posiada dobre wszystkie firmy komunalne, tj. MPWiK, MPEC, MPK i do tych firm dorównało MPGKiM, które borykało się z wieloma problemami. Doposażenie przedsiębiorstwa stosownym sprzętem doprowadziło do tego, że dzisiaj do firmy tej idzie się z przyjemnością. Widać sprzęt, biurowiec. Zgadza się z wypowiedzią, że należało podjąć decyzję w momencie, gdy była tam różna atmosfera. W chwili obecnej, gdy  wszystko funkcjonuje właściwie, załoga jest dograna, to jeżeli nie będzie decyzji odgórnej co do sposobu zarządzania, nie ma potrzeby  wprowadzać zmian. Jako Spółdzielnia mieszkaniowa współpracują z przedsiębiorstwem i ta współpraca przebiega właściwie. Dlatego też jako radny i prezes dziękuje za tę współprace.

 

            Pan Janusz Nowakowski zabierając głos w dyskusji poprosił o wyjaśnienie, czy jest jakaś Wspólnota mieszkaniowa, która byłaby zarządzana niezależnie od MPGKiM. 

 

            Pan Dyrektor Kułaga wyjaśnił, że nie ma. Nikt nie skorzystał z możliwości, by zarządcą był ktoś inny niż Dyrektor MPGKiM.  Dodał, że na spotkaniach Wspólnot, które odbywały się na przełomie marca i kwietnia proponował takie rozwiązanie, jak zmiana zarządcy, na chwilę obecną odzewu nie ma, co nie oznacza, że tak nie będzie. Odnosząc się do zmiany struktury organizacyjnej, formy właścicielskiej, zauważył, że bez względu co to będzie, aby dobrze wystartować, powinna być dobra kondycja finansowa firmy. Jeżeli jest dobra kondycja finansowa, to zmiana nie powoduje problemów i w załodze również nie ma takich oporów.

 

            Pan Janusz Nowakowski kontynuując wypowiedź poruszył problem uregulowania stanu prawnego prywatnych budynków. Jest to wniosek, który powtarza się co roku. Pyta więc, czy przez ostatnie lata jakieś stany prawne zostały uregulowane.

 

            Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że nie została uregulowana żadna sprawa. Budynków takich miasto posiada sporo. Ruszenie tej sprawy wymaga dużo pracy, cierpliwości, spraw sądowych.  Zazwyczaj jest to kilkoro spadkobierców, nie ma  adresów ich zamieszkania.

 

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że w chwili obecnej jest w toku sprawa Al. Legionów 26. Jest to sprawa, która wymaga podjęcia szeroko zakrojonych działań. Są to bardzo skomplikowane procedury i może być taka sytuacja, że miasto zrobi wszystko, a właściciel odzyska.

 

            Pan Tadeusz Zaremba  zabierając głos w dyskusji  zwrócił uwagę, że dana nieruchomość była czyjąś własnością, została mu odebrana, zdewastowana i w chwili obecnej traktowanie go jako kogoś, kto chce odzyskać swoje jest nieuczciwe. Następnie poprosił o wyjaśnienie na jakiej podstawie energia cieplna kosztuje średnio 1, 62 za m2.

 

            Pan Dyrektor wyjaśnił, że są to koszty mieszkań przyłączonych do sieci miejskiej.

 

            Pan Tadeusz Zaremba kontynuując wypowiedź stwierdził, że jego zdaniem nie jest ważne jaka jest forma organizacyjno – prawna przedsiębiorstwa, ważne jest tylko, czy jest dobrze zarządzana i czy zarządzający korzysta i upublicznia prawidłowe wskaźniki, które współpracują.

 

            Pan Przewodniczący podsumowując zwrócił uwagę, że do 1997 roku jeżeli chodzi o  gospodarkę mieszkaniową, to nikt nie zwracał uwagi na stosunek przychodów do kosztów. Po 1997 roku kiedy zapadły pewne decyzje Rady Miejskiej  urealniono poziom  stawek  czynszu oraz wprowadzono stałą dotację.  Te wszystkie działania, jak również dosprzętowienie doprowadziło do obecnej sytuacji. Cieszy się z wypowiedzi Prezydenta, który stwierdził, że proces restrukturyzacji kiedyś rozpoczęty może mieć w przyszłości swoją kontynuację, jeżeli będzie taka potrzeba i wola polityczna Rady oraz wola społeczna.

 

            Pan Dyrektor MPGKiM zabierając głos zwrócił uwagę na znaczący wzrost od nowego roku cen za wywóz śmieci.

 

            Kończąc dyskusję Komisja jednogłośnie pozytywnie oceniła działalność finansową MPGKiM za 2006 rok.

 

            Pan Arkadiusz Kułaga podziękował Komisji za ciepłe słowa i  wysoką ocenę pracy Przedsiębiorstwa.

             Przewodniczący poprosił Dyrektora o przekazanie życzeń od Komisji Załodze.      Ad. 4  

            Wprowadzenia do Założeń polityki społeczno – gospodarczej na 2008 rok zawartych w druku 188A dokonał Pan Prezydent Jerzy Brzeziński.

 

            Przewodniczący zabierając głos  zwrócił uwagę, że mając na względzie to, iż miasto wchodzi w okres wzrostu gospodarczego, programowania 2,7- 2,13, pieniądze, które nie wykorzystano w roku 2007 ( w kraju jest to  8,5 mld. euro) wchodzą w rok 2008. Jest również do wykorzystania 16 mld. euro w Polsce z programów unijnych. W stosunku do bardzo ambitnego programu nie ma potrzeby obawiać się o stronę finansową.  Można jedynie obawiać się, czy wszystko zostanie wykonane, czy zostanie wykonane w cenach, które zostaną przyjęte do budżetu roku 2008 i czy z programów unijnych te ambitne plany zostaną pokryte dotacjami, na które w 2008 roku miasto liczy. Jeżeli tak, to są to założenia idealne i może to być budżet bardzo dobry.

 

            Pani Alicja Konopka zabierając głos  w dyskusji zwróciła uwagę, że dobrze by było, gdyby Komisja Finansów, jako wiodąca  zapoznała się również z opiniami pozostałych merytorycznych Komisji. Chodzi o to, by nie było tak, że któraś z komisji na sesji wystąpi i będzie zgłaszać wnioski i uwagi.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że do Założeń nie wpisuje się kwot, są to zadania rzeczowe. W oparciu o te założenia Prezydent wg swojego uznania będzie wprowadzał zadania i dopiero wówczas okaże się, co weszło, a co nie i ostatecznie Rada będzie decydowała.

 

            Pan Jerzy Brodziuk  zabierając głos  stwierdził, że uwaga radnej Konopka jest słuszna. Jeżeli założenia będzie traktować się na tej zasadzie, że każda Komisja będzie zgłaszała swoje wnioski bez opinii Prezydenta i bez analizy na komisji finansów, to znów może dojść do takiej sytuacji, że do budżetu będą wpisywane zawarte w Założeniach, a nie realne zadania. Nie jest bowiem tak, że Założenia są sobie, a budżet sobie.

 

            Pan Tadeusz Zaremba zabierając ponownie głos zwrócił uwagę, że wnioski  poszczególnych Komisji trafia do Prezydenta, który ustosunkuje się do nich i wyjaśni, co jest realne, a co nie. Rada będzie nad tym głosowała. Dodał, że Komisja Rozwoju zgłosiła wniosek raczej dotyczący kwestii organizacyjnych.

 

            Pan Janusz Nowakowski zwrócił uwagę, że jest to wynikiem tego, że materiały pochodzą od różnych wydziałów i nikomu z pracowników nie chce się nad tym głębiej popracować i tekst ujednolicić.

 

            Pan Prezydent Brzeziński zabierając głos zwrócił uwagę, że po głębszej analizie zauważył, iż materiał ten zawiera  drobne błędy np. dotyczący różnych form czasu. Postara się, by wprowadzić autopoprawki polegające na wyeliminowaniu błędów,  oraz zapisów dotyczących  roku bieżącego.

 

            Kończąc dyskusję Komisja  jednogłośnie 9 głosami za przyjęła Założenia polityki społeczno-gospodarczej na 2008 rok z  autopoprawkami Prezydenta.

   

Ad. 5

  

Wniosek w sprawie podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 365/LVII/05 z dnia 25 listopada 2005 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości zgodnie z drukami nr 190, 190A przedstawił Pan Prezydent  Jerzy Brzeziński.    

  

Odnośnie propozycji Prezydenta dotyczących zapisów odnoszących się do  osób zatrudnionych z terenu miasta Komisja uznała, że Prezydent powinien wycofać się z tego zapisu, by uchwała była zgodna z dyrektywami unijnymi.

             Kończąc dyskusję Komisja  jednogłośnie 9 głosami za przyjęła wniosek z  autopoprawką Prezydenta.  

 Ad. 6

   

            Wprowadzając do tematu wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na 2007 rok  zgodnie z drukami nr 198, 198A przedstawiła  Pani Skarbnik.

 

Po wnikliwej analizie i wysłuchaniu wyjaśnień Komisja nie zgłosiła  uwag do przedłożonego materiału i zaopiniowała go pozytywnie jednogłośnie –  7 głosami za.

   

Ad. 7

 

            Wprowadzając do tematu wniosek w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców  zgodnie z drukami  196, 196A przedstawił Pan Prezydent Jerzy Brzeziński.

             Członkowie Komisji nie zgłosili uwag do przedłożonego wniosku i jednogłośnie – pozytywnie 7 głosami za przyjęła go.  

Ad. 8

  

            W sprawach różnych Komisja nie zgłosiła problemów.

                    Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 11 gru 2007 08:56
  • Data opublikowania: wtorek, 11 gru 2007 09:01
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej