Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 59 posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2005 roku

Komisja realizowała nastepujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Wysłuchanie przedstawicieli ŁKS.

3.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2005 r. /druk nr 566, 566A/.

4.
Wstępna analiza budżetu miasta na 2006 rok /druk nr 559/.

5.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie ustalenia wysokości cen biletów komunikacji miejskiej w Łomży /druk nr 561, 561A/.

6.
Sprawy różne.



Ad. 1
Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go 5 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymujących.

Ad. 2
Następnie Przewodnicząca udzieliła głosu przedstawicielom ŁKS.

Panowie Marcin Trojanowski i Jerzy Engel przedstawili obecną sytuację finansową oraz zamierzenia Klubu na 2006 rok oraz lata następne /w załączeniu/.

Pani Przewodnicząca wyjaśniła, że pismo wcześniej do Komisji nie dotarło. Jest to wynikiem obowiązujących zasad obiegu korespondencji. Składając pismo należy bowiem złożyć je w tylu egzemplarzach ilu jest adresatów. Każdy otrzymujący pismo był pewien, że wymieniony adresat otrzymał swój egzemplarz.

Pan Jerzy Engel podsumowując wystąpienie podkreślił, że zabiegają o to, by każdy młody człowiek, które będzie chciał grać, mógł to robić, a na właściwe funkcjonowanie, zgodnie z zamierzeniami potrzebna jest kwota 269 tys. zł. Jeżeli dofinansowanie zostanie na poziomie planowanym w projekcie budżetu, wówczas będą zmuszeni zrezygnować z prowadzenia tej działalności i będzie musiało tym zająć się miasto. Dodał, że aby działania podjęte były realne, należy wykonać boczne boisko. W chwili obecnej takiego boiska nie ma, nie ma też oświetlenia na stadionie, a więc obecnie treningów nie ma. Zdają sobie sprawę, że są to nowe problemy, które należy rozwiązać. Należy jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, czy samorząd widzi potrzebę zapewnienia dużej liczbie młodzieży zajęć.

Pani Przewodnicząca zabierając głos zwróciła uwagę, że radni rozumieją te problemy i zdają sobie sprawę, że jest to bardzo ważny dla miasta problem. Jednak wiadomo, że w tym wszystkim nie o same chęci chodzi. Następnie zwróciła się z zapytaniem do Prezydenta, co o tym sądzi.

Pani Jerzy Brzeziński zabierając głos stwierdził, że nie jest przygotowany do szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. Taki punkt nie wynikał z porządku posiedzenia, który otrzymał. Następnie stwierdził, że nie jest do końca prawdą to, co mówią przedstawiciele ŁKS. Wyjaśnił, że boisko boczne miasto budowało w ubiegłej kadencji. Nikomu nie było ono potrzebna, nikt nim się nie zajmował, zarosło chwastami. W chwili zmiany władz Klubu atak na władze miasta. Nie wyobraża sobie, że miasto po raz drugi będzie wydawało pieniądze na to samo. Dodał, że od początku kadencji wydatki na utrzymanie stadionu wzrastały co roku o 25%, co daje w sumie 75% wzrostu od pierwszego roku kadencji. Rozważane jest, czy nie należy stadion przekazać do utrzymania dla MPGKiM. Poinformował następnie, że większość środków uzyskanych z profilaktyki zostało przeznaczonych na olej opałowy.

Pan radny Jerzy Brodziuk zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w ŁKS istnieje kilka problemów; pierwszy, to pierwszoligowego w perspektywie klubu, dzisiaj mowa o drugiej lidze. Druga sprawa, to przygotowanie grup młodzieżowych pod zespół, ale równocześnie pod promocję miasta. Jest to idea, która w realiach miasta „wyskoczyła” nagle. Miasto i Rada ze swoimi problemami i potrzebami nie zdobyła się na takie „cięcie” i zwiększenie wydatków na działalność sportową. Trzecia rzecz to utrzymanie obiektów sportowych, czwarta natomiast to budowa obiektu z prawdziwego zdarzenia. Sukces ŁKS i to, co on wywołał jest dla miasta o tak ukształtowanym budżecie trudny do realizacji z dnia na dzień. W związku z tym wszyscy wracają do tego, co było i jest ten dylemat, czy przypadkiem nie jest to wykorzystywane z utrzymania grup młodzieżowych, bo takie przypadki miały wcześniej miejsce. Obecnie proponuje się rewolucję, ogromny skok finansowy oraz w myśleniu. Inwestycja rozpoczęta w chwili obecnej może bowiem zaowocować po 5-6 latach. Może należy zwiększyć ilość środków na sport, ale nie tylko na tę dziedzinę, ale również inne sporty.
Dodał, że sposób myślenia prezentowany przez gości jest słuszny, gdyż jest to myślenie perspektywiczne, jest jednak na dzień dzisiejszy taka obawa, grupa młodych ambitnych ludzi zebrała się, ale to jest na dzisiaj, a co jutro? Należy na ten problem patrzeć również w tych kategoriach. Prosi, by przedstawiciele ŁKS nie podchodzili do jakichkolwiek zastrzeżeń, ponieważ jest to bowiem pewna rewolucja w sposobie myślenia.

Pan Jerzy Engel zabierając głos stwierdził, że cały czas zdaje sobie z tego sprawę. To, że inwestycja w młodzież zwraca się dopiero po kilku latach jest powodem, że wielu z tego rezygnuje. Wszyscy chcą widocznych efektów. Dlatego też chcą podjąć te działania, by ta młodzież wiedziała, że zawsze jest dla nich miejsce, bez względu na to czy będzie to robił on, czy ktokolwiek inny. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, by robić to razem, ponieważ ŁKS wie jak to robić, a miasto posiada środki i warunki ku temu. Podkreślił następnie, że na rok 2006 miałoby rację bytu istnienie 5 grup. Poniżej, to tylko przetrwanie. Jeżeli nie będzie 4 grup, to nie spełniają wymagań 2 ligi, Klub pada. Ponadto stadion również nie spełnia wymogów 2 ligi.

Pan Stanisław Kaseja zabierając głos zaproponował, by w pierwszej kolejności rozważyć zaproponowane kierunki rozwoju, czy uznajemy je za słuszne. Za słuszne rozwiązanie uważa również zamiana stowarzyszenia w spółkę. Jego zdaniem należy szukać również innych źródeł finansowania, ponieważ taka możliwość jest. Jest również możliwość pozyskania środków z PZPN, czy też PKOL itp. W tym kierunku muszą być wspólne działania Zarządu Miasta i Zarządu ŁKS.

Pan Jerzy Engel wyjaśnił, że Klub sam nie ma takich możliwości, jakie posiada Urząd. Wystarczy przygotować stosowny biznes plan. W momencie, gdy będą odpowiednie warunki stadion może na siebie zarabiać, ale w pierwszej kolejności należy w niego zainwestować. Jest wiele możliwości pozyskania środków.

Przewodnicząca podziękowała przedstawicielom ŁKS za przybliżenie problemów klubu. Komisja analizując stronę wydatkową budżetu na 2006 rok rozważy problemy przedstawione w dyskusji.

Ad. 3

Wniosek w sprawie zmian w budżecie przedstawił Pan Prezydent Jerzy Brzeziński /w załączeniu/.

Pan Ryszard Matuszewski zabierając głos stwierdził, że cieszy się, iż pojawił się w końcu zapis dotyczący dotacji dla Biblioteki, czy miasto da radę to wydatkować.

Pan Prezydent Brzeziński wyjaśnił, że kwota ta stanowi 100 % budżetu biblioteki, w tym jest udział własny budżetu. Nie ma więc problemów z jej wydatkowaniem.

Więcej uwag członkowie Komisji nie zgłosili i proponowane zmiany w budżecie zaopiniowali pozytywnie 8 głosami za - jednogłośnie.

Ad. 4

Następnie Komisja zajęła się analizą strony dochodowej projektu budżetu na 2006 rok. Wprowadzenia dokonał Pan Prezydent Jerzy Brzeziński.

Przewodnicząca zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie , co jest przyczyną mniejszych dochodów z tyt. majątku miasta.

Pan Prezydent wyjaśnił, że są to szacunki w stosunku do planu roku bieżącego. Większe wykonanie w tym roku spowodowane są wysoką ceną sprzedaży nieruchomości uzyskaną z przetargu. Miasto majątek jeszcze posiada i wysokość dochodów będzie uzależniona od cen uzyskanych z przetargu.

Na tym etapie dyskusje nad projektem budżetu zakończono.

Ad. 5

Wprowadzając do tematu Pani Przewodnicząca poinformowała, że na posiedzenie został zaproszony Dyrektor MPK. Z zaproszenia jednak nie skorzystał.

Następnie głos zabrał Pan Prezydent Jerzy Brzeziński, który przedstawiając wniosek wyjaśnił, że po analizie sytuacji bieżącej przedsiębiorstwa, przedstawiony przez niego wniosek w sprawie podwyższenia cen biletów MPK jest uzasadniony. Zauważył, że wzrost cen nie jest zbyt duży, a ceny biletów nie będą większe niż w innych miastach sąsiednich.

Przewodnicząca zabierając głos stwierdził, że żałuje, iż na posiedzeniu nie ma nikogo z przedsiębiorstwa, by mogli odpowiedzieć jej na kilka wątpliwości, które ma. Dziwi ją np. to, że w Ostrołęce, gdzie cena biletów jest wyższa, ilość autobusów jest o wiele mniejsza. Zastanawia się, jak w tych miastach przebiega dofinansowanie z budżetu miasta. Przypomniała, że nie tak dawno Rada przeznaczyła na działalność przedsiębiorstwa określoną kwotę i Przedsiębiorstwo miało przedłożyć program naprawczy. Z podanych informacji wynika, że największe koszty związane są z paliwem. Dalej Dyrektor wyjaśnia, że ograniczenie kursów nic nie da, a nawet wręcz odwrotnie. Nie wie na czym to odwrotnie polega. Uważa, że są to pewne niespójności, bo jeżeli 30% to koszty paliwa, to jak ograniczenia kursów nie zmniejszy kosztów.
Zwróciła uwagę następnie, że całe rodziny pracowników są zwolnione z opłat za przejazdy. Gdy Komisja wystąpiła do Rady o zlikwidowanie tych przywilejów, wówczas na sesję przyszli pracownicy i Rada pod presją ugięła się i uchwały nie podjęła. Gdy natomiast Związek Emerytów i Rencistów zwraca się z prośbą o obniżenie wielu do 70 lat, wówczas mówi się, że to duże koszty.
Następnie poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy inne gminy dokładają do linii poza miejskich.

Pan Prezydent wyjaśnił, że dokładają. Następnie zaproponował, by Komisja wystąpiła z wnioskiem o przełożenie tego punktu na następną sesję. Wówczas przedstawiciele przedsiębiorstwa przyjdą na komisje i wyjaśnią wszelkie wątpliwości. Dodał następnie, że zastanawia się, czy nie zlikwidować MPK ZB, a powołać na to miejsce spółki prawa handlowego. Potrzeba będzie jednak w tej kwestii przychylność Rady. Zwrócił uwagę, że na dzień
Dzisiejszy są dwie spółki miasta, które bardzo dobrze funkcjonują. Zwrócił uwagę, że miasto zakupiło tyle nowych autobusów, wyremontowało bazę. Dodał, że za taką zmianą muszą iść pewne kwestie dostosowawcze, lekkie zwolnienia, czy też działania oszczędnościowe.

Pan Przewodniczący Rady zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że obserwując to przedsiębiorstwo ma wrażenie, że tam czas zatrzymał się w miejscu. Dodał, że często autobusy po mieście jeżdżą puste. Jego zdaniem z tych 40 autobusów należałoby kilka starych sprzedać i kupić za nie jakieś małe. Wszyscy mówią, że się nie uda, a w innych miastach takie autobusy jeżdżą.

Pan Paweł Augustyniak zabierając głos w dyskusji zwrócił uwagę, że w innych miastach, gdzie przystanki autobusowe są takie same jak w Łomży , wykorzystywane są one na reklamy i przedsiębiorstwo zarabia na tym dodatkowe środki. Ponadto przy każdym jest miejsce na ogłoszenia, u nas tego nie ma.

Pan Jerzy Brodziuk zabierając glos zwrócił uwagę, że ekonomia rządzi się swymi prawami i dyskutując o czymś należałoby np. przyjrzeć się ile jest w Olsztynie spółek i na jakich zasadach są zatrudnieni pracownicy.

Odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta stwierdził, że na dzień dzisiejszy sytuacja jest taka, że można mówić o przekształceniu w spółkę. Należy jednak zwrócić uwagę, ile przed przekształceniem w dane przedsiębiorstwo miasto włożyło środków. Najpierw były duże środki, a teraz z amortyzacji te przedsiębiorstwa mogą się rozwijać. Na dzień dzisiejszy miasto kupiło tyle autobusów, że istnieje szansa, by powstała spółka funkcjonowała. Gdy będzie spółka, wówczas można zacząć mówić o innych sprawach.

Popiera więc wniosek, by dzisiaj tego nie rozpatrywać, bo skoro są pytania i nie ma odpowiedzi, nie można podjąć decyzji.

W związku z powyższym Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek , by nie rozpatrywać tematu w dniu dzisiejszym.

Następnie radny Pan Stanisław Kaseja odnosząc się do wniosku Związku Emerytów i Rencistów zwrócił uwagę, że jeżeli jest 2 tysiące takich osób, to więcej niż 10% dziennie nie jeździ. Jest to 400 kursów razy 300 dni to jest to 120 tys. zł. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie, nie 70 lat, ale np. 73 lata. Nie jest to duża kwota, a byłby to pewien ukłon w stronę tej grupy osób.

W dalszej dyskusji Przewodnicząca poruszyła problem zachowania się kontrolerów w autobusach komunikacji miejskiej. Wyjaśniła, że rozmawiała z emerytami i rencistami, którzy boją się wsiadać do autobusów, ponieważ zachowania kontrolerów wobec osób słabszych są bardzo złe.

Pan Prezydent zabierając głos stwierdził, że jest przeciwnikiem wszelkich ulg dla pracowników pracujących w danym przedsiębiorstwie. W każdej firmie jest fundusz socjalny, z którego można dopłacać do biletów.

Następnie poparł propozycję, by wprowadzić bezpłatne przejazdy od 73 roku życia.

Pan Paweł Augustyniak poprosił Prezydenta o wyjaśnienie, kiedy może nastąpić przekształcenie MPK w spółkę?

Prezydent Jerzy Brzeziński wyjaśnił, że zgodnie z przepisami z dniem 1 lipca można przekształcić przedsiębiorstwo w spółkę prawa handlowego.

Ad. 6
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.
  • Data powstania: Data powstania: piątek, 9 gru 2005 11:04
  • Data opublikowania: piątek, 16 gru 2005 10:10
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej