Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 55 posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2005 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok /druk 499, 499A/

3.
Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2005 r. /druk nr 498/

4.
Sprawy różne.

Przebieg posiedzenia:

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani
Alicja Konopka - Przewodnicząca Komisji.
Następnie Komisja 6 głosami za przyjęła porządek jak wyżej.
Ad. 1
Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go 6 głosami za, przy 0 przeciwnych i 0 wstrzymujących.

Ad. 2

Wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie na 2005 rok zgodnie z drukiem nr 499, 499A przedstawiła Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta.

Pani Przewodnicząca zabierając głos poprosiła o wyjaśnienie w Dz. 700 zwiększenie dochodów o 516.308 zł z tyt. sprzedaż gruntów.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to kwota wykonana, w dużej mierze stanowi ją kwota 460 tys. zł ze sprzedaży nieruchomości przy Al. Legionów. Jest to kwota uzyskana w przetargu.

Pan Ryszard Matuszewski poprosił o wyjaśnienie, co jest przyczyną zwiększenia środków na zadaniu Al. Legionów.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w trakcie realizacji zadania okazało się, że studnie w czasie użytkowania zostały tak zniszczone, że 3 studnie kanalizacyjne trzeba było odbudować.

Więcej uwag nie zgłoszono i Komisja proponowane zmiany w budżecie zaopiniowała pozytywnie 6 głosami za, przy 1 wstrzymującym.

Ad. 3

Realizacje budżetu za I półrocze 2005 roku zgodnie z drukiem nr 498 przedstawiła Pani Skarbnik.

Pani Przewodnicząca zabierając głos zwróciła uwagę, że zaskoczeniem jest tak małe wykonanie środków na inwestycjach.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że w roku ubiegłym również za półrocze było wykonanie 12%.Dodała, że mieli nadzieję, iż w tym roku wykonanie inwestycji będzie większe, ponieważ budżet był przyjęty w grudniu pozwoli na wcześniejsze rozpoczęcie wielu inwestycji. Niestety w wielu przypadkach trzeba było powtarzać procedurę przetargową. Spowodowało to, iż wiele umów zostało podpisanych dopiero w sierpniu. Ponadto w tym okresie wszystkie zadania zostały przekazane do przetargu i kolejno realizowane. Najwcześniej została rozpoczęta Al. Legionów i PG nr 1. Zostały również rozpoczęte 2 ulice, które w tym roku zostaną wykonane. Wyjaśniła, że takie sytuacje spowodowało utworzenie się rynku wykonawców. Spowodowało to również wzrost kosztów inwestycji. Poinformowała również, że w chwili obecnej na wszystkie 6 programów unijnych zostały podpisane umowy, których realizacja będzie przebiegała w okresie dwuletnim. Najwcześniej uda się zakończyć inwestycję Al. Legionów, ul. Poznańska – październik 2006, do 30 września – realizacja inwestycji Sz. Zambrowska, Zawadzka, Polowa, Giełczyńska. Zakończenie modernizacji ul. Sienkiewicza jest planowana na październik b.r. Ponadto ul. Stara jest już wykonana. Odpowiadając na zapytanie Pani Przewodniczącej wyjaśniła, że jeżeli w przetargu uczestniczy jeden podmiot, ale mieścił się w zaplanowanych środkach inwestycyjnych, wówczas przetarg był rozstrzygnięty, w przypadku, gdy oferta przewyższała środki, przetarg nie odbył się.

W dalszej dyskusji Pani Przewodnicząca zwróciła uwagę na wzrost dochodów z tyt. sprzedaży majątku miasta. W przedłożonych materiałach w jednym miejscu podano 2.595.171 zł, co stanowi wzrost o 38,56% (str. 53) w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w innym miejscu ( str. 57) podaje się tę samą kwotę, a procenty podaje się w wysokości 65,03%. Które dane są właściwe. Ponadto poprosiła, by komisji przekazać informacje jakich gruntów i lokali to dotyczy.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że z pewnością jest to wzrost o 38,56%. Następnie zobowiązała się, że taką informację Komisja otrzyma na sesji.

W dalszej dyskusji Przewodnicząca poprosiła o wyjaśnienie, jak wygląda sytuacja wydatków w oświacie.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że oświacie miesięcznie przekazywana jest 1/13 kwoty. W momencie przekazywania w czerwcu 30 przekazano już na miesiąc lipiec, ponieważ w oświacie płacą z góry. Faktycznie z pozyskanych informacji wynika, że sytuacja jest w miarę dobra. Same zobowiązania w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego zmniejszyły się prawie o 50%.

Pan Prezydent Krzysztof Choiński wyjaśnił, że posiadają szczegółowe wyliczenia, które zostaną przedstawione w dniu jutrzejszym na Komisji Edukacji i Kultury. Dodał, że ciągle jest problem ze Szkołą Podstawową nr 10, gdzie są 3 klasy integracyjne, w których jest po 3 uczniów więcej. Kuratorium nie chce zatwierdzić projektów organizacyjnych, oni natomiast sobą wszystko, by nie tworzyć jeszcze jednego oddziału, gdyż pociąga to za sobą duże koszty.
W dalszej dyskusji zwrócono uwagę na wzrastające koszty remontu ratusza.

Kończąc dyskusję Komisja przyjęła następujące stanowisko w sprawie realizacji budżetu za I półrocze 2005 roku:
„Komisja Finansów i Skarbu Miasta Sprawozdanie Prezydenta w sprawie realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 rok / druk nr 498/ analizowała na posiedzeniu w dniu 29 sierpnia 2005 roku.
Po wnikliwej analizie i wysłuchaniu wyjaśnień Pana Prezydenta Krzysztofa Choińskiego i Pani Skarbnik Miasta realizację budżetu miasta za I półrocze 2005 rok przy 5 głosach za, 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie.
W czasie dyskusji Komisja zwróciła uwagę na fakt, że w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego zmniejszył się nieznacznie (o 0,63%) udział dotacji w strukturze budżetu subwencji o 1,37% oraz zwiększył o 1,79% udział dochodów własnych – w tym o 38,56% zwiększyły się dochody z majątku miasta.

Komisja dostrzegła zbyt małe zaangażowanie środków budżetowych na zadania inwestycyjne, pomimo tego, że budżet miasta został przyjęty przez Radę wcześniej, bo 29 grudnia 2004 roku.
Na dzień 30 czerwca 2005 roku na realizację zadań inwestycyjnych wydatkowano z budżetu miasta środki finansowe w kwocie 5.419.456 zł, co stanowi tylko 11,5% planowanej wysokości, natomiast w ogólnym wykonaniu budżetu miasta wydatki inwestycyjne stanowią tylko 7,2%.

Komisja zdaje sobie sprawę, że na taką sytuację może mieć duży wpływ konieczność przestrzegania procedur wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych, jednakże przy niewielkim zaangażowaniu środków na inwestycje, istnieje niebezpieczeństwo nie wykonania ich do końca roku budżetowego i przenoszenie środków jako wydatki niewygasłe.”

Ad. 4
W sprawach różnych Pani Przewodnicząca przedstawiła pismo Związku Inwalidów i Rencistów w sprawie zmiany wykazu osób uprawnionych do bezpłatnego przejazdu autobusami komunikacji miejskiej.

Komisja postanowiła przekazać pismo Prezydentowi Miasta z prośba o przeanalizowanie i przedłożenie Komisji informacji dotyczącej kosztów wprowadzenia takiej ulgi oraz propozycji rozwiązania problemu.

Pan Jerzy Brodziuk zabierając głos zwrócił uwagę na pojawiający się problem znikających odcinków rencistów a pojawiających się legitymacji. Odcinki stanowią dowód na to, że jesteś rencista i możesz korzystać z przejazdów.

Pani Alicja Konopka zwróciła uwagę, że znikają tylko w tych przypadkach, gdzie środki są przekazywane na konto. Odcinek, który otrzymają trzeba będzie oprawić, pilnować i okazywać.

Pan Jerzy Brodziuk zwrócił uwagę, że musi to być zatwierdzone uchwałą Rady. Jest to problem i należy nad tym się zastanowić, jak go rozwiązać.

Kończąc dyskusję komisja postanowiła problem ten zasygnalizować Prezydentowi, by przemyślał go i przekazał Komisji propozycje rozwiążania.

Więcej uwag członkowie Komisji nie zgłosili.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 29 wrz 2005 11:18
  • Data opublikowania: czwartek, 29 wrz 2005 11:22
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:25
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej