Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 48 posiedzeniu w dniu 28 grudnia 2004 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.
Zaopiniowanie wniosku Prezydenta w Prezydenta w sprawie wydatków niewygasłych /druk nr 377, 377A/

3.
Przyjęcie stanowiska w sprawie budżetu miasta Łomży na 2005 rok /druk nr 357, 357/1, 357A/

4.
Sprawy różne.

Przebieg posiedzenia:

Ad. 1

Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęła go 6 głosami za, przy 0 przeciwnych i 1 wstrzymującym.

Ad. 2

Przystępując do realizacji porządku Pani Przewodnicząca udzieliła głosu Panu Prezydentowi.
Pan Jerzy Brzeziński – Prezydent Miasta zabierając głos przedstawił wniosek w sprawie wydatków niewygasłych z budżetu miasta na 2004 rok zgodnie z drukami 377, 377A (w załączeniu do protokołu).

Pani Przewodnicząca zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, czy sam tytuł uchwały jest poprawny. Zwróciła również uwagę na termin wykonania grudzień 2004.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że tak, ponieważ uchwała budżetowa mówi, że budżet jest na rok 2004. Odnośnie uwagi drugiej wyjaśniła, że jest to pomyłka, za która przeprasza, w uchwale jest zapis prawidłowy.

Pan Jerzy Brodziuk poprosił o wyjaśnienie, które z podanych inwestycji są na etapie realizacji, a które dopiero na etapie przetargu. Co ze stypendiami?

Pani Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w tym roku środki realizowane od września zostały wprowadzone w uchwale w sprawie zmian w budżecie na sesji poprzedniej. Natomiast te, które będą realizowane od miesiąca stycznia wchodzą jako wydatki niewygasłe. Następnie przedstawiła szczegółowo wszystkie propozycje wydatków niewygasłych zawartych w druku 377 i stopień ich zaawansowania.

Pan Jerzy Brodziuk zabierając ponownie głos zwrócił uwagę, że część tych wydatków jest przeniesiona ze względu na to, że zadanie jest realizowane, ale nie zakończone i nie zapłacone. Część natomiast stanowi pierwszy etap realizacji i zastanawia się, czy jest sensowne przenoszenie jako wydatki nie wygasłe tak potężne sumy, podczas, gdy można uznać je jako opóźnienie inwestycji i ująć w budżecie roku przyszłego. Czy jest logiczne, by to utrzymywać.
Pan Prezydent wyjaśnił, że zapisanie tych środków jako wydatki niewygasłe pozwala na ich wykorzystanie w każdym momencie na początku nowego roku. Gdyby środki te zostały wprowadzone do budżetu roku przyszłego, to można będzie je wykorzystać dopiero po zbilansowaniu budżetu, wprowadzeniu do budżetu jako oszczędności roku poprzedniego i dopiero będzie można wykorzystać. Taka możliwość nastąpi dopiero w kwietniu.

Pan Maciej Głaz zabierając głos w dyskusji wyjaśnił, że członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej analizując te materiały mięli wątpliwości, czy te środki są na subkoncie, czy są to pieniądze wirtualne, czy faktyczne.
Pan Prezydent wyjaśnił, że są to środki własne z budżetu miasta.

Kończąc dyskusję Przewodnicząca poddała pod glosowanie wniosek Prezydenta.

Komisja po wnikliwej dyskusji oraz po wysłuchaniu wyjaśnień Pana Prezydenta oraz Pani Skarbnik przedłożony projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie 8 głosami za – jednogłośnie.

Ad. 3

Przewodnicząca wprowadzając do tematu przypomniała treść wniosków Komisji przekazanych Prezydentowi do projektu budżetu na 2005 rok. Dodała, że do stanowiska Komisji załączyła wnioski wszystkich merytorycznych komisji celem rozważenia.

Odpowiedź na wnioski Komisji oraz autopoprawkę do projektu budżetu na 2005 rok zgodnie z drukami 357/1 przedstawił Pan Prezydent Jerzy Brzeziński.

Kończąc dyskusję Pani Przewodnicząca poddała pod głosowanie, kto jest za przyjęciem zaproponowanego przez Prezydenta projektu budżetu z autopoprawką.

Pani Przewodnicząca odnosząc się do propozycji zabezpieczenia 400 tys. na potrzeby kultury stwierdziła, że obawia się, że tych środków będzie zbyt mało. Ponadto podała pod rozwagę, czy niezasadne byłoby jednak stworzenie rezerwy na kulturę, jako oddzielnej rezerwy.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest to niebezpieczne, ponieważ w momencie szukania środków w ministerstwie widząc taką rezerwę twierdzą, że środki są. Jeżeli takiej wyodrębnionej rezerwy nie ma, wówczas są większe szanse na uzyskanie dofinansowania. Dlatego proponują tę kwotę zapisać w rezerwie ogólnej, a i tak to Rada podejmuje uchwałę o podziale środków z rezerwy.

Pan Prezydent Miasta zabierając głos odnośnie obaw radnego Matuszewskiego stwierdził, że jest optymistą i nie wierzy, że tych środków zabraknie. Ze swej strony zapewnił, że będzie robił wszystko, by środki z zewnątrz pozyskać.
Pani Skarbnik uzupełniając wypowiedź Prezydenta zwróciła uwagę, że ogólna rezerwa wynosi 950 tys. zł i uważają, że ta rezerwa w całości zostanie przekazana na potrzeby kultury.

Pan Ryszard Matuszewski zabierając głos poprosił Pana Prezydenta o potwierdzenie, że cała rezerwa w wysokości 950 tys. zł zostanie w całości przekazana na kulturę.

Pan Prezydent wyjaśnił, że te środki z rezerwy nade wszystko zostaną przeznaczone na kulturę. Jeszcze raz podkreślił, że nie obawia się o losy kultury.

Pani Skarbnik zwróciła uwagę, że w roku ubiegłym środki z rezerwy przede wszystkim zostały przekazane na oświatę. Z rezerwy ogólnej została przekazana kwota 400 tys. zł na realizację Al. Legionów z uwagi na fakt, iż miasto otrzymało dodatkowe środki z Ministerstwa Infrastruktury i tylko te środki poszły na inny cel niż na oświatę i kulturę. Następnie przedstawiła pozytywną opinię RIO w sprawie projektu budżetu na 2005 rok.

Pan Prezydent zabierając głos dodał, że jeżeli Rada podejmie w dniu jutrzejszym uchwałę w sprawie budżetu na 2005 rok, to wcześniejsze ogłoszenie przetargów pozwoli na pewne oszczędności, które będzie można przekazać na zadania zgłoszone przez poszczególne komisje, a które nie zostały uwzględnione w autopoprawce do budżetu.

Kończąc dyskusję Komisja 5 głosami za, przy 0 przeciwnych i 3 wstrzymujących się przedłożony projekt budżetu z autopoprawką zaopiniowała pozytywnie.

Następnie Przewodnicząca przedstawiła propozycję stanowiska Komisji w sprawie projektu budżetu na 2005 rok w następującej treści:

„Komisja Finansów i Skarbu Miasta projekt budżetu miasta analizowała na czterech posiedzeniach, z czego jedno posiedzenie poświęciła analizie budżetu po wniesionej autopoprawce Prezydenta Miasta. Komisja dokonała również analizy opinii i rozpatrzyła wnioski zgłoszone przez wszystkie merytoryczne komisje Rady.
W posiedzeniu uczestniczyli przewodniczący wszystkich stałych komisji, którzy przedstawili opinie swoich komisji.
Komisja Edukacji i Kultury zgłosiła wniosek, by zdjąć kwotę 5 tys. zł. z zadania „wymiana stolarki okiennej w PP nr 15” i zwiększenie o tę kwotę środków na zadanie „wymiana posadzki w PP nr 10
Komisja Rodziny Opieki Społecznej i Zdrowia wniosła o zdjęcie kwoty 25 tys. zł z zadania „Modernizacja i remont starej części ratusza” i przeznaczenie jej na zadanie „Dotacja przedmiotowa z budżetu dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadania pomoc rzeczowa osobom ubogim przez stowarzyszenia” – dział 85,m rozdział 85295 § 2630”.
Komisja Gospodarki Komunalnej wniosła o:
1. Zdjęcie z zadania ujętego w projekcie – budowa budynku komunalnego – kwoty 800 tys. zł i przeznaczenie jej na realizację:
• ul. Cichej – 40 tys. zł
• ul. Piaskowej – 60 tys. zł,
• ul. Polna (wykupy) – 80 tys. zł,
• ul. Sybiraków – 150 tys. zł,
• ul. Marynarska – 100 tys. zł,
• ul. Kierzkowa – 60 tys. zł,
• ul. Cegielniana – 150 tys. zł,
• ul. Ptasia – 80 tys. zł,
• ul. Śniadeckiego (parking) – 100 tys. zł”.
2. Ujęcie w projekcie budżetu realizacji chodnika przy ul. Wojska Polskiego i przeznaczenie na ten cel kwoty w wysokości 100 tys. zł z utrzymania bieżącego Kwestia budowy ul. Sienkiewicza nie dotyczy budżetu, jest to wniosek do projektu koncepcji zagospodarowania tej ulicy.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku wniosła budżecie zabezpieczenie w budżecie 2005 roku kwoty 150 tys. zł na poprawę bezpieczeństwa w mieście poprzez patrole policyjne z utrzymania dróg na prawach powiatu – letnie utrzymanie dróg
Komisja Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego – nie zgłosiła uwag do projektu budżetu miasta na 2005 rok.
Komisja Finansów i Skarbu Miasta zgodnie z § 7 ust. 3 Uchwały Rady Miejskiej w sprawie procedury uchwalania budżetu w oparciu o powyższe wnioski poszczególnych komisji sformułowała pozytywną opinię do projektu budżetu na 2005 rok z następującymi poprawkami:
1. Zdjąć kwotę 1 tys. zł z PP nr 15, 2 tys. zł z PP nr 9, 2 tys. zł z PP nr 2 i przeznaczenie tej kwoty na wymianę posadzek w PP nr 10.
2. Zabezpieczyć w budżecie 2005 roku kwoty 150 tys. zł na poprawę bezpieczeństwa w mieście poprzez patrole policyjne z utrzymania dróg na prawach powiatu – letnie utrzymanie dróg.
3. Komisja zwraca uwagę na bezwzględną konieczność określenia w uchwale budżetowej na 2005 rok źródła pokrycia niedoborów środków na finansowanie potrzeb kultury poprzez stworzenie rezerwy budżetowej na kulturę.
Opinia Komisji wraz z wnioskami została przedłożona zgodnie z procedurą Prezydentowi miasta w celu analizy i wniesienia stosownych poprawek ( § 8 Uchwały Rady Miejskiej).
Komisja Finansów i Skarbu Miasta dołączyła i przekazała Prezydentowi wszystkie wnioski zgłoszone przez merytoryczne Komisje Rady.
W autopoprawce do budżetu Prezydent nie uwzględnił tych wniosków.
Uwzględnił natomiast wniosek Komisji Finansów dotyczący zmniejszenia wydatków o kwotę 5 tys. zł w trzech przedszkolach i przeniesienie jej na wymianę posadzki w Przedszkolu Nr 10, oraz częściowo wniosek dotyczący zabezpieczenia środków na finansowanie kultury – zwiększając rezerwę ogólną o 400 tys. zł.
Prezydent nie uwzględnił wniosku Komisji dotyczącego zabezpieczenia kwoty 150 tys. zł na poprawę bezpieczeństwa w mieście.
Zdaniem Komisji niepokojące jest, że proponowane w budżecie wydatki na zabezpieczenie potrzeb kultury, zabezpieczają potrzeby tylko w 75%.
Przy pozyskiwaniu środków na dotację zadaniową objętą mecenatem państwa – na sfinansowanie wydatków stałych dla powiatowych instytucji kultury może zabraknąć 1.600 tys. zł.
Komisja liczy jednak na deklarowaną przez Prezydenta aktywność w pozyskiwaniu środków dla tej istotnej dla miasta sfery działalności.
Proponowany projekt budżetu jest projektem proinwestycyjnym, gdzie priorytetem jest zwiększenie wydatków na inwestycje, między innymi poprzez zaplanowanie zadań z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Jednakże w warunkach wprowadzenia reformy finansów publicznych będzie – jak zresztą stwierdził Prezydent – trudny do wykonania.
Ostatecznie Komisja Finansów i Skarbu Miasta pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2005 rok po uwzględnieniu autopoprawki Prezydenta 5 głosami za, przy 3 wstrzymujących. Opinia Komisji w załączeniu.”

Ad. 4
W sprawach różnych członkowie Komisji nie zgłosili uwag.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 12 sty 2005 11:00
  • Data opublikowania: środa, 19 sty 2005 15:01
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 09:27
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej