Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 24/20 z dnia 7 grudnia 2020 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Ireneusz Waldemar Cieślik – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Wniósł o wprowadzenie punktu dotyczącego określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców oraz punktu dotyczącego koncepcji pracy/rozwoju Straży Miejskiej w Łomży. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za jednogłośnie przyjęła poprawki do porządku obrad zaproponowane przez Przewodniczącego Komisji. Komisja przyjęła następujący porządek obrad wraz z poprawkami: 1. Przyjęcie protokołu nr 23/20 z dnia 23 listopada 2020 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającego uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców. 3. Informacja dotycząca koncepcji pracy/rozwoju Straży Miejskiej w Łomży. 4. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2021 rok w działach merytorycznie podległych Komisji - druk nr 513. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja przyjęła protokół nr 23/20 z dnia 23 listopada 2020 r. bez uwag.

 

 

Ad. 2

            Andrzej Garlicki - Z-ca Prezydenta Miasta wprowadzając do tematu stwierdził, że sprawa dotyczy funkcji MPK. Fakt, że MPK jest spółką wiąże się z konieczności innego podejścia, innego modelu finansowego, czyli musimy te koszty bardzo skrupulatnie wyliczyć i je przypisać. Do tej pory partycypacja gmin była tak naprawdę żadna i tylko z gminy Łomża mieliśmy szczątkowe pieniądze, natomiast inne gminy w żaden sposób nie współfinansowały w tych przejazdach. Wszystko byłoby dobrze prawdopodobnie gdyby nie sytuacja taka, że przestało to być rentowne, czyli wpływy z biletów pokrywały przynajmniej koszty przejazdu autobusów. Sytuacja covidowa, która trwa prawie cały rok bardzo dotkliwie zweryfikowała tę rzeczywistość, bo wpływów z biletów nie ma, a autobusy muszą jeździć. Mało tego, te autobusy w reżimie sanitarnym mają ograniczoną ilość miejsc i kiedy szkoły były otwarte i młodzież jeździła do szkół, trzeba było podstawiać na jeden kurs 2 autobusy. W związku z tym koszty nie współmiernie do poprzednich lat wzrosły. Dość powiedzieć, że partycypacja gminy, która powinna być w zeszłym roku na poziomie 2,50 zł do wozokilometra, w tym roku w sytuacji covidowej wynosi ponad 7 zł. Efekt finalny jest taki, że gminy nie chcą się dołożyć do funkcjonowania naszych linii, a tym samym, najprawdopodobniej, bo nie jest jeszcze podjęta decyzja, od 1 stycznia autobusy miejskie będą jeździły tylko po terenie miasta. Będziemy zwiększać ilość tych autobusów, aby dojeżdżały do miejsc, do których do tej pory nie jeździły, ale tylko w graniach administracyjnych miasta i gmin nie będziemy obsługiwać. Wobec tego firmy, która obsługuje inne linie, ma busy, będzie wjeżdżała do miasta i korzystała z większości przystanków w mieście robiąc konkurencję naszej spółce, a na to, jego zdaniem, nie możemy się zgodzić. W związku z tym konieczna jest zmiana uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców. Załącznikiem do projektu uchwały jest wykaz przystanków komunikacyjnych i dworców udostępnionych operatorom i przewoźnikom wykonującym regularne przewozy w mieście Łomża. Projekt uchwały nie zmieni ilości przystanków, natomiast zmieni ilość przystanków udostępnionych prywatnym operatorom. Jego propozycja jest taka, aby wyrazić zgodę i dopuścić do zatrzymywania się przewoźników prywatnych na wlotach do miasta, na dworcu i powiedzmy na Placu Kościuszki. Od strony Ostrołęki byłby to przystanek na Bawełnie, od strony Konarzyc przystanek inspekcji, od Zambrowska przystanek na Szosie Zambrowskiej, od Piątnicy przystanek na Placu Kościuszki, na ul. Nowogrodzkiej – przystanek przy Grabówce plus dworzec.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Artur Nadolny odnosząc się do wypowiedzi Prezydenta Garlickiego dotyczącej zwiększonej częstotliwości autobusów MPK stwierdził, że Pan Prezes MPK sugeruje, żeby te częstotliwość, w celu utrzymania rentowności, zmniejszyć, a ponadto jest mowa również o mniejszej ilości zatrudnionych osób.

            Andrzej Garlicki - Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że na pewno trzeba będzie zareagować na tę sytuację, która teraz jest. Mówił o normalnej sytuacji, w której te autobusy, które jeździły poza granicami miasta, będą zagospodarowane na terenie pod warunkiem, że będzie normalna sytuacja i ruch, przychód z biletów będzie w miarę normalny. Natomiast Pan Prezes w piśmie, które posiadają radni „rozpisał się” o obecnej sytuacji. Sytuacja jest dość poważna i przyszły rok w tym kontekście rysuje się dość trudny. Zakłada, że obiecywana szczepionka znormalizuje sytuację i będziemy żyć w miarę normalnie.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Łomża oraz określenia warunków i zasad korzystania z przystanków i dworców.

 

Ad. 3

            Paweł Żebrowski – Komendant Straży Miejskiej przedstawił informację dotycząca koncepcji pracy/rozwoju Straży Miejskiej w Łomży (w załączeniu)

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Maciej Borysewicz stwierdził, że zawsze był zwolennikiem właśnie tego, ze decyzja powinna być taka albo likwidujemy straż, a jeżeli zostawiamy, to nie może działać ona na zasadzie przybudówki z 3-4 pracownikami. Uważa, że to, co zaproponował Pan Komendant jest to bardzo dobry kierunek i myśli, że będziemy wspierać takie rozwiązanie. Zaapelował do Pana Prezydenta, abyśmy znaleźli jakieś środki, aby móc to zrealizować, chociażby zwiększenie etatów, chociażby zakup samochodu. Zapewnił, że z punktu widzenia Komisji Bezpieczeństwa, Pan Komendant będzie miał całkowite wsparcie i rolą też Komisji, aby znaleźć środki na to, co Pan Komendant zaplanował.

            Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że przedstawiony kierunek jest bardzo dobry, ale chciałby wiedzieć, czy godziny pracy Straży Miejskiej, wg Pana Komendanta, powinny ulec zmianie, aby tę Straż Miejską faktycznie było widać na ulicach miasta.

            Paweł Żebrowski – Komendant Straży Miejskiej stwierdził, że jeżeli chodzi wprowadzenie drugiej zmiany, czyli prace do godz. 22.00 uważa, że jak najbardziej jest to wskazane, ale na chwilę obecną blokuje nam tę zmianę skład kadrowy. Dodał, że decyzja Wojewody od 10 października, Straż Miejska jest przyporządkowana do policji i musi wspólnie z policją realizować część zadań dotyczących zwalczania koronowirusa. Wygląda to tak, że jeden strażnik melduje się na policji, wcześniej to było z samochodem, ale mamy jeden samochód, który uległ dosyć poważnej awarii. Wcześniej więc dosiadał się policjant i jeździli kontrolowali ludzi przebywających na kwarantannie. Natomiast drugi patrol, który zostawał na miasto też ma wytyczone działania od policji, czyli rejony miasta, które musza być kontrolowane, a w tzw. między czasie mamy swoje zadania, swoje zgłoszenia, interwencje. Wówczas możemy odstąpić od tych zadań policyjnych i podjąć nasze. Aby wydłużyć godziny pracy potrzebne jest zwiększenie zatrudnienia. Mieliśmy konkurs, przeprowadziliśmy rozmowy z kandydatami i wybraliśmy 5 osób. Czekamy na akceptację Prezydenta Miasta dotyczącą zatrudnienia tych 5 osób. Osoby te miałyby rozpocząć prace od 1 stycznia, ale 1 stycznia oni przyjdą do pracy, żeby jednak móc pracować musza mieć uprawnienia, czyli pojada na miesięczny kurs. Po kursie maja miesiąc pracy, a następnie przystępują do egzaminów, czyli maja 2 miesiące zanim wejdą do służby i podejrzewa, że w połowie marca, biorąc pod uwagę, że kurs odbędzie się w połowie stycznia, jest szansa, żeby nowi funkcjonariusze wyszli w miasto. Wtedy również będziemy w stanie wprowadzić dwuzmianowy system. Uznaje zasadę, że Straż Miejska powinna pracować od poniedziałku do soboty na co najmniej dwie zmiany. Podobnym miastem do Łomży jest Ostrołęka, w której przez 20 lat pracował i uważa, że służby niedzielne byłyby pustymi służbami, bo w niedzielę toczy się życie rodzinne. Ludzie skupiają się bardziej w rodzinach, nie ma handlu, mało jest ludzi w mieście, więc wg niego niedziela powinna być dniem wolnym. Ważne jest to, żeby strażnicy pokazywali się w wielu różnych miejscach i jeżeli przebije się do świadomości, że strażnicy pracują też w godzinach popołudniowo-wieczornych, to ma nadzieje, że podziała to na wyobraźnie tych, którzy do tej pory zachowywali się „hulaj dusza piekła nie ma” i „siadamy robimy co chcemy”. Jeżeli wejdzie te 5 osób, to pozwoli na dosyć mały margines spowodować wprowadzenie służby dwuzmianowej.

            Radny Andrzej Podsiadło stwierdził, że program, który nakreślił Pan Komendant jest bardzo dobry i ukłon w stronę Pana Prezydenta, żeby to jak najszybciej wdrożyć, bo o zwiększeniu zatrudnienia mówimy już chyba trzeci , czy czwarty rok. Zwrócił uwagę, że za niedługo mamy kupić jako miasto smogobus, co pociągnie za sobą obsługę fachową tego sprzętu, a ponadto dojdzie również monitorowanie zakładanej sieci monitoringu miejskiego. Zwiększenie więc zatrudnienia w sytuacji zwiększonej ilości zadań jest konieczne i musimy zrobić wszystko, aby to zatrudnienie powiększyć.

            Andrzej Stypułkowski – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował, że tak jak powiedział Pan Komendant, w czwartek zostały przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami do Straży Miejskiej. Czekamy na zaakceptowanie osób, które zostały rekomendowane, przez Prezydenta. Jeśli spojrzymy na przyszłoroczny budżet, to są w nim środki finansowe zarezerwowane na zatrudnienie tych 5 strażników więc jak najbardziej, postulat dotyczący zwiększenia zatrudnienia, jest spełniany. W przyszłości będziemy w dalszym ciągu zastanawiali się jakiego rodzaju działania możemy podjąć, żeby w jak najlepszy sposób wywiązywać się z zadań narzuconych na Straż Miejską tak, żeby nasi mieszkańcy mieli poczucie tego, że ta formacja jak najbardziej spełnia oczekiwania mieszkańców, a także wykonuje zadania, które wynikają z przepisów prawa. Zakup i obsługa smugobusu to jak najbardziej w tej chwili analizujemy możliwości jeśli chodzi i pozyskanie środków zewnętrznych na ten cel oraz czekamy na zaakceptowanie budżetu miasta na 2021 rok przez Radę Miejską, ponieważ ta propozycja znalazła się w budżecie.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła przedstawioną informację.

 

Ad. 4

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła projekt budżetu miasta Łomża na 2021 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Andrzej Grzymała postawił wniosek, aby z działu, gdzie są szkoły wyższe i gdzie jest dosyć duża kwota, zdjąć środki finansowe w wysokości 150 tys. zł na zakup samochodu dla Straży Miejskiej.

            Przewodniczący Komisji poprosił radnego Grzymałę o przedłożenie zgłoszonego wniosku na piśmie.

            Radny Andrzej Grzymała wycofał swój wniosek. Stwierdził, że są jeszcze inne Komisje i tam złoży swój wniosek.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta Łomża na 2021 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.

 

Ad. 5

            Radna Edyta Śledziewska zwróciła się z zapytaniem, czy to prawda, że będzie wigilia miejska. Jest zaniepokojona, bo uważa, że powinno unikać się dużych skupisk ludzi.

            Andrzej Stypułkowski – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował, że faktycznie są takie plany, żeby w tym roku przy zachowaniu reżimu sanitarnego, odbyła się wigilia miejska. Trwają przygotowania w tym zakresie i na pewno jeżeli nie będziemy mieli pewności, że wszelkie wymogi sanitarno-epidemiologiczne nie zostaną spełnione, to do tej wigilii nie dojdzie. Będzie to konsultowali ze wszystkimi podmiotami, które mogą być pomocne jeśli chodzi o wydanie opinii w tym zakresie. Zaznaczył, że jest to wigilia dla potrzebujących.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                               Przewodniczący

                                                                                                    Komisji Bezpieczeństwa

 

                                                                                                 Ireneusz Waldemar Cieślik

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 gru 2020 12:21
  • Data opublikowania: piątek, 18 gru 2020 12:23
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej