Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 1/18 z dnia 18 grudnia 2018 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Ireneusz Waldemar Cieślik – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Zaproponował uzupełnienie porządku obrad o informację na temat przygotowania firm komunalnych do sezonu zimowego 2018/2019. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, uzupełniła porządek obrad o informację na temat przygotowania firm komunalnych do sezonu zimowego 2018/2019. Komisja nie wniosła innych uwag i przyjęła jednogłośnie następujący porządek posiedzenia wraz z poprawką: 1. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie oraz zasad ich poboru – druk nr 4, 4 A. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2019 rok – druk nr 7, 7 A. 3. Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2019 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 2. 4. Informacja na temat przygotowania firm komunalnych do sezonu zimowego 2018/2019. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

                Przewodniczący Komisji    otworzył dyskusję na temat projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie oraz zasad ich poboru (wniosek i projekt uchwały w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 4 A.

 

 

Ad. 2

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2019 rok (wniosek i projekt uchwały w załączeniu do protokołu). Dodał, że proponowane w projekcie uchwały stawki pozostają utrzymane na poziomie ubiegłego roku.

            Radny Zbigniew Prosiński złożył na piśmie wniosek o obniżenie stawek podatku od środków transportowych do kwoty minimalnych stawek zawartych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 15 października 2018 roku wraz z uzasadnieniem (wniosek w załączeniu). Poprosił członków Komisji o poparcie złożonego wniosku.

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła wysokości stawek podatku od środków transportowych obowiązujące w innych miastach m.in. Białystok, Suwałki, Augustów, Zambrów, Grajewo, Hajnówka, Łapy, Siemiatycze i Kolno. Dodała, że mamy stawkę zbliżoną do wysokości stawek w poszczególnych miastach.

            Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że przed chwilą na posiedzeniu Komisji Zagospodarowania wszyscy członkowie byli za pozostawieniem stawek podatku na poziomie lat ubiegłych. Uważa, że wniosek radnego Prosińskiego powinien paść na tej Komisji i być skierowany do Pana Prezydenta, aby Pan Prezydent ustosunkował się do tego wniosku. Radni nie mogą głosować na jednej Komisji projektu uchwały, a za pół godziny co innego. Dlatego też, jego zdaniem, wniosek powinien pójść do Pana Prezydenta, aby Pan Prezydent odniesie się do tego wniosku i tak powinno to wyglądać.

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że takimi kategoriami nie możemy myśleć. Zwracając się do radnego Wojtkowskiego zwróciła się z zapytaniem „to po co my tutaj jesteśmy”. Uważa, że radni mają dużą odpowiedzialność za miasto, najważniejszy jest mieszkaniec tego miasta i to jest istota sprawy. Zauważyła, że w kampanii było obiecywane co innego, a dzieje się co innego. Odnosząc się wniosku radnego Prosińskiego stwierdziła, że „wszystko pięknie, tylko nie na 5 lat”.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że radni mają przed sobą projekt budżetu i skoro radny Prosiński wnioskuje o zmniejszenie stawek podatku, to chciałby, aby we wniosku było również wskazanie jak sfinansować budżet miasta, żeby tę dziurę, która się pojawi, zapełnić. Co do wniosku i logiki jest za, natomiast podejrzewa, że również Pan radny będzie wnioskował o umieszczenie w budżecie miasta kolejnych inwestycji. Jego pytanie zmierza do tego, aby zapewnić finansowanie. Zgodził się, że radni w kampanii poczynili obietnice i jest to dla niego logiczne, że teraz będą je realizować, ale skoro jest wniosek o zdjęcie dochodów, to należy wskazać czym to załatać.

            Elżbieta Parzych stwierdziła, że najpierw trzeba policzyć skutki finansowe, aby radni mogli świadomie głosować, ponieważ za chwilę trzeba będzie skorygować plan dochodów i wydatków.

            Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że nie przygotowany do tego, aby głosować nad tym wnioskiem, ponieważ radny Prosiński opiera swój wniosek na ustawie, a my nie znamy wysokości stawek minimalnych, a ponadto nie wiemy jakie będzie to miało skutki. Dodał, że nie będzie mógł zagłosować za tym wnioskiem i uważa, że rozsądniejszym byłoby, aby wniosek „poszedł na sesję”.

            Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że jeżeli chodzi o skutki, to będzie to ok 1 mln. zł w dochodach budżetu i nie jesteśmy na to przygotowani. Zauważył, że mamy przyjęcie budżetu za pasem i można było to zrobić wcześniej, żebyśmy wiedzieli co i jak rozłożyć. Należałoby zdjąć z jakiś zadań pieniądze, aby dochód równoważył się z wydatkami. Jeśli chodzi o przyjęcie takiego rozwiązania w przyszłym roku, to nie ma sprawy tym bardziej, że większe są skutki wynikające z cen paliwa niż podniesienie stawek podatku.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że skoro Pan radny stawia wniosek o zdjęcie dochodów, to powinien również wskazać, „co należy wykreślić z budżetu do realizacji”.

            Radny Zbigniew Prosiński zauważył, że projekt budżetu jest w następnym punkcie porządku posiedzenia. W chwili obecnej dyskusja toczy się na temat wysokości stawek podatku od środków transportowych.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 6 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących, odrzuciła wniosek radnego Prosińskiego.

            Następnie Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 7 A.

 

Ad. 3

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat projektu budżetu miasta na 2019 rok (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

            Radny Zbigniew Prosiński złożył na piśmie wniosek o zmniejszenie w projekcie budżetu miasta na 2019 rok środków na ponadnormatywne patrole policji do wysokości 50 tys. zł (w załączeniu do protokołu). Zwracając się do Przewodniczącego Komisji poprosił o przeanalizowanie ile tych patroli było, kiedy, w jakich miesiącach, czy patrole realizowali miejscy funkcjonariusze, czy przyjezdni. Stwierdził też Komendant Miejski Policji poprzez media, wskazywał na potrzebę powstania w Łomży izby wytrzeźwień. Poprosił o wyjaśnienie, czy miasto Łomża jest w stanie partycypować w tym przedsięwzięciu wspólnie z powiatem i gminą Łomża.

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta poinformowała, że w roku bieżącym policja wnioskowała o obniżenie kwoty na ponadnormatywne patrole, ponieważ nie była w stanie jej przerobić.

            Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że biorąc pod uwagę przyszłoroczne do Parlamentu Europejskiego do Sejmu RP, należy rozważyć, aby ci, którzy kandydują zaczęli płacić za zawieszanie banerów i plakatów, bo to, co działo się przy wyborach samorządowych woła „o pomstę do nieba”.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że niektóre samorządy pobierały opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz powierzchni reklamowej, ale w związku z orzecznictwem sądu niektóre z nich zwracały te opłaty tym komitetom wyborczym, które o to wystąpiły. Jeśli chodzi o obwieszczenia i plakaty wyborcze, to działają przepisy ordynacji wyborczej, a nie przepisy ustawy o drogach publicznych i tu jest problem. Każdy z komitetów wyborczych, czy kandydatów, otrzymując pozwolenie na umieszczenie w pasie drogowym, na obiektach miejskich, czy przystankach, plakatów otrzymał warunki zgodne z przepisami ordynacji wyborczej m.in. że za bezpieczeństwo w związku z umieszczonymi reklamami odpowiada komitet wyborczy itd. Dodał, że zwracali się wielokrotnie do policji w związku z łamaniem przepisów, ale jedyną służbą, która reagowała w takich przypadkach była straż miejska.

            Radny Zbigniew Prosiński przypomniał, że w poprzedniej kadencji taki wniosek składał, ale wniosek ten nie uzyskał aprobaty. Jeśli radni obecnej kadencji poprą ten wniosek, to przygotuje projekt uchwały, który zabroni wywieszania plakatów wyborczych niezgodnie z przepisami, bo tak zrobiły inne samorządy i nie mają żadnego problemu.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, przyjęła wniosek radnego Zbigniewa Prosińskiego.

            Następnie Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Ad. 4

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat przygotowania firm komunalnych do sezonu zimowego 2018/2019 (informacja w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację określoną drukiem nr 28.

 

Ad. 5

 

            Nie zgłoszono.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                             Przewodniczący

                                                                                                     Komisji Bezpieczeństwa

 

                                                                                                     Ireneusz Waldemar Cieślik

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 18 sty 2019 08:49
  • Data opublikowania: piątek, 18 sty 2019 08:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej