Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 12 posiedzeniu w dniu 18 listopada 2015 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Przyjęcie protokołu nr 11/15 z dnia 21 października 2015 roku
2.    Informacja dotycząca funkcjonowania Noclegowni i Ogrzewalni w okresie zimowym 2015/2016 – druk nr 221
3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 236, 236A
4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie szczegółowych zasad udzielania gminnej jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka – druk nr 225, 225A
5.    Wytypowanie przedstawiciela Komisji do składu zespołu realizującego założenia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2021.
6.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2016 – druk nr 233, 233A
7.    Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Wanda Mężyńska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja nie wniosła uwag do Protokołu nr 11/15 i przyjęła go.

 

Ad. 2

 

Przewodnicząca wprowadzając do tematu zwróciła uwagę, że członkowie komisji otrzymali obszerne sprawozdanie, proponuje więc, aby obecnemu na posiedzeniu Kierownikowi Noclegowni zadawać pytania. Następnie zabierając głos zwróciła uwagę, że w dniu dzisiejszym spotkała osobę bezdomną, której zaproponowała, aby, skoro nie ma gdzie spać zgłosił się do noclegowni. Okazało się, że ta osoba nie posiada dowodu i przebywała w więzieniu, w związku z czym prosi o wyjaśnienie, czy taka osoba również może korzystać z noclegowni.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS odpowiadając stwierdził, że nie stoi to na przeszkodzie, aby ta osoba mogła skorzystać.

Tadeusz Kurkowski – Kierownik Noclegowni i Ogrzewalni uzupełniając wypowiedź Dyrektora przedstawił dane statystyczne wynikające z badań, które mówią, że 82% korzystających nie posiadało dowodu osobistego, a 81% przebywało w zakładach karnych. W dalszej wypowiedzi przybliżał dane statystyczne związane z działalnością noclegowni i ogrzewalni, jak również problemy i zagrożenia, z którymi się borykają.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS dodał, że jeszcze kilka lat temu zakłady karne, gdy wypuszczały swoich „pensjonariuszy” gminom przesyłały informacje, że w danym czasie taka osoba opuściła zakład i aby w chwili, gdy się pojawi objąć go pomocą. W chwili obecnej już tego nie ma. Ponadto dodał, że w związku z tym, iż zakłady karne nie mają środków finansowych na leczenie, bardzo często wypuszczają skazanego na jakiś czas, którzy przychodzi do noclegowni i wówczas MOPS musi dodatkowo objąć ich pomocą i ubezpieczeniem na koszt miasta.

Przewodnicząca zabierając ponownie głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie, czy również z korzystającymi z ogrzewalni prowadzą rozmowy i oferują pracę, aby zmienić ich nastawienie.

Tadeusz Kurkowski – Kierownik Noclegowni i Ogrzewalni odpowiadając wyjaśnił, że nie ma na to szans, podkreślając, że rozmawiał na ten temat z innymi miastami i sytuacja jest podobna. Podkreślił, że zazwyczaj są to ludzie chorzy, wykolejeni, którzy nie są w stanie wykonywać jakiejkolwiek pracy. W dalszej wypowiedzi przybliżył efekty rozbudowy i modernizacji obiektu, przedstawione w przedłożonym materiale. Podkreślił, że noclegownie i ogrzewalnie obsługują tylko 3 osoby. Odpowiadając na zapytanie radnej Śledziewskiej dotyczące godzin otwarcia noclegowni poinformował, że od 1 października do 31 marca pracują 22 godziny tj. z przerwa od godz. 11.00 do 13.00, w Boże Narodzenie i wszelkie święta pracują całą dobę.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS odnosząc się do wypowiedzi radnej Śledziewskiej zaniepokojonej liczbą osób skazanych za zabójstwo korzystających z noclegowni i ogrzewalni, stwierdził, że dla niego nie jest istotne kto ma jaka przeszłość, ale to, że należy dana osobą objąć opieką. Biorąc jednak pod uwagę jego przeszłość, na taka osobę należy zwracać większą uwagę.

Radny Stanisław Oszkinis odnosząc się do przedłożonej informacji zwrócił uwagę, że z podanych informacji wynika, że w porównaniu do 2010 roku w 2014 nastąpił znaczny wzrost korzystających. Zastanawia się, jak przy takich zasobach Kierownik Noclegowni to robi, że to wszystko właściwie funkcjonuje.

Tadeusz Kurkowski – Kierownik Noclegowni i Ogrzewalni odpowiadając wyjaśnił, że w tego typu placówce nie można pozwolić sobie na słabość, należy również zdobyć zaufanie, następnie przytoczył przykłady różnych sytuacji.

Radny Adam Zwierzyński prosi o wyjaśnienie, czy z noclegowni i ogrzewalni korzystają osoby z innych miejscowości.

Tadeusz Kurkowski – Kierownik Noclegowni i Ogrzewalni odpowiadając wyjaśnił, że ustawa określa, iż zadaniem własnym gminy jest zabezpieczenie tych zadań. Dodał, że przez 7 lat funkcjonowania nie zdarzył się przypadek odmowy skorzystania z noclegowni.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS dodał, że zgodnie z ustawa każda gmina jako zadanie obowiązkowe ma zapewnienie pobyt w noclegowni i jeżeli np. trafia osoba z innej gminy, pracownik Ośrodka wchodzi w kontakt z tym ośrodkiem i ten ośrodek musi pokryć koszty. Jeżeli korzystający nie posiada dowodu, wówczas pracownik socjalny, nim skieruje do noclegowni musi przeprowadzić wywiad i dana osoba musi przynajmniej podać ostatnie miejsce pobytu i jeżeli wiadomo, że jest np. z Katowic, to pracownik dzwoni do Katowic i ustala dalsze fakty i wówczas ustala się gdzie miał ostatnie miejsce pobytu i wówczas ta gmina, gdzie było ostatnie miejsce pobytu, pokrywa te koszty, ewentualnie prosi o dodatek celowy na przejazd i wówczas zwraca te koszty przejazdu. Podkreślił, że każda osoba do noclegowni trafia na podstawie decyzji.

Radny Łukasz Kacprowski odnosząc się do kwestii bezpieczeństwa poprosił o poinformowanie, czy w związku z tym, iż mają styczność z osobami o „bujnej przeszłości”, posiadają jakąś ochronę, zabezpieczenie, w sytuacjach zagrażających życiu, czy bezpieczeństwu.

Tadeusz Kurkowski – Kierownik Noclegowni i Ogrzewalni odpowiadając wyjaśnił, że takie sytuacje zdarzały się w ogrzewalni, dlatego też planują zakupić na potrzeby placówki do ochrony gaz. Następnie przybliżył Komisji podjęte przez placówkę inicjatywy, jak „wzorzec rodzinny” który polega na tym, iż zapraszają rodziny, z którymi są w stanie skontaktować się.

Prezydent Agnieszka Muzyk zabierając głos w kwestii Izby wytrzeźwień zwróciła uwagę, z to zadanie nie jest zadaniem własnym gminy i Prezydent nie ma obowiązku tworzenia izby wytrzeźwień, której stworzenie i utrzymanie jest bardzo kosztowne. W pierwszej kolejności musi zapewnić finansowanie zadań własnych.

Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i Informację dotyczącą funkcjonowania Noclegowni i Ogrzewalni w okresie zimowym 2015/2016 przyjęła do aprobującej wiadomości.

 

Ad. 3

 

            Przewodnicząca wprowadzając do tematu poprosiła o wyjaśnienie zmian w budżecie na 2015 r.

            Wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie zgodnie z drukami 236, 236A przedstawiła Skarbnik Miasta.

Komisja nie zgłosiła uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym - pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2015 w działach merytorycznie podległych Komisji.

 

Ad. 4

 

Przewodnicząca wprowadzając do tematu zwróciła uwagę, że radni materiał otrzymali, prosi więc o uwagi i zapytania.

            Radna Edyta Śledziewska poprosiła o poinformowanie, jakie środki w budżecie będą zabezpieczone na to zadanie.

            Skarbnik Miasta wyjaśniła, że w projekcie budżetu na to zadanie zaplanowane jest 300 tys. zł. Zwróciła dodatkowo uwagę, że w roku bieżącym do budżetu wpłynęła dywidenda, która została zagospodarowana w ten sposób, że obniżono dochody tam, gdzie nie zostały one wykonane. Fizycznie te pieniądze na koncie się znalazły i Prezydent w tej kadencji te pieniądze z dywidendy chce przeznaczyć na „becikowe” i ono się znajdzie i co roku na ten cel z dywidendy 300 tys. zł będzie przeznaczane na „becikowe”.

Prezydent Agnieszka Muzyk odnosząc się do uwagi radnego Domasiewicza, czy nie powinno to być uzależnione od dochodu, zwróciła uwagę, że bardzo często zdarza się sytuacja wśród podopiecznych, że te osoby które korzystają z licznych zasiłków mają o wiele lepszą sytuacje materialną, niż te osoby gdzie np. obydwoje pracują na najniższych krajowych i jeżeli weźmie się pod uwagę kryterium dochodu, to dla tych osób może to być bardzo krzywdzące, ponieważ te osoby będące w trudnej sytuacji, ale minimalnie przekraczają kryteria, nie otrzymają pomocy.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos poprosiła o wyjaśnienie, czy rodzina, której urodzi się dziecko otrzyma trzy rodzaje pomocy; wyprawkę miejską, wyprawkę krajową oraz trzecią obiecana przez obecny Rząd w kwocie 500 zł, czy te dotacje nie wykluczają się.

Prezydent Agnieszka Muzyk zapewniła, że te dotacje nie wykluczają się.  

Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 8 głosami za, jednogłośnie - pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad udzielania gminnej jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka.

 

Ad. 5

 

            Przewodnicząca wprowadzając do tematu poinformowała, że Pani Prezydent wystąpiła z wnioskiem o wytypowanie do zespołu opracowującego Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2016 -2021 przedstawicieli komisji. W związku z powyższym prosi o zgłaszanie kandydatur.

Do pracy w zespole Komisja wytypowała radnych Wandę Mężyńską oraz Stanisława Oszkinisa.

 

Ad. 6

 

Przewodnicząca wprowadzając do tematu przytoczyła zapisy ze str. 5 projektu Programu , a następnie poprosiła o uwagi i zapytania.

            Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zabierając głos zwrócił uwagę, że bardzo rozszerzony został; zakres, natomiast środki pozostały na tym samym poziomie. Obawia się, że spowoduje to, iż świetlice nie będą działały. Dodał, że z tego, co wie, jeżeli środków będzie mniej, to TPD przystąpi do likwidacji świetlic, bo nie będą w stanie ich utrzymać.

            Prezydent Agnieszka Muzyk wyjaśniając zwróciła uwagę, że na profilaktykę są to środki z tzw. kapslowego, w zakresie ochrony zdrowia jest kwota 100 tys. zł, a w roku ubiegłym było 90 tys. zł, nastąpiło więc zwiększenie, w zakresie pomocy społecznej kwota jest taka, jak w roku bieżącym.

           Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zgodził się z uwagą Pani Prezydent, zwrócił jednak uwagę, że w roku bieżącym są to tylko dwa zadania, pomoc żywnościowa i świetlice, natomiast na rok 2016 proponuje się dodatkowo dwa zadania, co spowoduje, ze na poszczególne działania będzie mniej środków. Proponowana kwota jest więc zbyt mała na zrealizowanie tych wszystkich zadań.

Prezydent Agnieszka Muzyk kontynuując wypowiedź dodała, że te wszystkie kwoty były dyskutowane na spotkaniach z organizacjami pozarządowymi i są one wynikiem tych dyskusji. Podkreśliła, że te spotkania były otwarte, zaproszenia były kierowane do komisji, do organizacji pozarządowych i do radnych i jeszcze dwa tygodnie temu przedyskutowano przesunięcia, pojawiają się bowiem nowe zadania. Ona wnioskowała do Skarbnik o zwiększenie o 10 tys. zł na ochronę zdrowia i 10 tys. zł na kulturę i dziedzictwo narodowe. Dodatkowo weszło w zakresie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i edukacji ekonomicznej 10 tys. zł i jest to nowe.

Radna Edyta Śledziewska zabierając głos w dyskusji poprosiła o podanie czy w tych środkach znajduje się wynagrodzenie członków MKRPA. Poprosiła również o podanie średniego wynagrodzenia członków tej komisji.

Prezydent Agnieszka Muzyk odpowiadając stwierdziła, że w tej puli nie ma środków na wynagrodzenie MKRPA. Dodała, że trudno jest uśrednić to wynagrodzenie, ale zestawienia są przygotowane i zaprasza do siebie, w chwili obecnej nie jest w stanie tego powiedzieć. Dodała, że poprosiła również o analizę, jak wynagrodzenie komisji wygląda w innych samorządach. Poinformowała, że zastanawiają się nad zmniejszeniem tych kwot. Podkreśliła jednak, aby radni liczyli się z tym, że w chwili obecnej jest mowa o zmniejszeniu, a później, gdy sytuacja dotyczy „znajomej radnego” to zaczynają się „pielgrzymki”, bo stawka zaproponowana przez Prezydenta jest zbyt mała. Zwróciła również uwagę, że radni doskonale wiedzą iż budzi to wiele kontrowersji wokół działań MKRPA. Dodała, że będzie wnioskowała do Prezydenta, aby powołać komisję w nowym składzie, ponadto wyjaśniła, że mimo tego, iż został zwiększony skład ilościowy komisji, to koszty nie wzrosły.

Skarbnik Miasta zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że jeżeli członkowie komisji chcą, aby zwiększyć kwotę na pomoc społeczna, to powinni wskazać skąd te środki zdjąć, aby móc zwiększyć na to zadanie. Wyjaśniła, że opracowując projekt budżetu, po spłynięciu wniosków okazało się, że budżet nie domyka się na 20 mln zł i wszystkie jednostki musiały swoje projekty ciąć przeciętnie o 700 tys. zł.

Komisja nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących - pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Miasta Łomży z Organizacjami Pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2016

 

Ad. 7

 

            W sprawach różnych Prezydent Agnieszka Muzyk odpowiadając na zapytania radnych wyjaśniła, że stowarzyszenia z dotacji muszą rozliczyć się co do złotówki. Ponadto przeprowadzane są kontrole i zdarzyło się, że w przypadku jednego ze stowarzyszeń, kontrola była prowadzona 3 – krotnie i za każdym razem świetlica była zamknięta, w związku z czym w tym roku nie otrzymają ani złotówki. Wracając do kwestii Hospicjum zwróciła uwagę, że mieli problemy co roku z rozliczeniem i dlatego między innymi członkowie komisji konkursowej zdecydowali o obniżeniu kwoty.

            Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos zwróciła uwagę, że po decyzji Rady na portalu internetowym pojawiło się wiele postów o różnej treści, co spowodowało, że również inaczej spojrzała na ten problem, a to co miało miejsce na sesji było niegodziwe i niestosowne.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 11 gru 2015 07:46
  • Data opublikowania: piątek, 11 gru 2015 07:48
  • Data edycji: środa, 4 sty 2017 11:29
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej