Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 7 posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2015 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła radna Marianna Jóskowiak – Zastępca Przewodniczącej Komisji. Na wstępie Przewodnicząca obrad powitała zebranych i po zapoznaniu się z listą obecności stwierdziła prawomocność obrad. Następnie, przed przyjęciem porządku dziennego udzieliła głosu przybyłym na posiedzenie komisji rodzicom dzieci uczęszczających do Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Łomży.

            Pani Lilianna Lechowicz – przedstawiciel rodziców zwróciła się do Pani Prezydent z prośbą o informację w sprawie działań miasta w zakresie utworzenia ośrodka wsparcia dla dzieci, których pobyt w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym kończy się w miesiącu sierpniu br. Dodała, że na jednym z wcześniejszych posiedzeń komisji Pani Prezydent zadeklarowała pomoc w utworzeniu ośrodka, jednak na dzień dzisiejszy nic w tej sprawie się nie zadziało. Rodzice są zaniepokojeni, bo czas upływa, a opieka dla ich dzieci od września nie jest zapewniona. Zwróciła się do komisji z prośbą o zintensyfikowanie działań i pomoc w jak najszybszym utworzeniu ośrodka dla ich dzieci.

            Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że prośby rodziców dotyczyły zapewnienia opieki dzieciom w czasie wakacji. Jak rodzice doskonale wiedzą, zabezpieczenie opieki ma miejsce. Zgodnie z wnioskiem rodziców będzie opieka w miesiącu sierpniu, bo o ten miesiąc rodzice wnioskowali. Dodała, że spełniony zostanie również wniosek rodziców dotyczący zabezpieczenia transportu dzieci w wózek inwalidzki. Pracownik urzędu – Pan Andrzej Piechociński taki wózek przekaże do Zespołu Szkół Specjalnych i będzie on służył do transportu dzieci do szkoły. Ponadto wyjaśniła, że wszystkie sprawy zgłaszane przez rodziców są na bieżąco załatwiane. Odnosząc się do kwestii docelowej siedziby wyjaśniła, że są już gotowe kosztorysy związane z utworzeniem ośrodka przy Środowiskowym Domu Samopomocy. Władze miasta temat utworzenia ośrodka omawiały też z Urzędem Wojewódzkim, bo dofinansowanie do działalności ośrodka miasto będzie mogło uzyskać ze środków rządowych. Kwestia utworzenia ośrodka musi zostać poddana pod obrady komisji i na sesję Rady Miejskiej, gdyż wiąże się to z dodatkowym zapotrzebowaniem na środki z budżetu miasta. Kolejną kwestią jest kwestia budynku. Zamierzenie było takie, by Środowiskowy Dom Samopomocy przenieść do budynku Zespołu Szkół Specjalnych, a Zespół Szkół Specjalnych do budynku gdzie obecnie znajduje się Zespół Szkół Drzewnych. Pomysł ten został jak wiadomo zatrzymany. Mimo to prowadzone są rozmowy dot. przeniesienie Zespołu Szkół Specjalnych do budynku Zespołu Szkół Drzewnych, gdyż w szkole drzewnej są tylko 4 klasy, a budynek jest potężny. Kontynuując wypowiedź stwierdziła, że nie wiedziała, że na posiedzeniu komisji będą obecni rodzice i temat utworzenia ośrodka będzie poruszany. Gdyby wiedziała, przygotowałaby szczegółowe informacje na temat wykonanych kosztorysów oraz kosztów miasta związanych z utworzeniem i prowadzeniem ośrodka. Tematowi można poświęcić jedno z kolejnych spotkań komisji. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że o szczegółach utworzenia ośrodka będzie można mówić na etapie tworzenia budżetu miasta na rok 2016. Zapewniła, że do czasu utworzenia docelowego ośrodka dzieci specjalnej troski nie zostaną pozbawione opieki, będą mogły nadal uczęszczać do Ośrodka Rewalidacyjno-Opiekuńczego na zasadach obecnie obowiązujących.

            Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że na najbliższej sesji Rada będzie głosowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie, w tym nad zabezpieczeniem środków na dodatkowe wynagrodzenia dla pracowników Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego na dodatkowy miesiąc pracy w czasie wakacji. Jest to potwierdzeniem wypowiedzi Pani Prezydent, że w czasie jednego miesiąca wakacji zgodnie z prośbą rodziców miasto zabezpieczy.  

Następnie Przewodnicząca przystąpiła do realizacji porządku obrad. Na wstępie wniosła o:

  1. uzupełnienie porządku posiedzenia o pkt. 6 „Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 52/IX/15 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 maja 2015r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie pomocy finansowej na zakup leków dla mieszkańców miasta Łomża – druk nr 133, 133A
  2. zaopiniowanie autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 289/XXXIV/13 Rady Miejskiej w Łomży z dnia 27 lutego 2013r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta Łomża – druk nr 121B

Więcej uwag do porządku dziennego nie zgłoszono.

            W wyniku głosowania komisja w/w poprawki przyjęła 9 głosami za – jednogłośnie.

            Następnie Komisja jednogłośnie – 9 głosami za przyjęła następujący porządek obrad:

  1. Przyjęcie protokołu nr 6/15 z ostatniego posiedzenia Komisji
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 127, 127A
  3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Łomża – druk 120, 120A
  4. Zaopiniowanie projektu uchwały grupy radnych zmieniającej Uchwałę nr 289/XXXIV/13 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomża - druk nr 121, 121B
  5. Przyjęcie sprawozdania ze Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta na lata 2007-2015 za 2014 rok – druk nr 115
  6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 52/IX/15 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 maja 2015r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie pomocy finansowej na zakup leków dla mieszkańców miasta Łomża – druk nr 133, 133A
  7. Informacja dotycząca zabezpieczenia różnych form wypoczynku oraz dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w okresie wakacji – druk nr 112
  8. Sprawy różne i wolne wnioski

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 6/15 z ostatniego posiedzenia Komisji

            Komisja nie zgłosiła uwag do protokołu nr 6/15 z dnia 20 maja 2015 roku. Protokół komisja przyjęła przez aklamację.

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 – druk nr 127, 127A

            Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2015 w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukiem nr 127 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Łomża – druk 120, 120A

Komisja nie wniosła uwag do w/w uchwały. W wyniku głosowania komisja jednogłośnie pozytywnie – 9 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta Łomża.

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały grupy radnych zmieniającej Uchwałę nr 289/XXXIV/13 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Łomża - druk nr 121, 121B

            W imieniu wnioskodawców projekt uchwały w powyższej sprawie przedstawił radny Wiesław Tadeusz Grzymała, zgodnie z drukiem nr 121B – w załączeniu do protokołu.

            Radny Andrzej Modzelewski stwierdził, że również podpisuje się pod wnioskiem grupy radnych. Wyjaśnił, że w ubiegłej kadencji Rada otrzymała wniosek w sprawie przydziału mieszkania wnukowi po zmarłej babci i był problem z przyznaniem mieszkania. Uważa, że wnuk jest osobą bliższą niż zięć, synowa czy teściowie, a mają prawo do lokalu po zmarłym najemcy.

            Radna Edyta Śledziewska również poparła wniosek grupy radnych. Dodała, że właśnie przykład przytoczony przez radnego Andrzeja Modzelewskiego najlepiej oddaje konieczność wprowadzenia zmian w omawianej uchwale. Dodała, że radni w większości opowiadali się w ubiegłej kadencji za przyznaniem mieszkania rodzinie (wnuk z zoną i córką), jednak wyjaśniano, że byłoby to niezgodne z prawem.

            Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych wyjaśnił, że Pan Staniszewski z rodziną – wnuk o którym mowa, otrzymał mieszkanie po zmarłej babci. Ponadto wyjaśnił, że wraz ze zmianą Kodeksu Cywilnego /wprowadzono art. 691/ wykreślono wnuka z grona osób bliskich. Czym innym jest jednak osoba bliska, a czym innym osoba uprawniona. Osoby bliskie składają do Prezydenta Miasta tylko podanie o przydział mieszkania z załączonym aktem zgonu dotychczasowego najemcy lokalu i z mocy prawa dostają tzw. wstąpienie w stosunek najmu. Przez sześć lat urząd próbował dopasować zapisy uchwałę Rady do rzeczywistości. W 2013 roku Radzie została przedstawiona propozycja zmiany uchwały i uchwałę Rada zmieniła podchodząc do sprawy prawnie, tj. nie wyszczególniając wstępnych i zstępnych. Zapis w uchwale jest ogólny, co nie wyklucza proponowanego przez grupę radnych uszczegółowienia zapisu § 23 ust. 2 „wnuka” z możliwości ubiegania się o mieszkanie, bo jest on w prawie i uchwale Rady uwzględniony w zapisie „zstępni”. Ponadto wyjaśnił, że zgodnie z prawem za osoby zstępne uważa się dzieci, wnuki, prawnuki. Dopisanie do projektu uchwały słowa „wnuk” zgodnie z propozycją grupy radnych spowoduje wprowadzenie tego samego zapisu powtórnie. Następnie stwierdził, że uszczegółowienie uchwały o zapis proponowany przez grupę radnych byłby działaniem na niekorzyść miasta, bo wiele osób chcąc po babci otrzymać mieszkanie zrobi wszystko by z tego skorzystać, a nie koniecznie mieszkanie tym osobom się należy. Z takimi osobami Prezydent Miasta może natomiast zawrzeć umowę najmu. Dotychczas w przypadku wnuków obowiązywała jedna zasada – odmawiano przyznania lokalu. Jeżeli wnukom na mieszkaniu zależało, ubiegali się o nie sądownie. Umowy z wnukami miasto zawierało na podstawie wyroku sądu i nie było posądzenia o uznaniowość. Były natomiast sytuacje, jak w przypadku Państwa Staniszewskich, że rodzina udokumentowała, że włożyła duży wkład finansowy w remont mieszkania, że opiekowała się zmarłą babcią. W tym przypadku wydział we własnym zakresie zadecydował, że tej rodzinie należy pomóc i mieszkanie przyznać. To był wyjątek. Dodał, że generalnie odmawiano przydziału wnukom mieszkania po zmarłych dziadkach ze względów prawnych i formalnych, nie z braku podstaw. Do takiej odpowiedzi załączone było zawsze pouczenie, że jeśli z decyzją osoba się nie zgadza, ma możliwość wystąpienia o przydział mieszkania po zmarłych dziadkach na drodze powództwa cywilnego przeciwko miastu Łomża. Zawieranie przez miasto umów z najemcami na podstawie wyroków sądowych powoduje, że nikt miastu nie zarzuci braku rozeznania sytuacji. A z wnuczkami bywa różnie. Najczęściej wnuki są wtedy kiedy babcia ma za duży metraż, itp. Każdy wnuk mieszkający z babcią, dziadkiem otrzymał informację o możliwości wykupienia mieszkania z 75-80% zniżką. Inne podejście spowoduje bardzo duże zmniejszenie zasobu mieszkań komunalnych. Kończąc wypowiedź wyjaśnił, że rozumie wniosek grupy radnych, ale faktycznie wnuk w uchwale Rady jest, mieści się w zapisie „zstępni”.

            Radny Andrzej Modzelewski poprosił o wyjaśnienie dlaczego więc wnukowie odsyłani są do sądu, skoro zgodnie z uchwałą Rady ma prawo otrzymać mieszkanie po zmarłej babci czy dziadku.

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych wyjaśnił, że wnuczek zrobi wszystko żeby mieszkanie dostać. Sąd w przeciwieństwie do miasta ma wszelkie narzędzia do zbadania sprawy, m.in. zażąda przesłuchania sąsiadów i dokładnie zbada czy wnuk mieszkał i opiekował się babcią czy dziadkiem, czy im pomagał, czy nie.

Radny Wiesław Grzymała – przedstawiciel wnioskodawców odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdził, że nie zgadza się z przedstawioną argumentacją. Prawo i mieszkańców Łomży należy traktować poważnie. Zaznaczył, że osobiście nie jest zainteresowany zmianą uchwały. Wynika to z realiów, z potrzeb mieszkańców miasta. Dodał, że zawsze znajdą się tacy ludzie, którzy z sytuacji zechcą skorzystać ale tak do tematu podchodzić nie można. Skoro zięć czy teściowie spełniają wymogi, to nie ma innej możliwości, jak i wnukom to prawo trzeba dać. Samorząd stanowi prawo lokalne i zamiast go przestrzegać, pilnować odsyła się ludzi do sądu żeby to sąd rozstrzygał, zamiast ustanowione, lokalne prawo. W czasie wyborów kandydaci na radnych, Prezydentów, itd. mówią o transparentności, a potem już hasła wyborcze zostają hasłami, wszystko się zatraca. Tak nie można postępować, bo ci których stać na własne mieszkanie kupują je w spółdzielniach, na rynku wtórnym czy u dewelopera. Rozstrzyganie sprawy w sądzie wiąże się z dodatkowymi kosztami – opłata sądowa, prawnik itp. Dodał, że wnuczek dziedziczy po babci tylko wtedy kiedy jest sierotą, a w przypadku zięcia jest tak, że ma on zdrowych rodziców, teściów i nie musi być sierotą. Nie mówi o tym czy ktoś z tą babcią czy dziadkiem mieszkał czy nie, chodzi o bliskie pokrewieństwo, o konkretne wpisanie wnuka do § 23 ust. 2 omawianej uchwały. Pod względem prawnym projekt uchwały przedstawiony przez grupę radnych jest przygotowany poprawnie. Poprosił o pozytywne zaopiniowanie.

Pani Agnieszka Muzyk – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że również nie jest osobiście zainteresowana ani jednym ani drugim rozwiązaniem dot. omawianej uchwały. Jest natomiast bardzo zainteresowana dbaniem o finanse miasta. Wyjaśniła, że 1018 osób złożyło w tym roku podania o przydział mieszkania komunalnego. Na 60-tysięczne miasto jest to bardzo dużo. Uważa, że uzupełnienie projektu uchwały o zapis proponowany przez grupę radnych spowoduje narastanie problemów miasta związanych z aplikowaniem większej liczby osób o mieszkania komunalne których tak naprawdę miasto nie ma. Ponadto uważa, że to właśnie sąd najbardziej gwarantuje transparentność i brak posądzania samorządu o stronniczość przy przyznawaniu mieszkań, stąd odsyłanie do sądu spraw, o których mówił kierownik Referatu Spraw Lokalowych. Dodała, że miasto nie ma takich możliwości jak sąd aby zbadać sytuację i ustalić czy danemu wnukowi mieszkanie należy przydzielić czy nie. Potwierdziła wypowiedź kierownika Referatu Spraw Lokalowych, że jest wiele osób, które chcą wykorzystać sytuację by otrzymać mieszkanie komunalne. 80% osób które przyjmuje w ramach przyjęć interesantów to interesanci zainteresowani mieszkaniem komunalnym. Brak mieszkań komunalnych to ogromny problem miasta.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji podziękowała radnemu Grzymała za zajęcie się tak ważnym dla miasta problemem, aktualnym od wielu lat. Uważa jednak, że uzupełnienie uchwały o słowo „wnuki” uruchomi szereg precedensowych sytuacji i otworzy furtkę do szeregu zmian, będzie dodatkowym „haczykiem” do ubiegania się o mieszkanie często przysłowiowych „wnuków”, którzy nie zajmują się dziadkami, nie interesują się nimi, a często ich nie znają ale łączy ich pokrewieństwo. Następnie poprosiła o wyjaśnienie czy wnukowi ze związku zwanego konkubinatem również mieszkanie po dziadkach w przypadku zmiany uchwały będzie się należało czy nie. Poddała pod rozwagę radnych przyjęcie zmiany uchwały w obawie przed uruchomieniem lawiny osób, które będą dociekały swoich roszczeń. Wnuki mają możliwość wykupienia mieszkania i z tego powinni korzystać.

Pan Włodzimierz Stanisławski – Kierownik Referatu Spraw Lokalowych wyjaśnił, że z wnuk z konkubinatu jeżeli udokumentuje inne kwestie również ma prawo do ubiegania się o spadek po dziadkach.

Następnie radny Andrzej Modzelewski wniósł o zmianę zapisu § 23 ust. 2 na zapis następującej treści: „Przez osoby wymienione wust.1 rozumie się małżonka najemcy, zstępnych (dzieci, wnuki, prawnuki), wstępnych (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), przysposobionych,rodzeństwo, pasierba, zięcia, synową, ojczyma, macochę i teściów”.

W wyniku głosowania komisja w/w wniosek radnego Andrzeja Modzelewskiego przyjęła jednogłośnie – 9 głosami za.

Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie projekt uchwały z przyjętym wnioskiem.

W wyniku głosowania Komisja 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie, wraz z w/w, przyjętym przez komisję wnioskiem.

 

Ad. 5

Przyjęcie sprawozdania ze Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta na lata 2007-2015 za 2014 rok – druk nr 115

            Sprawozdanie z realizacji „Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta na lata 2007-2015 za 2014 rok” przedstawiła Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS, zgodnie z drukiem nr 115 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag i zapytań do w/w sprawozdania.

W wyniku głosowania komisja sprawozdanie przyjęła jednogłośnie – 9 głosami za.

 

Ad. 6

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 52/IX/15 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 maja 2015r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie pomocy finansowej na zakup leków dla mieszkańców miasta Łomża – druk nr 133, 133A

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawiła Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS, zgodnie z drukiem nr 133 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag i zapytań do projektu powyższej uchwały. W wyniku głosowania Komisja 9 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 52/IX/15 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 maja 2015r. w sprawie przyjęcia gminnego programu osłonowego w zakresie pomocy finansowej na zakup leków dla mieszkańców miasta Łomża.

 

Ad. 7

Informacja dotycząca zabezpieczenia różnych form wypoczynku oraz dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w okresie wakacji – druk nr 112

Informację w powyższej sprawie przedstawiła Pani Anna Fabin – Zastępca Dyrektora MOPS, zgodnie z drukiem nr 112 – w załączeniu do protokołu.

Komisja informację dotyczącą zabezpieczenia różnych form wypoczynku oraz dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin ubogich w okresie wakacji przyjęła przez aklamację.

 

Ad. 8

 

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

Komisja nie zgłosiła żadnych spraw i wniosków w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 2 lip 2015 11:20
  • Data opublikowania: czwartek, 2 lip 2015 11:22
  • Data edycji: środa, 4 sty 2017 11:28
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej