Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 4/15 z dnia 21 stycznia 2015 r.

W posiedzeniu udział wzięły osoby zgodnie z załączoną listą obecności. Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum poinformował, że posiedzenie Komisji odbywa się związku z wprowadzeniem pod obrady dzisiejszej sesji punktu w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością miasta Łomża – „Zakład Gospodarowania Odpadami” i koniecznością wydania opinii Komisji w tej sprawie. Poprosił wnioskodawcę o wprowadzenie do tematu.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta przedstawił  wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością miasta Łomża – „Zakład Gospodarowania Odpadami” wraz z wykazem majątku do wniesienia aportem do spółki komunalnej (druk nr 25, 25 A, 25 B w załączeniu). Poprosił o  wyrażenie zgody na utworzenie spółki i pozytywne zaopiniowanie przedmiotowej uchwały.

Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta - wyjaśniła, że do majątku spółki wszedłby majątek będący na stanie miasta i MPGKiM. Wartość całego majątku opiewa na  kwotę 17.483.974,93 zł plus środki finansowe w wysokości 200 tys. zł na bieżące płatności i bieżące uruchomienie spółki.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radna Hanka Gałązka  poprosiła o wyjaśnienie, czy aport w kwocie 200 tys. zł znajduje się w budżecie miasta.

Grażyna Kołodziejska - Skarbnik Miasta – potwierdziła, że kwota ta znajduje się w budżecie miasta na 2015 rok.

Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że w mieście są spółki, które przynoszą dochód, ale jest też taka, którą trzeba będzie wspomóc. W budżecie miasta mamy zapisane pieniądze na spółkę PPŁ. Poprosił o odpowiedź na pytanie, czy nie ma szansy, aby park przemysłowy zajął się tymi sprawami. Byłby to sposób na obniżenie kosztów miasta.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta – wyjaśnił, że konsultował tę kwestię z prawnikami, którzy zajmowali się tworzeniem spółek. Istnieje konieczność powołania spółki, jeżeli Rada wyrazi zgodę. Dodał, że jest to temat do dalszych rozmów na temat funkcjonowania gospodarki komunalnej. Kwestia odpadów komunalnych jest istotna dla miasta i nie można wrzucić tego do innej spółki.

Radny Wiesław Grzymała w nawiązaniu do wcześniej składanej interpelacji, w której pytał, czy tego zadania nie mogłaby się podjąć inna ze spółek zwrócił się z zapytaniem, czy przekształcenie statutu istniejącej już spółki nie byłoby szybsze tym bardziej, że nie powołamy spółki w terminie, w którym może dojść do zamknięcia wysypiska. Stwierdził ponadto, że każdy podmiot rodzi koszty, to jest rada nadzorcza, zarząd, całe funkcjonowanie. Będzie to spółka komunalna, która będzie „żyła” z mieszkańców, więc generowanie dodatkowych kosztów jest obciążeniem dla mieszkańców. W związku z tym jeszcze raz poddał pod rozwagę, czy tej funkcji nie mógłby podjąć MPWiK, który ma do czynienie z nieczystościami. Poprosił o wyjaśnienie, czy jest to uchwała intencyjna, ponieważ Rada podejmując dzisiaj uchwałę, nie ma kompletu danych. Żeby powołać spółkę musi być statut, a w tej chwili mamy na jednej kartce projekt uchwały, jest wyznaczony majątek wnoszony aportem, a żeby rozmawiać o spółce dobrze by było zobaczyć statut. Zwrócił uwagę, że ustawa tzw. „śmieciowa” funkcjonuje już od dłuższego czasu i chciałby zapytać czym zajmowała się Komisja Gospodarki Komunalnej w poprzedniej kadencji, że nie do końca wypełniła funkcje nadzorcze, zlecone przez Radę. Uważa, że problem ten powinien być rozwiązany i jeśli były przeszkody, to ze strony Komisji Gospodarki Komunalnej powinien być monit do Rady i Prezydenta.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że pełnił również funkcję przewodniczącego tej komisji w poprzedniej kadencji, że temat ten dla członków Komisji Gospodarki Komunalnej był taką sama niespodzianką jak dla Pana Prezydenta. Komisja nie była informowana o konieczności powołania spółki.

Radny Andrzej Wojtkowski poprosił o wyjaśnienie, co się wydarzy w momencie kiedy Rada w dniu dzisiejszym nie powoła spółki.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta – w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Grzymały stwierdził, że nie ma na  czasu na szersze przedstawienie problemu. Istotne dla miasta z punktu widzenia wystąpienia o przedłużenie decyzji  jest utworzenie spółki i stąd projekt uchwały w przedstawionym kształcie. Odnosząc się do pytania radnego Wojtkowskiego wyjaśnił, że na pytanie zadane w Urzędzie Marszałkowskim, co się stanie jeśli spółka nie zostanie powołana, padła odpowiedź, że w poniedziałek będzie wygaszone pozwolenie zintegrowane, co skutkuje zamknięciem wysypiska odpadów komunalnych.  Mamy czas do marca na rozwiązanie kwestii osobowych, aportu, statutu i wszystkich spraw ważnych dla funkcjonowania spółki.

Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM – wyjaśnił, że podstawowym zapisem ustawy jest to, że zarządzającym gminnym wysypiskiem odpadów komunalnych nie może być jednostka sektora finansów publicznych. Zarówno miasto jak i zakład budżetowy są  jednostkami sektora finansów publicznych. Gmina powinna powierzyć to zadanie spółce prawa handlowego. Dodał, że spółka powinna była powstać do 23 stycznia 2014 roku.

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że dobrze się stało, że radni dowiedzieli się, że muszą szybko działać i w zasadzie nie mają żadnego wyboru. Zwrócił uwagę, że było 2 lata na powołanie spółki. Czy można to zadanie powierzyć innej spółce działającej w mieście.

Danuta Kamińska – WRF – wyjaśniła, że zajmuje się projektem od 2009 roku, w wyniku którego powstał Zakład Unieszkodliwiania Odpadów. Projekt był dotowany ze środków Funduszu Spójności Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ministerstwo w 2012 r. wydało wytyczne w zakresie reguł dofinansowania,  wg których miasto musi utworzyć oddzielny podmiot, który jest spółką prawa handlowego. Oprócz tego, że w tym projekcie jest VAT, który jest sprawą kwalifikalności, jest również sprawa pomocy publicznej.  Projekt w chwili obecnej nie podlega pomocy publicznej niedozwolonej, pomocy publicznej dozwolonej, ale powierzenie zadania jednej spółce jest czyste, klarowne i o wiele prostsze, ponieważ oprócz dokumentów czyli uchwały Rady Miejskiej, umowy spółki zgodnej z wytycznymi, umowy wykonawczej, powierzamy spółce zadania wynikające z umowy o dofinansowaniu. Gdybyśmy zadania przekazali spółce, która istnieje, pozostaje część niewiadoma i nawet ministerstwo na dzień dzisiejszy nie potrafiło się wypowiedzieć, jak zakwalifikować tę część działalności pozostałych spółek, aby była ona zgodna z zasadami pomocy publicznej. Jeżeli będzie podlegało pomocy publicznej, dofinansowanie będzie na poziomie 50 %. W chwili obecnej mamy dofinansowanie na poziomie 80 % kosztów kwalifikowanych. Każda kontrola projektów unijnych z Urzędu Skarbowego w chwili obecnej przychodzi z innymi wytycznymi Komisji Europejskiej i właśnie z tego powodu ministerstwo zaleca, że nie wiadomo jak te wytyczne się zmieniają. Powołanie spółki jest dla nas formą bezpieczną ze względu na pomoc publiczną.

Radny Janusz Mieczkowski ponownie zabierając głos zwrócił uwagę na zapis dot. nałożonego terminu przez ustawodawcę do 23 stycznia 2014 roku. Stwierdził, że jesteśmy rok spóźnieni, działamy pod presją czasu i wydaje mu się, że każda uchwała Rady Miejskiej może być podważona. Ta, w sprawie powołania spółki, również. Co wtedy, kiedy ta uchwała zostanie unieważniona.

Radna Alicja Konopa podzieliła obawy radnego Janusza Mieczkowskiego. Stwierdziła, że od początku obawia się, czy uchwała nie zostanie unieważniona. Dodała, że ktoś ponosi za to winę.

Mieczysław Jagielak – Radca Prawny UM – wyjaśnił, że nie jest organem nadzoru i nie może wypowiadać się  w tej kwestii, ale stwierdził, że uchwała została przygotowana wg wszystkich reguł i od tej strony nie widzi takiego zagrożenia. Nie widzi takiej możliwości, żeby organ nadzoru podważał wolę Rady Miejskiej w sprawie powołania spółki. Gdyby były jakieś uwagi mogą dotyczyć poszczególnych paragrafów, ale nie całej uchwały.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że nie możemy tak spokojnie przejść do porządku dziennego, że Pan Prezydent Czerniawski nie wypełnił swoich obowiązków w ramach pełnienia funkcji Prezydenta. Stwierdziła ponadto, że w Urzędzie Miejskim pracuje sztab ludzi odpowiedzialnych za ten obszar. Dlaczego pracownicy zachowali milczący akcept wiedząc, że funkcjonuje Rada Miejska, nikt nie zwrócił się z problemem do Komisji Gospodarki Komunalnej. Nieznajomość prawa nie tłumaczy. Możemy przypisywać winę Prezydentowi, czy jego zastępcy, ale są pracownicy, jest również  obsługa prawna zatrudniona na stałe, nie wspomni już o kancelariach  prawnych. Poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii. Stwierdziła następnie, że z kodeksu prawa handlowego wynika, że nie można tworzyć spółki warunkowo, ale czy nie można by było utworzyć tej spółki pod warunkiem, że MPGKiM będzie włączony do tego podmiotu. Zdaje sobie sprawę, że jest to zakład budżetowy, ale żeby nie tworzyć dodatkowych kosztów związanych z obsługą administracyjną.

Maria Plona – Kierownik ROŚ – stwierdziła, że został powołany Referat Ochrony Środowiska, którym kieruje jako kierownik.  Zadaniem referatu jest sprawowanie nadzoru nad wprowadzeniem systemu gospodarowania odpadami i nadzór nad zakładem. Po ukazaniu się ustawy, znaliśmy i przepisy i rozstrzygnięcia i obowiązujące daty. Informacje w sprawie obowiązujących nas przepisów i potrzeby działania były przekazywane prezydentom. Osobiście obowiązywała ją droga służbowa poprzez zastępcę Prezydenta Dobosza i na ten temat wielokrotnie rozmawiała z Prezydentem Doboszem. Sprawy były przekazywane, były monitorowane i była znana odpowiedzialność. Po drodze był również pełnomocnik ds. przekształceń i nikomu z obecnych tu pracowników nieznane są powody nie podjęcia działań, ponieważ nie uczestniczyli w naradach czy można podejmować, czy nie podejmować  działań  w kierunku przekształcenia spółki. Były kierowane pisma do instytucji pośredniczących, ale  ostatecznych decyzji dlaczego nie były podejmowane działania w kierunku przekształceń spółki pracownicy nie znają.

Danuta Kamińska – WRF – uzupełniając wyjaśniła, że z punktu widzenia funduszy unijnych, powołanie spółki nie było sprawą konieczną. Projekt dalej jest realizowany, miasto otrzymało nowe pieniądze i z punktu widzenia instytucji wdrażających, samo powołanie spółki ich nie interesowało. Dodała, że po rozmowie z Panią Kierownik wystąpiliśmy z Panią Skarbnik, na początku roku, do Wojewódzkiego Funduszu z zapytaniem czy musimy to zrobić i jak mamy to zrobić. Odpowiedź wpłynęła dopiero w lipcu. W dniu 5 września, w trakcie spotkania w tej sprawie, została przedstawiona informacja wynikająca z tej odpowiedzi i została podjęta decyzja, że sprawa zostaje powierzona Parkowi Przemysłowemu Łomża. Ze spotkania sporządzona została notatka służbowa. We wrześniu Rada Miejska miała otrzymać materiały dotyczące powierzeniu tego tematu PPŁ, ale okazało się, że na początku października po rozmowie z Panią Skarbnik, że temat na razie jest nie do załatwienia i  jest wstrzymany.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że cały czas nurtuje ją odpowiedzialność Prezydenta, którą każdy Prezydent się zasłania. Wielokrotnie pytała Pana Czerniawskiego odnośnie odpowiedzialności, chodziło jej  o galerię Narew i inne działania, które były „na bakier z prawem”. Wie, że to nie czas i pora, ale czy można pociągnąć do odpowiedzialności poprzedniego Prezydenta, że złamał prawo, nie przestrzegał prawa.

Przewodniczący Komisji zaproponował, aby tą kwestią zajęła się Komisja Rewizyjna.

W związku z brakiem innych uwag, Przewodniczący zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Komisja, w wyniku głosowania 14 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością miasta Łomża – „Zakład Gospodarowania Odpadami” zgodnie z drukiem nr 25 B.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: środa, 4 mar 2015 09:25
  • Data opublikowania: środa, 4 mar 2015 09:27
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej