Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 3/15 z dnia 14 stycznia 2015 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag. Przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 2/14 z dnia 29 grudnia 2014 r. 2. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta Łomża na 2015 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 866. 3. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2015 rok oraz propozycji tematów do planu pracy Rady Miejskiej Łomży na 2015 rok. 4. Sprawy różne:

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja, nie wnosząc uwag, przyjęła protokół  nr 2/14  z dnia 29 grudnia 2014 r.

 

Ad. 2

Przewodniczący Komisji poinformował, że wnioski złożone przez członków Komisji do projektu budżetu miasta na 2015 rok zostały przekazane do Prezydenta Miasta. Poprosił o przedstawienie informacji o sposobie rozpatrzenia powyższych wniosków.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – wyjaśniła, że zarządzeniem nr 1/15 z dnia 7 stycznia 2015 roku Pan Prezydent wprowadził autopoprawkę do projektu budżetu miasta na 2015 rok (w załączeniu). Stwierdziła, że wpłynęło do niej kilka wniosków. Odpowiedź na wniosek w sprawie realizacji inwestycji „Budowa drogi łączącej ul. Poznańską z projektowaną ul. Ciepłą” – koszt 500 tys. zł oraz na wniosek w sprawie „Budowy ciągu pieszo – rowerowego przy ul. Wojska Polskiego” – koszt 250 tys. zł została przekazana w dniu 5 stycznia br. (w załączeniu do protokołu). Ponadto Komisja Gospodarki Komunalnej wnioskowała o: termomodernizację budynków przedszkoli oraz  remont chodnika przy ul. Skłodowskiej od strony ul. Polowej, na które odpowiedź została przekazana w dniu 2 stycznia br. ( w załączeniu). Wyjaśniła, że w związku z tym, że wnioski nie wpłynęły równocześnie, odpowiedź była udzielana dwa razy. Dodała, że w dniu dzisiejszym otrzymała jeszcze  kolejny wniosek. Jest to również wniosek intencyjny w sprawie zabezpieczenia 260.000 zł na lokalne inicjatywy społeczne. W ramach tych inicjatyw złożone zostały 3 wnioski i z tych 3 wniosków Pan Prezydent, właśnie w trakcie pisania jest zarządzenie zmieniające, przyjął do realizacji parking przy Zakładach „Bona”. W pozostałej części wniosek dotyczył również zabezpieczenia środków na realizację myjni samochodowej MPK. Wyjaśniła, że w ubiegłym roku wpłynął w tej sprawie wniosek na kwotę 220 tys. zł i w ubiegłym roku zostały przyznane środki w wysokości 20 tys. zł na przygotowanie tego zadania inwestycyjnego. Natomiast na 2015 rok wpłynął wniosek na kwotę 300 tys. zł. Jest spora różnica pomiędzy wnioskiem z 2014 roku, a wnioskiem na 2015 rok, ale z rozmowy przeprowadzonej z Dyrektorem MPK wynika, że 50 tys. zł odkąd był składany wniosek, nie wyczerpie koniecznych nakładów poniesionych na to zadanie. Nie można wprowadzić całości zadania zapewniając częściowe środki na finansowanie zadania, bo to jest niezgodne z przepisami  i myśli, że to zadanie jest do wprowadzenia. Uważa, że na początku roku, w okolicy miesiąca marca zostaną podjęte ostateczne decyzje. We wniosku, który otrzymała w dniu dzisiejszym była jeszcze ujęta kontynuacja modernizacji  ul. Śniadeckiego  na kwotę 70 tys. zł. Wyjaśniła, że to zadanie zostanie rozpatrzone od strony technicznej w trakcie roku.

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Janusz Mieczkowski wyjaśnił, że chciałby zgłosić dwie sprawy. Pierwsza dotyczy wniosku, który złożył na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji, a dotyczący budowy ciągu pieszo – rowerowego wzdłuż ul. Wojska Polskiego w stronę cmentarza. Z otrzymanej odpowiedzi wynika, że offset galerii Narew, polegający na tym, że galeria zapewnia budowę infrastruktury wokół niej, skutecznie blokuje działalność miasta w tamtym terenie i nie wiadomo na ile lat ta działalność została zablokowana. W rejonie tym są również inne, palące potrzeby m.in. budowa ul. Ciepłej, która to ulica na pewno byłaby na poczesnym miejscu w Programie Budowy Ulic, ale nie była brana pod uwagę, ponieważ jest offset. Nie może być realizowana i działania miasta zostały zablokowane. W związku z powyższym poprosił o odpowiedź na pytanie, czy taka sytuacja może i powinna się utrzymywać, czy miasto nie powinno odzyskać kontroli nad tym terenem, aby zapewnić żywotne potrzeby mieszkańców. Realizowane są ulice z zewnątrz np. ul. Meblowa, a w środku, gdzie jest wyższa szkoła i duże przedsiębiorstwa, niestety nic się nie będzie dalej robiło. Czy stać nas na to i czy powinniśmy utrzymywać taki stan sytuacji. Nie sztuka odpowiedzieć, że jest offset i śpimy sobie dalej spokojnie wpadając w zachwyt i samozadowolenie. Uważa, że nie jest to w porządku. Mieszkają tam również ludzie starsi i bardzo wiele osób zwraca się do niego z pytaniami w tej sprawie. Jest tam bardzo niebezpiecznie. Miasto zrobiło część traktu pieszo-rowerowego ok. 300 m, ale dalej nie może, bo dalej blokuje offset. Zwracając się do Prezydenta stwierdził, że sugeruje i będzie interpelował, aby Prezydent przyjrzał się tej sprawie i zastanowił, czy podejmuje działania zmierzające do odblokowania swoistego ubezwłasnowolnienia miasta w tym rejonie, czy uznaje sytuację za dobrą i akceptuje ten stan rzeczy.  Odpowiedź, że jest offset, niewiele mówi. 250 tys. zł w skali budżetu to nie jest wielka kwota, a potrzeba jest znacząca. Jest to sprawa, o którą apeluje i podtrzymuje swój wniosek, aby mimo wszystko ten trakt pieszo – rowerowy wykonać, bo jest taka potrzeba. Druga sprawa dotyczy termomodernizacji przedszkoli i chciał zapytać, co legło u podstaw, jakie przesłanki zadecydowały, że do termomodernizacji wybrano PP nr 4. Z tego, co wie, trzy przedszkola posiadają pełną dokumentację techniczną, które zdezaktualizują się, jeżeli termomodernizacja nie zostanie przeprowadzona. Stwierdził, że PP nr 8 przy ul. Skłodowskiej ma orzeczenie Straży Pożarnej i w tej chwili wykonywane są prace na kwotę 150 tys. zł. Brakuje  50 tys. zł i jeżeli nie zostanie to wykonane, to miasto będzie zmuszone zwrócić kwotę dofinansowania, czyli 150 tys. zł. Przedszkole nr 8 było na pierwszym miejscu do realizacji i jest zdzwiony, że wybrano przedszkole nr 4. Poprosił więc o odpowiedź co legło u podstaw decyzji w sprawie wyboru do realizacji Przedszkola Publicznego nr 4 i o jakie kwoty ubiegały się dwa pozostałe przedszkola.

Radna Elżbieta Rabczyńska wyjaśniła, że na poprzednim posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej wspominała o takiej inwestycji jak potrzeba budowy szaletu miejskiego przy Placu Niepodległości i jest bardzo zaskoczona, że w projekcie budżetu miasta na 2015 rok nie ma tej inwestycji. Przypomniała, że w kadencji 2010-2014 kilkakrotnie składane były interpelacje i była taka mowa, że w następnym budżecie, w następnej kadencji ta inwestycja zostanie uwzględniona. Uważa, że jest to niezbędna inwestycja. Jest tam parking, z którego korzystają wycieczki, biura podróży, mieszkańcy i taki obiekt jest w mieście potrzebny. Złożyła wniosek intencyjny o uwzględnienie tej inwestycji w budżecie (wniosek w załączeniu). W dalszej części wypowiedzi odniosła się do ul. Wojska Polskiego. Wyjaśniła, że w poprzedniej kadencji została zmodernizowana część ul. Wojska Polskiego od ronda T. Kościuszki do ul. Polowej. Natomiast w budżecie na 2015 rok nie ma mowy o ul. Wojska Polskiego. Wszyscy wiedzą, że jest to droga krajowa, że koszt modernizacji sięga ponad 70 mln. zł, ale nie może być taki stan techniczny taki, jaki jest w chwili obecnej. Ładnie wygląda do ul. Polowej, a już dalej tam, gdzie są bloki i rozjazd z ul. Glogera, są „garby”, koleiny i nadejdzie taki czas, że trzeba będzie tę ulicę zamknąć. Poinformowała, że w 2011 roku miasto wydało na dokumentację techniczną 469.973 zł. Dodała, że posiada w tej sprawie pismo, odpowiedź na jej interpelację,  podpisane przez ówczesną Naczelnik Wydziału Inwestycji Annę Armistę. Rozumie, że nie można wykonać całej inwestycji, ponieważ jest ogromna, ale  miasto pokusiło się i zrobiło jeden fragment, a co dalej, tym bardziej, że poszły ogromne pieniądze na dokumentację techniczną.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że była opracowana dokumentacja na sam remont. Nie ma przebudowę drogi, a na modernizację. Dokumentacja ograniczyła się do lokalnej wymiany podbudowy i położenia nowej warstwy.

Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że ktoś podjął decyzję, podpisał umowę z firmą, zapłacił prawie pół miliona złotych i czy to nie jest zobowiązuje, dokumentacja ma  leżeć. Uważa, że sprawa jest bardzo poważna. Poruszyła następnie temat zabytkowej hali targowej na Starym Rynku i dokumentacji na ten obiekt. Otrzymała odpowiedź od Pani Skarbnik, że były sporządzone projekty, za które zapłaciliśmy w granicach 80 tys. zł.  Okazuje się, że na opracowanie dokumentacji technicznej hali targowej zainwestowaliśmy ok. 120 tys. zł.

Radna Hanka Gałązka odnosząc się do dokumentacji technicznej przedszkoli stwierdziła, że z tego, co wie, były to trzy przedszkola: PP nr 1, PP nr 4 i PP nr 8. Chciałaby wiedzieć jaki jest termin ważności tych dokumentacji i jakie były koszty opracowania dokumentacji. Uważa, że należy pilnować terminów, ponieważ w chwili obecnej wykonamy  jedno z przedszkoli, zostaną dwie dokumentacje na zadania pilne z racji docieplenia budynków, wymiany pewnych elementów, ale również  z racji orzeczeń p.poż. w związku z przebudową dróg ewakuacyjnych, które nie spełniają warunków zgodnie z nowymi zasadami bezpieczeństwa tym bardziej, że w tych budynkach są również żłobki. Ponadto poprosiła o wyjaśnienie na jakim etapie są przygotowania do realizacji zadania, ujętego w  projekcie budżetu miasta, a związanego z realizacja ul. Wiosennej i ul. Zawadzkiej. Dodała, że jest to bardzo ważna inwestycja i zadanie priorytetowe dla miasta.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – odnosząc się do dokumentacji na hale targową wyjaśniła, że najpierw była zawarta umowa na mniejszą kwotę. W trakcie ubiegłego roku, ponieważ ta procedura trwa, była zwiększona wartość tej umowy.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik wyjaśnił, że umowa na kwotę ponad 119 tys. zł do chwili obecnej nie jest jeszcze wykonana. Projektu hali targowej nie ma, a środki w dalszym ciągu zostały przeniesione na niewygasające i cała kwota nie zrealizowana przeszła na rok następny. Projektant oczekuje od miasta programu funkcjonalno-użytkowego hali. W ubiegłym roku odbywały się konsultacje, ale decyzje nie zapadły, projektant nie dokończył dokumentacji i nie ma za to zapłacone, a umowa „wisi w powietrzu”. W 2008 roku została opracowana koncepcja architektoniczna, która   uzyskała pozytywną opinię konserwatora zabytków i na podstawie tej koncepcji w 2012 roku był ogłoszony przetarg na dokumentację projektową hali targowej. Umowa, która została  zawarta w wyniku przetargu, trwa do chwili obecnej. Projektant miał zapłacone za wykonane prace polegające na inwentaryzacji i wykonaniu opinii o stanie technicznym hali.    Radna Elżbieta Rabczyńska stwierdziła, że nie rozumie i nie może się z tym pogodzić, że ogłaszany jest przetarg, oczekujemy, że będzie sporządzona dokumentacja techniczna, a nie wiemy co będzie w hali. Ogłaszając przetarg już powinniśmy wiedzieć, co w tej hali ma  być. Ciągle dyskutujemy i podejrzewa, że dyskutować będziemy dalej jakie będzie przeznaczenie hali.

Przewodniczący Komisji odnosząc się do Przedszkoli Publicznych nr 4 i 8 stwierdził, że jak mu wiadomo, w chwili obecnej trwają tam prace p.poż. celem przystosowania obiektów do użytkowania. Odstępstwem Komendanta Wojewódzkiego Straży Pożarnej jest rezygnacja z zastosowania  klap dymowych i zastąpienie ich wentylatorami wyciągowymi. Środki na te prace były przeznaczone w roku ubiegłym.

Radna Alicja Konopka zwróciła uwagę, że na pytania nie odpowiadają kompetentni pracownicy Urzędu Miejskiego, tylko na każde takie pytania odpowiadają radni. Po co są urzędnicy. Uważa, że nie powinno tak być. Każdy za cos odpowiada, jest podział kompetencji, są ustawy, są rozporządzenia, jest ustawa o samorządzie i każdy powinien wiedzieć za co odpowiada.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – stwierdził, że we wniosku do projektu budżetu miasta na 2015 rok  umieścił wszystkie trzy przedszkola i nie wybierał, które ma być uwzględnione w projekcie budżetu.

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie, czy w kwocie 1.600 tys. zł., która jest przeznaczona, zgodnie z kosztorysem inwestorskim na modernizację przedszkola nr 8,  jest zawarty remont pionu żywieniowego i całego zaplecza.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że tak. Dodał, że dokumentacja jest opracowana w dwóch częściach na każde przedszkole. Jedna część dotyczy samej termomodernizacji obiektu, czyli ocieplanie ścian, stropodachu, stropu nad piwnicą, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, wymiany i modernizacji instalacji c.o. itd. Druga część jest to część typowo remontowa polegająca na dostosowaniu obiektu do obowiązujących przepisów w tym do przepisów p.poż. i sanitarnych. Koszty są porównywalne „na tych trzech przedszkolach”, a dlaczego uwzględniono to, a nie inne przedszkole, nie jest w stanie odpowiedzieć.

Przewodniczący Komisji w związku z powyższym poprosił o wyjaśnienie, czy zapis jest prawidłowy - wykonanie termomodernizacji obiektu, czy wykonanie remontu kapitalnego całego obiektu. Zwrócił uwagę, że w przedszkolach nr 4 i 8 w 85 % wymieniona jest stolarka okienna.

Radna Alicja Konopka odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Komisji stwierdziła, że jest to podejrzane i coś się za tym kryje, że Przewodniczący ma takie wiadomości. Uważa, że Przewodniczący nie powinien się do tego wtrącać, ponieważ są kompetentni ludzie, którzy są upoważnieni do tego, którzy biorą za to pieniądze i mają to w zakresach obowiązków. Uważa, że Przewodniczący powinien przestać tak mówić, bo zaczyna to być podejrzane, dlaczego Przewodniczący wszystko wie.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że dla niego to nie jest podejrzane. Po prostu uważa, że zapis powinien być inny, jeżeli w termomodernizacji jest remont pionu żywieniowego. Kontynuując odniósł się do kwoty 50 tys. zł na zadanie – myjnia samochodowa MPK. Z informacji, które posiada wie, że remont całego zadania wynosi 300 tys. zł, natomiast kwota 50 tys. zł potrzebna jest na uruchomienie myjni.

Radny Janusz Mieczkowski poprosił o udzielenie odpowiedzi na wcześniej zadane  pytania.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta odnosząc się do ciągu pieszo – rowerowego przy ul. Wojska Polskiego przypomniał, że na poprzednim posiedzeniu Komisji obiecał, że przyjrzy się sprawie i podtrzymuje swoją obietnicę. Wyjaśnił, że pracuje od poniedziałku, ale złożył deklarację, że jak „ugasimy pożary, które mamy”, będą stopniowo porządkowane inne sprawy. Przyjrzymy się umowom, zapisom i będą podejmowane działania. Dodał, że tyle może na dzień dzisiejszy powiedzieć o tej sprawie.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta odpowiadając na pytanie radnego Mieczkowskiego dotyczącego przedszkola wyjaśniła, że Pani Prezydent Kluczek była w jednym i w drugim przedszkolu i wspólnie z Panem Prezydentem podjęli decyzję. Dlaczego taka decyzja została podjęta, merytorycznie nie jest w stanie odpowiedzieć.

W związku z powyższym radny Janusz Mieczkowski postawił wniosek o zmianę zadania inwestycyjnego „Termomodernizacja  PP nr 4” na zadanie „Termomodernizacja PP nr 8” (wniosek w załączeniu). Poprosił radnych o poparcie wniosku. Uważa, że taka zmiana jest możliwa, ponieważ to Rada uchwala budżet.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – odpowiadając na pytanie dot. szaletu przy Pl. Niepodległości wyjaśniła, że temat był podnoszony. Z tego, co pamięta koszt wykonania wynosił ponad 400 tys. zł. Wprowadzając do budżetu wydatki inwestycyjne, w tej chwili, na kwotę 75 mln. zł, jest to po roku 2014, jeden z najwyższych budżetów wydatków inwestycyjnych. W ubiegłych latach wydatki inwestycyjne były znacznie niższe. Zwróciła uwagę, że wydatki inwestycyjne wiążą się z koniecznością zaciągnięcia kredytów. Kredyt pociąga za sobą konieczność zwiększenia wydatków na obsługę długu, a wydatki na obsługę długu powodują pogorszenie wskaźników.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – odpowiadając na pytanie dotyczące hali targowej wyjaśnił, że zgodnie z zawartym aneksem do umowy, do końca kwietnia tego roku miasto zobowiązało się do dostarczenia projektantowi  programu funkcjonalno – użytkowego.  W odpowiedzi na to, projektant do końca tego roku zobowiązał się do sporządzenia kompletnej dokumentacji. Warunkiem jej wykonania jest ruch po stronie miasta, czyli określenie programu.  Odpowiadając na pytanie dot. modernizacji ul. Wojska Polskiego wyjaśnił, że jest dokumentacja techniczna na porządną przebudowę, która raczej nie ma szans na razie na realizację i dlatego w roku ubiegłym wykonano i dokumentację i zrealizowano etap, o którym mówiła radna Rabczyńska. Nie nazywałby tego modernizacją, a jedynie remontem.

Rada Elżbieta Rabczyńska uważa, że niegospodarnością jest wydanie 500 tys. zł na dokumentacje, a po roku dochodzimy do wniosku, że inwestycja przerasta nasze możliwości. Ci sami urzędnicy pracują teraz i uważa, że  coś jest nie tak.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że założenia były takie, że w perspektywie pojawią się jakieś programy, dzięki którym miasto posiadając dokumentację, pozyska  środki finansowe na realizację drogi. Żaden z programów nie dotyczył dróg krajowych i „wyszło tak jak wyszło”. Odpowiadając na pytania radnej Gałązka wyjaśnił, że pozwolenie na budowę na termomodernizację PP  nr 1 i 8 ważne jest do sierpnia 2016 roku, a w przypadku PP nr 4 nawet do października 2016 r. Pozwolenia na remont wszystkich przedszkoli ważne są do 2017 roku. Natomiast w przypadku inwestycji ul. Wiosennej i ul. Zawadzkiej wyjaśnił, że jest opracowana dokumentacja, są złożone wnioski, jest tez złożony wniosek o pozwolenie na budowę kanału deszczowego od ul. Zawadzkiej do ul. Przykoszarowej. Z zapewnień   Wydziału Architektury wynika, że do końca stycznia powinna być wydana decyzja na ul. Wiosenną i prawdopodobnie pozwolenie na budowę na kanał deszczowy, a do końca lutego na ul. Zawadzką. Są rozpoczęte prace nad ogłoszeniem przetargu i powinien on być ogłoszony tak, aby jego rozstrzygniecie było na przełomie marca i kwietnia, ponieważ Urząd Marszałkowski chce znać koszty przetargu i dopiero wtedy podjęta zostanie decyzja, czy dofinansowanie będzie, czy nie będzie. Zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, w specyfikacji zamieszczony jest zapis, że w przypadku nie uzyskania dofinansowania, przetarg zostaje anulowany. Wniosek zakłada dofinansowanie na poziomie 90 %, a w budżecie jest tylko 10 % wkładu własnego.

Radna Alicja Konopka zwróciła się z prośbą do Naczelnika WIN o przygotowanie i przedłożenie Komisji Finansów i Skarbu Miasta dokładnej informacji dotyczącej termomodernizacji trzech przedszkoli. Terminy ważności dokumentacji, koszty, rzetelne  informacje na ten temat. Zwracając się do radnej Rabczyńskiej stwierdziła, że wniosek Pani radnej w sprawie szaletu  jest zasadny, natomiast przed głosowaniem na posiedzeniu Komisji Finansów nad projektem budżetu, należałoby przeanalizować przynajmniej na dokumentację techniczną, aby znaleźć środki finansowe na ten cel. Odnosząc się do dofinansowania stwierdziła, że wydaje się jej, że Suwałki dostaną pieniądze, a Łomża pieniędzy nie dostanie i trzeba się zastanowić „jak łatać tę dziurę”, którą  będziemy mieli. Uważa, że jest to, jak ktoś powiedział, że jest to sprawa polityczna.

Radny Andrzej Modzelewski stwierdził, że bardzo źle się stało, że zdjęta została przebudowa ul. Krzywe Koło. Zdjęta została inwestycja, która już się zaczęła, ponieważ schody zostały już zrobione, a pozostał niewielki  kawałek ulicy, przy której znajdują się szkoła, klasztor i największy hotel w mieście. W związku z powyższym postawił wniosek intencyjny o  przeznaczenie kwoty 100 tys. zł  na budowę i remont parkingu przy ul. Kaznodziejskiej od strony ul. Krzywe Koło (wniosek w załączeniu).

Radny Tadeusz Zaremba odniósł się do kwoty zabezpieczonej na modernizację oddziału zakaźnego szpitala w wysokości 2 mln. zł. Stwierdził, że dalej nie wie, co tam ma być i kto ma to finansować. Jeżeli ma to być kolejna inwestycja typu park przemysłowy, to by się mocno zastanowił co to ma być. Wie, że każdy z radnych ma wiele racjonalnych i przemyślanych problemów, potrzeb wyborców, ale jeśli weźmiemy pod uwagę sytuację miasta, które było „świetnie zarządzane przez wiele lat, a teraz będziemy spijać z tego śmietankę”, to „wpychanie łokciem czegokolwiek do budżetu” mija się z sensem. Nie będzie zgłaszał żadnych innych rzeczy, ponieważ uważa, że byłoby to nieodpowiedzialne. Jako Przewodniczący Komisji Finansów będzie walczył o to, aby budżet był zrównoważony. Odnosząc się do zadania termomodernizacja przedszkoli stwierdził, że mocno by się zastanowił, bo uważa, że termomodernizacja jest bardzo potrzebna, ale trzeba to robić z sensem. Jako przykład podał ŁSM, gdzie od 12 lat prowadzony jest program termomodernizacji na ogromną skalę. Efekt tego jest taki, że w między czasie ceny ciepły wzrosły z  27 zł netto do 54 zł albo lepiej. Przy obecnej polityce miasta stosowanej przynajmniej do tej pory wobec spółek, owocuje jedynie zwyżką cen jednostkowych, a w związku z tym będziemy tyle samo płacili. Uważa, że ekonomicznie to się wcale nie uzasadnia i należy również ten wątek pod tym kątem przeanalizować. Poprosił, aby zakres rzeczowy, zaplanowany na 1.600 zł, termomodernizacji przedszkola został przedstawiony Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

Radna Hanka Gałązka w kontekście wypowiedzi radnego Zaremby stwierdziła, że  taki rachunek ekonomiczny i uzasadnienie nie pasuje do przedszkoli i szkół. Jako przykład podała termomodernizację SP nr 10 i PG nr 2, gdzie było zagrożenie wypadnięcia okien, odpadanie elewacji, a przy tym należy zwrócić uwagę na estetykę, w jakiej wychowujemy dzieci i młodzież. Uważa, że  właśnie to są poważne kwestie i na to powinniśmy patrzeć, a nie na ekonomię związaną z MPEC-em.

Radny  Andrzej Wojtkowski stwierdził, że jest zaskoczony tym, co mówi radny Zaremba. Zwrócił następnie uwagę, że w budżecie jest wiele inwestycji, które są zaplanowane z dochodów własnych miasta, ale też są inwestycje zaplanowane ze środków unijnych, a z tego co słyszymy na tą chwile, są to środki wirtualne. Dwie inwestycje wypadły, zagrożona jest trzecia ul. Wiosenna. Czy dużo jest takich inwestycji, bo za chwile się okaże, że w połowie roku będziemy szukać pieniędzy na te inwestycje. Poprosił o taki wykaz inwestycji zagrożonych  jeszcze przed sesją Rady Miejskiej.

Marek Raszczyk – Naczelnik WIN – wyjaśnił, że jedyna taka inwestycją jest ul. Wiosenna, a reszta inwestycji ma być realizowana ze środków budżetu miasta.

Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – stwierdziła, że projekt budżetu był opracowywany wg informacji z miesiąca października przy założeniu planowanych wydatków inwestycyjnych. Do momentu uchwalenia, czy też w trakcie roku, projekt ulega wielu zmianom w zależności od tego jak wygląda realizacja pewnych zadań. Na chwile obecna uzyskaliśmy informację, że  dwa zadania tj. ul. Krzywe Koło i ul. Kopernika, nie otrzymają dofinansowania i Pan Prezydent, zarządzeniem, dokonał przesunięcia w projekcie budżetu ujętych środków na te zadania, na termomodernizację. Zabezpieczone są środki na realizację zadania – usprawnienia drogowych połączeń IV etap – na zawarcie ewentualnej umowy. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, że dostaniemy dofinansowanie, a nie da się wprowadzić zadania do budżetu. Drugie zadanie, które jest wprowadzone, a nie ma zawartej umowy, to budowa gospodarki odpadami w Miastkowie współfinansowane ze środków własnych, sąsiednich gmin i środków funduszu. Jest jeszcze budynek  komunalny i zakład opiekuńczo – leczniczy, na które również nie ma podpisanych umów.

Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie  zgłoszone wnioski:

  1. Radnego Modzelewskiego w sprawie przeznaczenie kwoty 100 tys. zł  na budowę i remont parkingu przy ul. Kaznodziejskiej od strony ul. Krzywe Koło – Komisja przyjęła wniosek w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie.
  2. Radnej Elżbiety Rabczyńskiej w sprawie budowy szaletu miejskiego przy Placu Niepodległości w Łomży – Komisja przyjęła wniosek w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie.
  3. Radnego Janusza Mieczkowskiego wniosek o zmianę zadania inwestycyjnego „Termomodernizacja  PP nr 4” na zadanie „Termomodernizacja PP nr 8” – Komisja przyjęła wniosek w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących.
  4. Radnego Janusza Mieczkowskiego w sprawie budowy ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Wojska Polskiego – Komisja przyjęła wniosek na posiedzeniu w dniu  16 grudnia 2014 roku 10 głosami za – jednogłośnie.

Następnie Komisja, w wyniku głosowania 12 głosami za jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2015 rok w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z w/w wnioskami.

Przewodniczący Komisji poinformował, że wypracowana opinia zostanie przekazana do Komisji Finansów i Skarbu Miasta.

 

 

 

Ad. 3

Przewodniczący Komisji przedstawiając projekt planu Komisji na 2015 rok (w załączeniu) wyjaśnił, że wszystkie podkreślone tematy, poza pkt-em 4 w IV kwartale, który został podkreślony przez pomyłkę, są propozycjami tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2015 rok oraz będą wspólnymi, wyjazdowymi posiedzeniami Komisji Gospodarki Komunalnej oraz Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego. Poprosił o uwagi i propozycje tematów.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o uwzględnienie w planie pracy Komisji w I kwartale 2015 roku tematu – analiza i weryfikacja Programu budowy ulic oraz Programu remontów ulic i chodników. Wyjaśniła, że programy są dosyć stare, sytuacja się zmieniła. Nie chodzi o to,  żeby coś zmieniać, ponieważ programy są bardzo dobre, ale zmieniła się sytuacja.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że zawarł ten temat w ogólnym zarysie w pkt-e 2 II kwartału.

Elżbieta Rabczyńska w związku z powyższym zaproponowała, aby temat 2 w II kwartale 2015 roku otrzymał brzmienie: Analiza i weryfikacja Programu budowy ulic oraz Programu remontów ulic i chodników oraz zapoznanie się ze stanem dróg po zimie. Zaopiniowanie planu bieżącego utrzymania dróg. Zgłosiła również temat do realizacji w III kwartale 2015 roku – analiza modernizacji hali targowej na Starym Rynku. Uważa, że Komisja powinna czuwać nad tą inwestycją.

Radna Hanka Gałązka dodała, że temat należy rozszerzyć o kwestię przeznaczenia hali targowej.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym,  przyjęła plan pracy Komisji na 2015 rok wraz ze zgłoszonymi przez radną Rabczyńską propozycjami tematów oraz propozycje tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2015 rok zaznaczone w planie poprzez podkreślenie (plan pracy w załączeniu).

 

Ad. 4

 

Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że z portali internetowych dowiedział się, że czeka nas sesja nadzwyczajna  w sprawie powołania nowej spółki. Poprosił o informacje w tej sprawie tym bardziej, że okazuje się, że sesji tej nie będzie.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że sytuacja jest bardzo dynamiczna i z każdego spotkania wychodzą nowe rzeczy. W Urzędzie Miasta mamy dostęp do wiedzy dość ograniczony i posiłkujemy się doradcami zewnętrznymi. Jeszcze do wczoraj, na bazie wiedzy  urzędu, sprawy szły w kierunku utworzenia spółki, że jest konieczność utworzenia spółki i jeśli jest to możliwe uruchomić spółkę w najkrótszym czasie, aby uniknąć konsekwencji. Dzisiaj po konsultacjach w Białymstoku okazało się, że możemy to podjąć, ale jest poważne ryzyko w wymiarze księgowym i majątkowym. Ostatecznie sprawa zmierza do tego, że powołanie spółki jest bezwzględnie konieczne, natomiast w chwili obecnej będziemy występować o przedłużenie decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska, co nam umożliwi, aby równolegle podejmować kroki zmierzające do utworzenia spółki. Konsekwentnie będziemy realizować zadanie utworzenia i uruchomienia tej spółki zgodnie ze wszystkimi przepisami tak, aby nikt nam nie mógł niczego zarzucić.  Rozumie, że powstało zamieszanie, ale naprawdę działają pod presją czasu.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o odpowiedź na pytanie, czy została rozwiązana umowa na usługi z kancelarią prawną z Warszawy.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że założenie jest takie, że kancelaria jest dyspozycyjna i do dyspozycji w sprawie konsultacji.

Radny Wiesław Grzymała poprosił o odpowiedź na pytanie jaka jest pewność, że w obecnej sytuacji prawnej, miasto otrzyma pozwolenie na korzystanie ze składowiska. Z tego, co wie, to spółkę trzeba było powołać do końca ubiegłego roku. W chwili obecnej odstąpiono od przyspieszonego trybu powołania spółki, a co będzie jeśli decyzja nie zostanie przedłużona.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że ewentualne konsekwencje finansowe to kwota od 2 do 10 tys. zł. W porównaniu z tymi karami, które zostały nałożone wcześniej kwoty są symboliczne. W trakcie spotkania w piątek chcemy przedstawić plan działania, poinformować o podjęciu kroków zmierzających do utworzenia spółki.

Radny Wiesław Grzymała zwrócił uwagę, że radni chcą dowiadywać się o różnych sprawach, a tym bardziej o sesji nadzwyczajnej, drogą formalną od Prezydenta, a nie z mediów.

Radna Alicja Konopka odnosząc się informacji na temat sesji nadzwyczajnej stwierdziła, że za organizację pracy Rady Miejskiej nie odpowiada Pan Prezydent, tylko prezydium Rady. Media skądś się dowiedziały o sesji nadzwyczajnej i nie należy mieć o to pretensji.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że na pewno jakieś konsekwencję będą, ponieważ z tego, co się orientuje, to nie ma nigdzie upoważnienia do wydłużania terminy, w żadnym akcie, w żadnej ustawie. Dodał, że ustawa w sprawie konieczności powołania spółki nie „spadła z nieba” i ktoś za to odpowiada. Można powiedzieć radni, ale ktoś jakieś konsekwencje musi ponieść, że nie podjęto działania. Nie mieści mu się w głowie, że była ogłoszona ustawa ileś lat temu czy miesięcy temu i nie było żadnego działania, które prowadzi do utworzenia spółki, radni nie zostali powiadomieni o takiej konieczności. Uważa, że to zaufanie należy jeszcze bardziej ograniczyć. Uważa, że procedury analizy prawnej, konsekwencji kalendarza niezbędnych działań powinny być w ratuszu, a przy okazji radni też powinni być o tym informowani, bo wchodzą jakieś zmiany, które będą rzutowały na uchwały Rady Miejskiej.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że w roku ubiegłym została sprzedana działka przy ul. Reymonta. Stwierdził, że podczas głosowania wyraziliśmy pozytywną opinię w sprawie zbycia działki z zaznaczeniem, że środki finansowe mają być przeznaczone na inwestycje. Poprosił o informację na co zostały przeznaczone pieniądze ze sprzedaży działki przy ul. Reymonta. Ponadto stwierdził, że dobrze by było, aby Pan Prezydent zwrócił się do MPEC z zapytaniem, czy przedsiębiorstwo jest przystosowane do nowej emisji norm spalin, które będą obowiązywały od 30 czerwca 2015 roku. Nie chciałby dowiedzieć się np. w maju, że MPEC po podziale dywidendy nie ma środków na to i  będziemy musieli dawać pieniądze z budżetu miasta.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 23 sty 2015 08:23
  • Data opublikowania: piątek, 23 sty 2015 08:25
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej