"Are-Bure-Bokeh" to wystawa Tomasza Gudzowatego, laureata i finalisty najważniejszych międzynarodowych konkursów, w tym World Press Photo, na którym polski fotografik - jako jedyny Polak - zdobył w sumie dziewięć nagród. Prezentowane w Galerii Pod Arkadami prace to cykl fotografii przedstawiających sumo - narodowy sport Japończyków, otoczony nimbem tajemnicy.
Wystawa nietypowa, ponieważ zdjęcia nie są tu prezentowane w ramach, ale w formie przypominającej fototapetę, szczelnie wypełniając ściany naszej Galerii.
„Mamy przed sobą wystawę, przedstawiającą życie wojowników Sumo, których autor ukazał poprzez filtr – ziarnistej patyny. Z fotografii bije ciepło, szacunek oraz spokój. Jesteśmy świadkami czegoś mocarnego i niepojętego. Współcześni rozumieją agresywną siłę, ale siłę spokoju? Chcąc dowiedzieć się czegoś więcej o wystawie, sięgamy po tytuł, który dodatkowo obleka całunem tajemnicy pokazane nam fotografie. Czytamy tekst przygotowany przez Autora i zaczynamy snuć własne rozważania.
Prace Tomasza Gudzowatego poprzez tytuł i stylistykę, odnoszą się do magazynu Provoke. Choć autor inspiracje czerpie ze stylistyki i podejścia artystów związanych z magazynem takich jak Daido Moriyamy, to jednak nie są one tak swobodne jak prace Japońskich fotografów. Prace autora są konkretną opowieścią, w której ze względu na precyzyjnie dobrane kompozycje, w których autor poszukuje wewnętrznej harmonii, świadomie i uważnie przekazane zostały nam konkretne obrazy. Sama patyna, będąc wyrazem naszych czasów, wyraża wszechobecny chaos lub też jego odwrotność - ziarnisty filtr można odnieść także do piasku pokrywającego glinę dojo będącego w shintoizmie symbolem czystości i oczyszczenia.
Nowa estetyka Autora obnaża świat, pokazując głębie rzeczywistości. Ostro i dramatycznie uchwycone motywy dokumentu, przy jednoczesnej reinterpretacji, nadają inne spojrzenie na duchową sferę, niknącej gdzieś niezauważalnie między ziarnami fotografii. Czy nie jest to zwrócenie uwagi na upadek człowieka współczesnego? Temat odnoszący się do kultury i tradycji, pokazany w inny sposób jest dziełem współczesności, a w nim kryje się miłość do wartości, które przez wieki spajały ducha. Znajdujemy tu również krytykę XX i XXI wieku gdy era konsumpcjonizmu traci związek z tradycyjną kulturą i wartościami. Utrzymanie ich, jak to czynią wojownicy Sumo, to hołd i wiara w człowieka, który kultywuje sam siebie. Dzieje się to w bliskim kontakcie z tradycją, kulturą i łączy się z szacunkiem do tego co było. Mówimy, że poznać przeszłość to zrozumieć teraźniejszość. Zrozumienie teraźniejszości pomaga wykreować nową przyszłość. Taka więc przyszłość nie istnieje na przekór nam, ale wynika z nas. W ciszy i pokoju ducha odnajdujemy brakujący element”.
Tomasz Gudzowaty, ur. w 1971 r. w Warszawie, zyskał międzynarodowe uznanie w dziedzinie fotografii dokumentalnej i artystycznej jako wielokrotny laureat i finalista najważniejszych międzynarodowych konkursów, w tym World Press Photo (dziewięć nagród), Pictures of the Year International, NPPA's Best of Photojournalism, International Photography Awards, B&W Spider Awards oraz National Portrait Gallery's Taylor Wessing Photographic Portrait Prize. Fotograficzna pasja zaprowadziła go do ponad stu krajów i na wszystkie kontynenty. Podejmował takie tematy, jak dzika porzyroda, sport i zjawiska społeczne. W jego dorobku jest wiele publikacji prasowych (m.in. w Cartier Art, Max, L’Equipe, The Guardian, Newsweek, Forbes, National Geographic Travel, Time, Photo, British Journal of Photography, Spook, Vogue Italia i L’Uomo Vogue) oraz kilkanaście książek wydanych w oficynach o międzynarodowej renomie, takich jak Hatje Cantz i, przede wszystkim, Steidl Verlag. W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki w Szkole Filmowej im Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a w 2025 roku został mianowany profesorem zwyczajnym.
Wystawa czynna będzie do 9 listopada 2025 r.
tekst i foto: MDK-DŚT